<B>ARBEIDSBIL:</B> Kia Soul Electric og VW e-Golf er to storselgere. Nå blir det enda mer attraktivt å velge elbiler som firmabil.  Foto: ESPEN STENSRUD
ARBEIDSBIL: Kia Soul Electric og VW e-Golf er to storselgere. Nå blir det enda mer attraktivt å velge elbiler som firmabil. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Nå bli det momsfritt å lease elbil

Har du firmabilordning og velger en elbil? Da kan du og bedriften spare 15 000 til 40 000 kroner fra 1. juli.

Elbilene nyter godt av gratis parkering på kommunale p-plasser, gratis passering i alle landets bomstasjoner, gratis ferger, fritak for rushtidsavgift, fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet, en årsavgift på 435 kroner, gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner
- og ikke minst fritak for engangsavgift og merverdiavgift.

Når får elbil-eiere enda flere fordeler: Momsfritak på leasing. De er nå endelig fastslått i revidert statsbudsjett, som ble lagt fram av finansminister Siv Jensen i formiddag.

Det til tross for at Regjeringen ønsker å innføre merverdiavgift på elbiler, og erstatte dette med en tilskuddsordning for å kompensere for den økte avgiften.

Moms på utleieprisen fjernes

Elbiler har vært fritatt for moms siden først på 1990-tallet. Men leasingselskapenes problem har vært at det ikke har vært fradrag på inngående moms på elbiler, mens man har måttet legge 25 prosent moms på utleieprisen. Dette blir det nå en slutt på.

Beregninger viser at det dermed kan bli mellom 15 000 til 40 000 kroner billigere per år å lease en elbil i forhold til i dag.

LES DUELLEN: Mercedes B Electric Drive mot Volkswagen e-Golf

Godkjent av ESA

21. april fikk regjeringen godkjenning fra ESA om merverdiavgiftsfritak for elbiler. I notifikasjonen ble det lagt til grunn at fritaket ikke er statsstøtte i EØS-avtalens forstand.

Regjeringen vil iverksette fritaket for leasing av elbiler og omsetning av elbilbatterier senest 1. juli 2015.

LES OGSÅ: Vi sparte 200 kroner dagen med elbil

Elbilforeningen jubler

- Vi er svært glade for at det nå endelig blir momsfritak ved leasing av elbil og elbilbatterier, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

- Elbilforeningen har jobbet hardt for dette fritaket, og konstaterer at det nå er en realitet - halvannet år på overtid. Vi tror dette vil utløse ytterligere elbilvekst i Norge. Årsaken er at leasingmarkedet er stort, sier Bu i en pressemelding.

LES OGSÅ: En uke med Renault Zoe

LES OGSÅ: Nesten alle mener at hydrogen er framtida