Vis mer

Nå begynner miljøracet

Ikke før Mitsubishi melder om fireseters elbillansering i 2010, tar Toyota opp kampen.

Med unntak av Peugeot, Citröen og Renaults elbiler fra tidlig på 2000-tallet, har de fleste største bilmerkene hittil frastått fra å satse på elbilproduksjon.

De miljøinteresserte har derfor vært nødt til å ty til produsenter som Buddy og Reva. Haken ved dette er at disse bilene ikke har gjennomgått sikkerhetstester som er obligatoriske for andre biler, og derfor ikke egner seg annet enn tett bytrafikk. Think er registrert som bil, men finnes kun i tosetere.

Etter mye spekulasjon rundt temaet, har Toyota nå bestemt seg for å være den andre i rekkene ved å utvikle en fireseters bil kun drevet av elektrisitet. I 2012 lanserer de minibilen iQ i elbilform, nå kalt FT-EV concept.

Før den tid, vil Mitsubishi lansere sin iMiev, den kompakte fireseteren med en størrelse og komfort som beviser at elbilproduksjonen denne gangen er seriøst ment. DinSide Motor prøvekjørte og ble imponert.

Se bildene nederst i saken.

Svært populær

Den bensin- og dieseldrevne Toyota iQ har blitt svært populær i Japan. Bybilen har vist seg å være overraskende romslig, og klarer til tross for sin beskjedne størrelse å romme fire voksne menn av normal størrelse. Dette erfarte vår journalist, da han prøvekjørte minibilen i høst. Les anmeldelsen og se bilder og video av bilen her.

Den nye Toyota FT-EV kan derfor bli den ultimate nummer to-bilen for familien, med en rekkevidde på 80 kilometer på fullt batteri. Bilen er derimot fremdeles bare en konseptbil, som i følge Toyota representerer bilfabrikantens framtidige produktstrategi. Vi regner med at rekkevidden vil være betydelig forbedret når bilen kommer på markedet. 80 kilometer er ikke spesielt imponerende.

Les også: En skam at ikke flere gjør det

Prisen?

Toyota iQ imponerte oss ikke når det kommer til pris. Den snaue tre meter korte fireseteren har en pris på mellom 160.000 og 190.000 kroner, avhengig av motortype. Det er fremdeles uvisst hvor mye elbilversjonen FT-EV concept vil koste, men vi anser iQ-prisene som en god antydning på at prisen også for denne vil være forholdsvis høy.

På samme måte som vi konkluderte med at iQ neppe vil selge på pris, tør vi derfor å konkludere med det samme for FT-EV concept. Men begge bilene vinner på selve konseptet, altså en liten og kul bil. Toyota FT-EV vil naturligvis også score høyt på elteknologien, noe som gjør at denne bilen nok kan bli en vinner på elbilmarkedet.

Oslo - Trondheim med elbil, spår kjemiprofessor

Og tro det eller ei, så går elbilmarkedet så det suser om dagen. I desember kunne den norske importøren av Peugeot, Citröen og Renaults elbiler fra tidlig på 2000-tallet, Enviro Elbilsalg, fortelle at de opererer med lange ventelister og at selskapet ikke har trengt å annonsere en eneste gang på seks år.

Daglig leder, Sigmund Eriksen, konkluderte da med at årsaken til den store interessen er at folk er interesserte i elbiler som er like sikre som andre biler.

I motsetning til Think, Buddy og Reva som har vært hovedtilbyderen av elbiler siden de franske produsentene stoppet elbilproduksjonen, representerer FT-EV en ny elbilera der både miljø- og sikkerhetshensyn er godt ivaretatt.