<b>REN OG HEL:</b> At lykta er ren og hel er vesentlig for å optimalisere opplysningen av veien.  Foto: SCANPIX
REN OG HEL: At lykta er ren og hel er vesentlig for å optimalisere opplysningen av veien. Foto: SCANPIXVis mer

Èn millimeter feil kan skille god og dårlig sikt

Skadet eller feilstilt lykt kan skille mellom liv og død.

Mange kjører med skitne og dårlige frontlykter. Dette kan føre til forkortet synslengde og unødvendige og farlige situasjoner.

Kjører du med en lykt som er over 10 år, er det en stor sjanse for at den trenger en makeover.

Gjennom årenes løp vil nemlig UV-strålene fra pæren være med på å gulne glasset på frontlyktene, noe som vil gjøre det vanskeligere for lyset å trenge igjennom.

DR. LUKAS KUEPPER: Forteller at presisjon er vesentlig for at lyset skal virke som ønskelig. Foto: MAGNUS G. ARNKVÆRN Vis mer

Senioringeniør og optisk spesialist Dr. Lukas Kuepper ved Philips fabrikk og laboratorier i Aachen har jobbet med utvikling av billys i 14 år. Han forteller at bare små detaljer kan avgjøre hvor godt lys du har.

- Dagens frontlykter er designet for å sende lyset i kontrollerte retninger. Strålene reflekteres i speil montert bak pæren, og reflekteres derfra ut på veien. Er det da for eksempel riper i lykta, vil lyset reflekteres til feil punkter.

Vi har tidligere skrevet om hvordan en rengjør og fikser eventuelle riper i lykten.

Millimeter kan redde liv

I tillegg til at det er viktig å ha rene og uskadde lykter, er det også urovekkende stor forskjell på om pæren er stilt riktig.

- Det er vanskelig å få utført en grundig test hjemme. Men blir du blinket på langs veien - i den tro at du kjører med fullt lys - kan det være et hint om at lysene er stilt feil. Det trenger ikke være mer enn millimetere som gjør at møtende trafikk blir blendet, eller at du mister flere titalls meter sikt.

Les også: Dette er fremtidens billys

I en test utført hos Philips, fikk vi selv se hvor mye disse millimeterne utgjorde for sikten foran bilen.

UTGJØR OVER 40 METER SIKT: En liten feiljustering kan føre til at du ikke ser dyr og mennesker før det er for seint. Lykten til venstre har en feiljustert pære, lykten til høyre er riktig. Foto: Magnus G. Arnkværn Vis mer

(Artikkelen fortsetter under bildet)


Bildet til venstre viser en lykt hvor pæren er lyser for mye ned mot asfalten. Til høyre er den justert få millimeter opp, og fokuset blir nøyaktig hvor det skal være.

Godkjente verksteder kan ofte være behjelpelige med å stille lysene riktig. Et NAF-senter skal også kunne være til hjelp.

Nyere frontlykter skal i utgangspunktet være relativt stabile, og pæren skal bli godt låst der den sitter. Benytter du deg derimot av en billig lyspære, er det ikke sikkert glødetrådene er like nøyaktige som på en dyrere pære. Det er derfor viktig å sjekke lysstrålen etter at pæren er skiftet ut.

Jan Ivar Engebretsen i NAF forteller at lysfeil er noe som ofte dukker opp når de har biler inne på EU-kontroll.

- Vi ser veldig ofte at bileiere kjøper billige og dårlige LED- og Xenon-lys. Dette slår vi hardt ned på, og en kan nærmest forvente mangel om en kjører med det.

Les også: Livsviktig lys i høstmørket

Flere kontroller

Er du usikker på om lyset på bilen din er stilt riktig er det enkle grep du kan gjøre for å sjekke dem selv. Parker en bil du veit har riktig stilt lys et stykke unna en vegg, og lag et merke på veggen.

- Er bilene av lik høyde kan du ta utgangspunkt i bilen med rett stilling på lysene. Er du usikker kan du reise til et godkjent verksted eller en NAF stasjon for hjelp, forteller Engebretsen.