<b>MANGE KANDIDATER:</b> Utvalget er stort, og kriteriene mange. Rundt 180 nyheter skal skvises ned til 30 nominerte.   Foto: JAMIESON POTHECARY
MANGE KANDIDATER: Utvalget er stort, og kriteriene mange. Rundt 180 nyheter skal skvises ned til 30 nominerte. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Én av disse kan bli Årets Bil

Om et halvår skal Årets Bil 2017 kåres. Allerede nå har det dukket opp verdige kandidater. Her er noen.

Tradisjonen tro, Dagbladet, Autofil og Dinside skal også denne høsten kåre Årets Bil. Rundt 30 kandidater skal først kjempe om dere leseres gunst, gjennom avstemming. De 30 kandidatene kjemper på den måten om å bli en av ti finalister.

Finalistene samles deretter til finaledagen hvor juryen gjør de siste testene, og til slutt avgir sine stemmer. Den bilen som har sanket flest poeng til slutt blir kåret som den eneste verdige vinneren, og kan smykke seg med tittelen Årets Bil 2017.

Fjorårets kåring resulterte i at Volvo XC90 stakk av med seieren. Det overrasket antagelig ingen, ettersom den var en soleklar favoritt blant dere lesere, og juryen var helt enig. Året før var det Kia Soul EV som stakk av med seieren, mens det i 2013 var Tesla Model S som trakk det lengste strået. Også da var det bred enighet mellom dere lesere og juryen.

Vi har her tatt for oss noen av bilene som allerede er kommet, eller er i ferd med å komme på markedet. De fleste er allerede prøvekjørt og tester er publisert. Etter sommeren vil vi komme med en oppfølger som tar for seg ytterlige kandidater, etter hvert som de er nominert som kandidater. I november vil den endelige vinneren bli kåret, og berømmes med heder og ære.

Vi stilte spørsmålet: Kan en miljøbil vinne tittelen?

Ford Edge

Foto: KNUT MOBERG Vis mer



Fords lenge omtalte SUV, som egentlig er en crossover, er endelig lansert. De første bilene ruller inn i landet nå i juni, og bilen vil da fungere som storebror til Kuga. Bilen er volumiøs, og gjorde en veldig god figur under våre første tester. Bilen kan by på 602 liters bagasjerom, og da har du fortsatt reservehjulet intakt. Syv seter ble ofret til fordel for en skrånende bakrute. Bilene her til lands vil ha en 2-liters diesel, med to alternative effektuttak (180 eller 210 hk). Prisen starter på 600.000 kroner.
Les test av Ford Edge

Jaguar F-Pace

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer



Her får du en voksen SUV i premiumsegmentet. Prisen starter på rett over 600.000, men de fleste vil velge firehjulsdrift og utstyrspakker som drar den opp til rundt 800.000, før de er fornøyd. F-Pace har ingen spesielle nyvinninger som vi ikke har sett før, men i tillegg til å ta seg godt ut, har den også mye utstyr som stort sett bare er å finne i premium-segmentet. Når vi samtidig vet at den skal ut og slåss med de heftigste modellene fra både BMW, Mercedes-Benz og Audi, så blir det spennende å se om det holder.
Les test av Jaguar F-Pace

MB E-klasse

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer



Den typiske drosja er lang mer enn ei drosje. Nye E-klasse er smekk full av nyvinninger og teknologiske hjelpemidler. Den er faktisk den mest avanserte bilen fra Mercedes-Benz til dags dato. I tillegg har den kjøreegenskaper som må anses som en ny målestokk i denne klassen, både når det gjelder veiegenskaper og komfort. Interiøret oser også velvære, og det levner liten tvil om at MB har lagt seg krafig i selen, med denne bilen. Vi ga den terningkast 6.

Porsche 918 Boxster/Cayman

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer



Forrige generasjon Porsche Boxster og Porsche Cayman, som i bunnen er samme bil med og uten tak, vant tittelen Årets Sportsbil i USA. Den nye har arvet alt det gode fra forrige generasjon, men i tillegg fått mindre og sterkere motorer. Nå har den tyske produsenten nemlig innsett at de må ty til turbo som hjelpemiddel for å komme ned i forbruk og utslipp. Det er vanskelig å finn gode nok lovord om den firesylindrede nykommeren, som er i stand til å levere mer enn de fleste sjåfører er i stand til å takle. Samtidig er den like lettkjørt under normal kjøring som en VW Golf. Her er prisene på nykommerne, og de starter rett under 800.000 kroner.

Tesla Model X

BLIR BILLIGERE: Model X blir tilgjengelig for flere nordmenn nå som prisen reduseres med nesten 80.000 kroner. Foto: TESLA Vis mer



På mange måter kan bilen sies å være en Model S som er blåst opp til en SUV. De bakre sidedørene har fått mye oppmerksomhet, takket være sin vingekonstruksjon. Utover dette er mye av teknologien tilsvarende det vi kjenner fra Model S. I tillegg går fordørene opp når du nærmer deg bilen, en funksjon som heldigvis kan programmeres til å ikke virke automatisk. Hovedargumentet for Model X blir derfor at den er den eneste SUV/crossover som ruller utslippsfritt på heltid. Model X har internasjonal presselansering i Norge nå i juni. Her er de annonserte prisene, som starter på 709.000 kroner.

Toyota Prius

Foto: KNUT MOBERG Vis mer



Med den nye generasjonen Prius har Toyota strukket strikken for effektivitet på en forbrenningsmotor enda lenger. Virkningsgraden på bensinmotoren har nå rundet 40 prosent, noe ingen har gjort før dem. Sammen med hybridløsningen har de dermed en bil som har alle forutsetninger for å gå svært rimelig, og dermed generere et veldig lavt utslipp. Ettersom elbiler ikke er en mulig løsning på globalt nivå, så må bilprodusentene fortsette å lage biler med så lavt forbruk og utslipp som mulig på de ordinære bilene. Det har Toyota lykkes svært godt med i nye Prius.

VW Tiguan

Foto: VW Vis mer



Tross uheldigheter og utslippsfadeser kan ingen ta fra VW at de har funnet en suksessformel for hva kundene i de forskjellige bilklassene vil ha. Denne formelen har nå også funnet veien inn i nye Tiguan, for igjen har de laget en bil som garantert vil ta over salgstronen i klassen. De første bilene er allerede på markedet, og på sikt skal den også leveres som en ladbar hybrid. Denne rekker dessverre ikke å nå ut på markedet før kåringen av Årets Bil finner sted. Vi har testet den ordinære versjonen av nykommeren på vinterføre.

Toyota Mirai

Foto: TOYOTA Vis mer



En rekke produsenter bedyrer at hydrogen er fremtidens energilager, og de første bilene er allerede kommet til Norge. Toyota er blant driverne av teknologien, og deres første bil, Toyota Mirai, har kommet til landet. Den forblir likevel en kuriositet så lenge du gjerne kan bestille den, men uten at Toyota kan levere. Vel, de regner med å få - og selge - ti biler i år. Disse vil i stor grad tildeles fagmiljøet. Foreløpig mangler også et godt nok nettverk av stabile fyllestasjoner. Da hjelper det aldri så mye at bilen kan vise seg å være fremtidens kjøretøy. I 2020 skal situasjonen være en helt annen. Prisen på en Mirai havner på rundt 610.000 kroner.

Kia Sportage

Foto: KIA Vis mer



Den ble en umiddelbar suksess da forrige generasjon kom på markedet. Nå er fjerde generasjon Sportage kommet på norske veier, og den imponerte da vi fikk teste den for første gang. Du kjenner den nye generasjonen best igjen på fronten, som har fått de nye familietrekkene til alle nye Kia-modeller. Med et bagasjerom som tar imot 503 liter, er det grei nok plass, til en kompakt-SUV å være. Bilen blir å få med en 1,7-liters diesel på 115 hestekrefter som minste alternativ, men fås også med en 2-liter og firehjulsdrift. Da lander prisen på rundt 400.000 for manuell og 440.000 med automat.

Renault Megane

Foto: RENAULT Vis mer



Det er virkelig nye takter å spore fra Renault, når de nå lanserer nye Megane. Bilen er stor til å være i denne klassen, og det er virkelig et løft fra forrige versjon. Innvendig er bilen oppgradert til en kvalitetsfølelse som er nær premiumklassen, og den har blant annet fått en oppreist skjerm, som er blitt svært så populært i det siste. Noen løsninger har dessverre minus som fortegn, blant annet torsjonsakselen i bakstillingen. Du må faktisk velge firehjulsstyringen fra utstyrslisten for å få fullt uavhengig hjuloppheng. Men Megane er likevel et svært friskt og nytt bidrag i denne klassen. Vi har også kjørt GT-versjonen av nykommeren.

Stem på din kandidat

Hvilken er din kandidat til Årets Bil 2017? (Avsluttet)
Tesla Model X(48%) 31440
Mercedes-Benz E-klasse(47%) 30980
Kia Sportage(1%) 832
VW Tiguan(1%) 609
Jaguar F-Pace(1%) 577
Renault Megane(1%) 368
Porsche Boxster / Cayman(1%) 346
Toyota Mirai(0%) 329
Ford Edge(0%) 329
Toyota Prius(0%) 286
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.