Rinspeed I-Change. Miljøriktig og fleksimodulær. Foto: Knut Moberg
Rinspeed I-Change. Miljøriktig og fleksimodulær. Foto: Knut MobergVis mer

Mye spenning i Genève

Her er en ny ladning med bilder fra senvinterens bilhovedstad: Genève.

GENÈVE (DinSide Motor): Genève 2009 bærer preg av at det i disse tider ikke høver seg å bruke masse penger på luksuriøse stands og mottagelser med champagne og kanapéer.

Flust men nøkternt

Men bilene, de er her, og dem er det like flust med som i tidligere og bedre tider. To årsaker til det: Planleggingen av så å si alle modellene som vises startet en god tid før finanskrisen var påtenkt. Og når den nå først er der er de fleste aktørene i markedet enige om at det nå er viktigere enn noensinne å få produktene sine ut på skueplassen og vise hva man er god for. Når kaken krymper håper alle å få en relativt større bit av den.

Ut med bio, inn med el

En ting er tydelig: Når det gjelder satsing på mer miljøriktig ferdsel i fremtiden er det strøm som gjelder. Bio-drivstoff er ut ( i hvertfall kraftig nedtonet på denne messen), mens elektrisitet definitivt er inn.

Denne bilen vil man kanskje se en del av i Europeiske storbyer i fremtiden: Meget praktiske Heuliez Friendly Foto: Knut Moberg Vis mer


Selv med elektrisitet produsert med fossile råvarer vil miljø/klimabalansen bli positiv, hevder de fleste ekspertene. Det arbeides samtidig med aktivt for at en stadig større andel av elektrisiteten skal komme fra fornybare energikilder.

De tre store grupper av løsninger som leveres er:

1) Hybrider - som også etterhvert vil komme med mulighet for opplading fra stikkontakt ("plug-in hybrid"). Lederne her er Toyota /Lexus og Honda. Disse baseres på forbrenningsmotor for hovedfremdriften. Kommende modeller som Chevrolet Volt og Opel Ampera skal basere seg på el-motoren som hovedkraftjilde.

2) Rene el-biler, som Think City, Mitsubishi i-MiEV, Heuliez Friendly - som skal komme på markedet som fleksibel bytransport-løsning i løpet av året , og Nissans, Renaults og Toyotas nært forestående el-biler.

I den andre enden av skalaen: Aston Martin Oneseventyseven - kommende superbil som skal gjøre Aston enda mer eksklusiv... Foto: Knut Moberg Vis mer


3) Brenselcelle-biler, det vil si el-biler som funksjonerer med et batteri som produserer strøm med et drivstoff - fortrinnsvis hydrogen, som ikke gir annet utslipp enn vann - hvis man bare kan greie å utvinne det uten å måtte ty til energikrevende produksjonsmetoder. Denne teknologien er ikke klar for storskalaproduksjon; foreløpig er Honda Clarity eneste produksjonsmodell som er i salg. Biler med forbrenningsmotorer som går på hydrogen er foreløpig ikke særlig aktuelt, og biogass- og naturgassdrift fortsetter å bære preg av nisje-virksomhet.

Nye Renault Scénic Foto: Knut Moberg
Nye Renault Scénic Foto: Knut Moberg
Peugeot hybridkonsept Foto: Knut Moberg
Ynde og design i Genève Foto: Knut Moberg
Lotus Evora Foto: Knut Moberg
Lotus Evora Foto: Knut Moberg
Interiøret i nye VW Polo Foto: Knut Moberg
Rinspeed I-change. Miljøriktig og fleksimodulær fremdrift. Foto: Knut Moberg
Rinspeed I-Change. Miljøriktig og fleksimodulær. Foto: Knut Moberg
Rinspeed I-Change Foto: Knut Moberg
Lagonda gjenoppstår: Luksusbilmerke som skal konkurrere med Rolls-Royce og Maybach Foto: Knut Moberg
Lagonda Foto: Knut Moberg
Skoda Fabia Scout Foto: Knut Moberg
Maserati Quattroporte Sport GT S. V8 og 440 hester. Foto: Knut Moberg
Ferrari 599 FXX Foto: Knut Moberg
Bolloré Pininfarina Bluecar. Kommende el-bil som forrige gang het B0 (B-zero) Foto: Knut Moberg
Koenigsegg Quant. El-sportsbil drevet av solenergi! Foto: Knut Moberg
Lamborghini LP 670 4 SV Foto: Knut Moberg
Lamborghini LP 670 4 SV Foto: Knut Moberg


Her i Genève har Opel vist sin Ampera og Chrysler sin 200 EV Concept, begge el-dominerte hybrider.

Skriften på veggen er altså tydelig: Bilfremtiden blir mer summende enn brummende.

Vi vil komme tilbake til dette i mer detalj ved en senere anledning. I mellomtiden kan du, ved å klikke deg gjennom vårt fotoalbum, konstatere at bilverdenen fortsatt er full av ikke-elektrisk spenning.