Mye mer krutt i Cadillac XLR

XLR-V ble lansert på et fancy presseshow i New York nylig. Den nye motoren er kompressorladet, og både effekt og dreiemoment har derfor gjort et solid byks oppover.

Mye mer krutt i Cadillac XLR

  1. Store bilder


Motoren i XLR-V kommer også fra Northstar-familien, men i forhold til basismotoren i XLR, som har 4,6-liters slagvolum, har slagvolumet sunket til 4,4 liter i XLR-V. Som kompensasjon for manglende slagvolum er XLR-V utstyrt med kompressor. Effekten er hevet fra 320 hestekrefter til 440 ved 6.400 omdreininger. Dreiemomentet på kompressormotoren er 576 newtonmeter (XLR har 420). Dreiemomentstoppen ligger på 3.600 omdreininger, og 90 prosent av kreftene er tilgjengelig mellom 2.200 og 6.000 omdreininger i minuttet. Som vanlig er det vanskelig å finne 0 til 100 tall på amerikanske biler. En vanlig XLR skal klare 0 til 100 på 5,9 sekunder og XLR-V skal klare øvelsen på under 5 sekunder. Kreftene går gjennom en sekstrinns girkasse.

Cadillac XLR-V havner i en utfordrerposisjon og konkurransen blir tøff. Mercedes SL55 AMG, Chevrolet Corvette, Jaguar XKR, Aston Martin DB9, Chrysler Viper og Porsche 911 er noe av det man finner i denne klassen.

Store bilder av XLR-V finner du her.

Her finner du mer Cadillac-stoff:

  • Tester
  • Nyheter