Muskler og brøl fra Amerika

Så er den her endelig - helt ny generasjon av legendariske Camaro, som vi har annonsert i snart tre år nå...

I sin pressemelding presenterer Chevrolet den nye Camaro som en underholdende og effektiv sportsbil for det 21. århundre.

En moderne klassiker

Kan høres klisjé-aktig ut, men stemmer godt her. Den bakhjulsdrevne muskelbilen som er arvtager til en lang rekke sportsbiler (se lenke til bilde-historikk nedert i artikkelen), har en design som utvilsomt får betrakteren til å tenke på de tidlige modellene fra 60/70-tallet, men i motsetning til hva tilfellet er med for eksempel Dodge Challenger er ikke retro-designen påtrengende.

V8 - 428 hk

Tidsånden - og de økonomiske realiteter (og i første rekke bensinprisene) har ikke stilt seg på Chevrolets og General Motors' side, og det bærer måten bilen presenteres på preg av. I stedet for å fremheve V8-motoren med 6,2 liter slagvolum og dens 428 hestekrefter, fremhever Chevrolet grunnversjonen LS med sin V6-motor på "bare" 305 hester og dens påståtte effektive drift og derav lave (alt er relativt) drivstofforbruk. Produsenten går også i detalj på sikkerhetsutstyret.

Ikke for miljøfriker

Muskler og brøl fra Amerika

  1. Bilder av nye Chevrolet Camaro


Men entusiastene og de potensielle kjøperne av denne typen bil vil selvsagt i stor grad være motivert av design og ytelser og i langt mindre grad av økonomi og miljøhensyn. For disse vil det lønne seg å lese den tekniske delen av produktbeskrivelsen bakfra. Der beskrives SS-versjonen, og det er den som blir utstyrt med V8-motoren LS3 i forbindelse med manuell girkasse og L99 med automatkasse. I sistnevnte konfigurasjon utstyres den med noe Chevrolet kaller "Active Fuel Management" som skal begrense forbruk og utslipp. Toppeffekten er da begrenset til 407 hester. Dreiemomentet på SS-varianten er massive 553 newtonmeter.

Når det gjelder V6-versjonen turde den for så vidt tilfredsstille de fleste når det gjelder krefter, selv om puristene nok vil hevde at en slik bil skal ha V8-motor. De 300 hestene høres greie nok ut, de, og dreiemomentet på 370 newtonmeter likeså.

Men det blir liksom ikke helt det samme...

Store bilder!

  • Se vårt historiske tilbakeblikk her; 40 år med Chevrolet Camaro!