Muskler og brøl fra Amerika

Så er den her endelig - helt ny generasjon av legendariske Camaro, som vi har annonsert i snart tre år nå...

I sin pressemelding presenterer Chevrolet den nye Camaro som en underholdende og effektiv sportsbil for det 21. århundre.

En moderne klassiker

Kan høres klisjé-aktig ut, men stemmer godt her. Den bakhjulsdrevne muskelbilen som er arvtager til en lang rekke sportsbiler (se lenke til bilde-historikk nedert i artikkelen), har en design som utvilsomt får betrakteren til å tenke på de tidlige modellene fra 60/70-tallet, men i motsetning til hva tilfellet er med for eksempel Dodge Challenger er ikke retro-designen påtrengende.

V8 - 428 hk

Tidsånden - og de økonomiske realiteter (og i første rekke bensinprisene) har ikke stilt seg på Chevrolets og General Motors' side, og det bærer måten bilen presenteres på preg av. I stedet for å fremheve V8-motoren med 6,2 liter slagvolum og dens 428 hestekrefter, fremhever Chevrolet grunnversjonen LS med sin V6-motor på "bare" 305 hester og dens påståtte effektive drift og derav lave (alt er relativt) drivstofforbruk. Produsenten går også i detalj på sikkerhetsutstyret.

Ikke for miljøfriker

Vis mer

Muskler og brøl fra Amerika

  1. Bilder av nye Chevrolet Camaro


Men entusiastene og de potensielle kjøperne av denne typen bil vil selvsagt i stor grad være motivert av design og ytelser og i langt mindre grad av økonomi og miljøhensyn. For disse vil det lønne seg å lese den tekniske delen av produktbeskrivelsen bakfra. Der beskrives SS-versjonen, og det er den som blir utstyrt med V8-motoren LS3 i forbindelse med manuell girkasse og L99 med automatkasse. I sistnevnte konfigurasjon utstyres den med noe Chevrolet kaller "Active Fuel Management" som skal begrense forbruk og utslipp. Toppeffekten er da begrenset til 407 hester. Dreiemomentet på SS-varianten er massive 553 newtonmeter.

Når det gjelder V6-versjonen turde den for så vidt tilfredsstille de fleste når det gjelder krefter, selv om puristene nok vil hevde at en slik bil skal ha V8-motor. De 300 hestene høres greie nok ut, de, og dreiemomentet på 370 newtonmeter likeså.

Men det blir liksom ikke helt det samme...

Store bilder!

  • Se vårt historiske tilbakeblikk her; 40 år med Chevrolet Camaro!