Muskelbil med litt mindre kraft

Retrobilen Dodge Challenger kommer nå også med mindre motorer.

«Sterkest av disse to variantene blir Challenger R/T som har en 5,7-liters V8er ...»


Det er ikke så altfor ofte vi skriver om biler som ikke er aktuelle for Norge, men noen unntak gjør vi. Et slikt var saken om Dodge Challenger SRT8 for snaut et par måneder siden. Grunnen var enkel, dette er en rå muskelbil som også norske og europeiske entusiaster fortjener å gjøres oppmerksomme på.

Røyk

Vis mer

Muskelbil med litt mindre kraft

  1. Store bilder


At pressebildene var fylt med røyk, hopp og regelrett ”børning”, gjorde det jo litt ekstra morsomt. Herlig upretensiøst, og milevis fra tyskernes diskré perfeksjonisme. Med 425 hestekrefter og 570 newtonmeter er det gøy å være barnslig, like greit å innrømme det med en gang, virker tanken å være. Vi skal ikke si oss direkte uenige i det.

To svakere modeller

Vi varslet også at mindre motorer var på vei, og selv om heller ikke disse svakere versjonene blir å finne i utstillingsvinduene hos norske forhandlere, tenkte vi det kunne være greit å vise dere noen bilder av disse også. Litt røyk finner du nok her óg.

R/T og SE

Vis mer


Sterkest av disse to variantene blir Challenger R/T som har en 5,7-liters V8er av Hemi-typen med 370 hestekrefter og 540 newtonmeter. Ingen pingle denne heller, akkurat. Litt mer folkelig blir SE-modellen som får en 3,5-liters V6er med 250 hester. Dreiemomentet ligger på 339 newtonmeter.

Design

Det fine er at designen uansett er omtrent den samme. Det betyr kantete og maskuline linjer med klare hentydninger til 60-tallets amerikanske muskelbiler.

  • Men det er vel like greit å se bildene selv, i stort format?
  • Mer om Challenger SRT8 finner du her.
  • Her finner du mer Dodge-stoff:

  • Tester
  • Nyheter