Murciélago Roadster: 12 sylindere og uten tak

Lamborghini Murciélago Roadster ble første gang vist som konseptbil på bilutstillingen i Detroit i 2003. Modellen som du kan lese om her er produksjonsbilen som vil være klar for markedet i Europa våren 2005.

Murciélago Roadster: 12 sylindere og uten tak

  1. Store bilder
Lamborghini Diablo Roadster. Vis mer
Lamborghini Miura Roadster. Vis mer


Lamborghini har produsert flere spektakulære 12-sylindrete roadstere. Fra før har både Miura og Diablo vært levert med åpent tak. Nå er det altså Muciélago sin tur.

Krefter i overflod

Roadsterutgaven av Lamborghini Murciélago har den samme 12-sylindrete motoren som kupeen har. Det betyr en 6,2-liters motor med 580 hestekrefter ved 7.500 omdreininger og 650 newtonmeter ved 5.400 omdreininger i minuttet.

Kreftene ledes inn i en 6-trinns manuell girkasse og derfra videre til alle fire hjul. Forhjulene er i dimensjon 245/35-18, mens bakdekkene er i den enorme dimensjonen 335/30-18.

Svært rask

Med firehjulsdrift og så godt "bedekket" blir grepet utvilsomt bra. Lamborghini oppgir de samme ytelsestallene på både roadster og kupe. Det betyr en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,8 sekunder og en toppfart på 330 kilometer i timen.

Store bilder finner du her.

Mer om nyhetene på Geneve-utstillingen finner du her.