Murano med turbomuskler

I England får de ofte tilgang på mer effektstinne utgaver av japanske biler, men denne gangen er det engelskmennene selv som har stått får trimmen.

Vis mer

Murano med turbomuskler

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Og resultatet er 340 hestekrefter og en ivrig akselerasjon der stillestående til 100 km/t er unnagjort på litt over syv sekunder. Turbomatingen sørger for høyt dreiemoment, rundt 360 Nm, og høyt og tidlig dreiemoment er noe den trinnløse girkassen i Murano vet å omsette til hastighetsøkning.

Nesten korall på girspaken

En tankerekke som begynner med at navnet Murano er hentet fra den venetianske kysten, der en av håndverkstradisjonene som står sterkt er håndlagd blått glass, ender med at GT-C-utgaven er blitt utstyrt med en glassklump på girspaken som likner mistenkelig på en stylingeffekt fra tidlig 80-tall – korall på girspaken.

Ellers er denne konseptbilen utstyrt med skinninteriør sydd i Skottland, og det skal for gateversjonen være mulig å få reisevesker i samme skinn.

Batteri ut, turbo inn

For å få plass til turboaggregater på et sted der de kunne gjøre nytte for seg, har batteriet blitt henvist til en plass sammen med reservehjulet bak i bilen. Andre oppgraderinger er oppstramming av styring og dempere, GT-C er senket 25 millimeter i forhold til den Muranoen som går i Norge.

Også bremsene har blitt kraftig oppgradert, foran er det doble skiver i diameter 362 millimeter som gjelder. Til tross for oppgraderingene har GT-C kun lagt på seg 20 kilo.

Utvendig er det først og fremst takspoileren som skiller den fra en vanlig Murano, i tillegg til at felgene i størrelse 22 også antyder krefter litt over snittet.

Høyreratt og avgiftsnivå lover ikke alt for godt for snarlig introduksjon i Norge, selv om pressemeldingen fra Nissan i Storbritannia virker optimistisk med hensyn til hvor raskt denne konseptbilen kan bli salgsklar.

Store bilder av Nissan Murano GT-C.

Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder