To av de fabelaktige bilene i Mullins samling: En Voisin Type C25 Aérodyne fra 1934 forrerst. Bak til venstre: en av to eksisterende Bugatti type 57SC Atlantic fra 1936. Den ble kjøpt for over 200 millioner kroner for to år siden. Foto: Knut Moberg
To av de fabelaktige bilene i Mullins samling: En Voisin Type C25 Aérodyne fra 1934 forrerst. Bak til venstre: en av to eksisterende Bugatti type 57SC Atlantic fra 1936. Den ble kjøpt for over 200 millioner kroner for to år siden. Foto: Knut MobergVis mer

Mullin-samlingen på Rétromobile

PARIS (DinSide Motor): Dette er mye mer enn biler - det er kunstverk på hjul.

Vi måtte bare gni oss i øynene da vi med ett, under vår vandring gjennom den svært store utstillingen av klassiske biler, plutselig sto foran denne samlingen. Samlingen er fløyet over fra California - hvor den til vanlig befinner seg. Dette i anledning den årvisse klassiker-messen Rétromobile i Paris. Samlingen tilhører en viss Peter Mullin.

Vakre klenodier - og et rustent vrak

Mullin er viden kjent som en mann med smak og teft, og hans bilsamling, Mullin Automotive Museum, er kjent for å inkludere noen av de mest fantastiske bilene som noensinne er produsert. Felles for dem alle er at de er franske, og hovedsaklig produsert på 1920- og 1930-tallet, da Art Nouveau-stilen ("Jugend", for noen), "herjet", noe kjennere vil bemerke ganske raskt.

For to år siden ble for eksempel et rustent vrak innkjøpt og innlemmet i samlingen - en Bugatti Brescia som hadde ligget i årevis på bunnen av en innsjø. Den kan du lese om her.

Merkene her er legendariske Delahaye, Bugatti, Voisin, Talbot-Lago, Hispano-Suiza, Delage...

Les også: Saab-museet reddet

Uvurdelig

Det er de ti sannsynligvis mest verdifulle klenodiene som ble vist i Paris. Den mest verdifulle er nok den Bugatti type 57 SC Atlantic med châssis nummer 57374 som ble anskaffet i 2010 for den nette sum av 35 millioner dollar - altså over 200 millioner kroner!

Vanligvis velinformerte kilder forteller oss at de ti bilene har en samlet verdi estimert til en milliard kroner. Det gir en snittpris på 100 millioner! Skjønt - pris er ikke et helt riktig ord - bilene er ikke til salgs. Det er mer kunstverk på hjul enn biler vi snakker om...

Men bilder forteller ofte mer enn ord, og selv om bilene ser enda mer fantastiske i virkeligheten, håper vi dere setter pris på de følgende smakebitene, tatt på Rétromobile-messen 2012.

Se de spektakulære bilene selv:

Talbot Lago Type T26 Grand Sport 1947 Foto: Knut Moberg
Strøken hekk: Samme Talbot Lago Type T26 Grand Sport 1947 Foto: Knut Moberg
To av de fabelaktige bilene i Mullins samling: En Voisin Type C25 Aérodyne fra 1934 forrerst. Bak til venstre: en av to eksisterende Bugatti type 57SC Atlantic fra 1936. Den ble kjøpt for over 200 millioner kroner for to år siden. Foto: Knut Moberg
Voisin Type C25 Aérodyne fra 1934 Foto: Knut Moberg
Voisin sett rett forfra Foto: Knut Moberg
Bugatti type 57SC Atlantic Foto: Knut Moberg
En av fire produserte modeller: Bugatti type 57SC Atlantic chassis n 57374.Kjøpt av Rothschild i september 1936 Foto: Knut Moberg
En av de viktigste bilene i Mullins samling: Den utrolige Delahaye V12 Type 165 med karosseri av Figoni @ Falaschi. Produsert i 1939. Foto: Knut Moberg
SPEKTAKULÆR: Delahaye V12 Type 165 med karosseri av Figoni @ Falaschi, sett bakfra. Foto: Knut Moberg
Delahaye V12, Type 145. Foto: Knut Moberg
Delahaye V12 Type 145, chassis n 48773. Racingbil fra 1938, da den ble kjøpt og gjort om til to-seters kupe. Først fullført i 1950. Foto: Knut Moberg
Hispano-Suiza Type H6 C Foto: Knut Moberg
Hispano-Suiza Type H6 C Foto: Knut Moberg
Knut Moberg Foto: Knut Moberg
Delahaye V12 Type 145, chassis 48771.Vant GP du Million i 1937 Foto: Knut Moberg
Bugatti Type 46 Foto: Knut Moberg
Mullin Automotive Museum Foto: Muséet