Vis mer

Muligens verdens beste bilstereo

Og den kommer fra Danmark.

I en liten by ute på vestkysten av Danmark ligger en fabrikk man lett kunne tro bare var å finne i Asia. Men nei da. Her har B&O sitt hovedkontor, og her utvikler de mesteparten av sine greier, inkludert bilstereo. Velkommen til Struer.

Den perfekte kombinasjonen

Det er en ganske ambisiøs oppgave B&O har tatt på seg, for deres erfaring med bilstereo er mildt sagt kort. Samtidig som B&O ville slå seg opp på nettopp bilunderholdning, så var Audi på leten etter en ny leverandør til sin Audi S8. Med både Bose og Harman Kardon som samarbeidspartnere fra før, så ønsket Audi et system i S-versjonen av A8 som overgikk alt de tidligere hadde levert. B&O mente å kunne levere, og de danske drenge satte i gang med å sette en ny standard for hva som kunne leveres i en masseprodusert bil.

Ikke drikk opp bilstereoen.

Det grunnleggende

Det ferdige systemet består i grove trekk av et treveis sett foran, og et toveis sett bak. Deretter har de implementert en senterkanal på dashbordet, samt ytterligere to bakhøyttalere i hattehyllen. På toppen av dette kommer en ekstern basshøyttaler, som er plassert i midten i hattehyllen. Totalt 14 høyttalere er på denne måten plassert på strategiske plasser, og blitt til et fullverdig anlegg som tilfredsstiller Dolby sine krav for et Dolby Surround Sound System. Alle elementer drives av en egen forsterker, og da sier det seg selv at det er en digital signalprosessor som fordeler signaler til alle de separate monoforsterkerne som leverer kraft til elementene.

Vis mer


Et hav av utfordringer

En av utfordringene i bil, er at alle elementene har forskjellig avstand til lytterens ører. Denne avstandsforskjellen skaper en tidsforskjell i når lyden treffer øret, en såkalt faseforskyvning, og er sterkt hørbar. Mange tror dette kan justeres med balansekontrollen, men da endrer man bare nivået. Ikke forsinkelsen. Faseforskyvningen korrigeres ved at man legger inn en forsinkelse i forsendelsen av lyden til de nærmeste høyttalerne, slik at de ”venter” på de høyttalerne som er lengst unna. På denne måten når lyden fra alle høyttalerne frem til øret samtidig, noe som er avgjørende for en god totalopplevelse.

B&O med en slags reiseradio

Plassproblemer

Men utfordringene stopper ikke der. Et høyttalerelement er i utgangspunktet laget for et eget kabinett. Dersom man setter elementet i dørpanelet, så har man ingen kontroll på det. Det blir som en hest som står og sparker i løse lufta. Det blir ikke noe fres av sånt. Først når et element har fått et nøye tilpasset kabinett, så har det en virkningsgrad og en linearitet lik det som det er ment til, og først da er det mulig å skape en forutsigbarhet ved flere lydvolum, og alle typer musikk.

Vis mer


Servicevennlig

Dette var selvsagt et krav for B&O, men utfordringen lå i at bilen allerede var produsert. Dermed var det lite rom for utfoldelse. Kabinetter måtte støpes til å passe i de eksisterende dørene. Diskanter måtte tilpasses for å passe i det dashbordet som var der, og bassen i hattehylla måtte inn på en nær prisgitt plass. En annen utfordring var selvfølgelig å tilpasse et slikt system for masseproduksjon, og deretter skulle det være lett å reparere for en Audi-mekanikker, dersom bilen for eksempel ble bulket. Vekt var en annen utfordring, og systemet er nå bare 10 kg tyngre enn et originalsystem.

B&O vet å ta seg betalt

Egotrip

Systemet har som sagt en forsterker for hvert element. Dette var nødvendig på grunn av tidskorrigeringen. Den gjør det mulig å bestemme hvilke sete som skal ha korrekt lyd. Igjen er dette et resultat av forsinkelse av de nærmeste høyttalerne, men i forhold til hvilket sete? Det bestemmes av han som sitter med kontroll over lydsystemet. Man kan velge hvilket sete man ønsker skal ha den optimale lyden. I en bil endrer lyden seg i forhold til hastigheten. Lyden fra stereoanlegget justeres derfor automatisk etter hastighet og støynivå. Her har B&O gjort måletester på forhånd. Når bassen ville blitt dårligere i høye hastigheter, så legger systemet automatisk til litt bass i det aktuelle frekvensområdet. Slik korrigering foretas automatisk i de aller fleste hastigheter og støynivåer. Resultatet er at brukeren oppfatter lydbildet som like høyt, og med likt tonebilde, uansett påvirkninger av hastighet og utvendig støy. .

Denne teknologien er hentet fra hjemmesystemet BeoLab 5. Vis mer


Teknikk fra hjemmefronten

Systemet i A8 har detaljer som er hentet fra B&O sine største hjemmehøyttalere, BeoLab 5. Dette har blant annet en linseteknologi som sikrer en kontrollert spredning av lyden fra diskantelementet. Dette er særdeles viktig for å kunne skape det man kaller ”staging”. Denne ”staging’en” kan lettest forklares ved at man skal kunne gjengi lyden som om den kommer rett forfra fra en scene, og man skal aller helst kunne ”se” hvor på scenen de respektive musikerne står. Den letteste metoden å få til dette på er å plassere diskanter oppe ved frontruten for å løfte lydbildet opp fra dørene, og de må gjerne takle frekvensområder litt ned i mellomtonene for også å få med stemmeområdet oppe ved frontruten. Mellombass og subbass er såpass lite retningsbestemt at øret hører ikke hvor den kommer fra, og kan således sitte nede i dørene. Vi blir derfor lurt til å tro at lyden kommer fra samme sted som mellomtonen og diskanten. Dette ”lureriet” kalles psykoakustikk.

Design på sitt beste - i hjemmet.

Et svært godt resultat

B&O har valgt å benytte de særegne linsesprederne, også i dette bilsystemet. Personlig mener jeg faktisk de passer bedre i bilen enn i hjemmet. En slik linse er i utgangspunktet en kontrollert form for lydspredning, men uansett hvordan man vender og vrir på det, så er det reflektert lyd, og reflektert lyd minsker dynamikken i lydbildet. I A8 veier den kontrollerte spredningen opp for tapet av dynamikk. Det gjør den ikke i samme grad i hjemmehøyttalerne. Og vi snakker om et sett hjemmehøyttalere du må bla opp en god bruktbil for å få kjøpt.

Denne teknologien er hentet fra hjemmesystemet BeoLab 5.


Hva med fremtiden?

På spørsmål rundt fremtidige prosjekter, så er B&O svært varsomme. I deres workshop står jeg med store porter på alle kanter. Alle er lukket igjen i anledning mitt besøk. Bak hver eneste dør står det en bil jeg gjerne skulle sett, for ikke å snakke om lydsystemene i dem. Men det hører fremtiden til, og nåtiden er ikke ment for meg. B&O er derimot svært interessert i å fortelle at bilsystemet i fremtiden vil bli en videreføring av filosofien rundt et hjem, et system. Via WLAN vil det i fremtiden bli mulig å overføre lyd fra hjemmeanlegget til bilanlegget. Musikken vil lagres i et minnebasert system, men ikke nødvendigvis en harddisk. Flashminne koster ikke stort om dagen, så hvorfor ikke?

En danske, ukjent for dansker

B&O har noen utrolige fasiliteter i Struer, som jeg tror er lite kjent selv hos deres egne landsmenn. De er blant annet spesialisert på aluminiumsarbeid, særlig finish, og produserer derfor detaljer også for andre. Kontrollknotten i BMW sitt menysystem er laget av B&O. Det samme med stigtrinnene til BMW X3. Bare legg merke til detaljer i høyttalergrillen i Audi A8. Her er det aluminiumsfinish i grillen, men selve hullene er sorte inni. Dette er et resultat av hvordan etterbehandlingen av aluminiumsgrillen er behandlet. Aluminiumsarbeidet er også blitt en del av B&O sitt varemerke når det gjelder design, blandet med sorte elementer.

Vis mer


Mer på trappene

I ettertid har flere billeverandører innrømmet å ha undervurdert B&O i utgangspunktet. Om de nå er villige til å legge penger på bordet for å kunne tilby high-end bilstereo i bilene deres er en helt annen sak. Inntil videre har Audi og Bang & Olufsen et forsprang, og siste modell vi har kjørt med et B&O system er Audi A7. Der kan du fleske deg med et B&O-system som er bygget fra grunnen av. Her fikk nemlig B&O være med fra starten av, før bilen ble satt i produksjon, og det gjør at de får et forsprang i forhold til konkurrentene. Et stort forsprang!