<b>FLISER AVGÅRDE:</b> I tønna av tre begrenser motorsyklistens skinnbekledning seg til egen hud, så går det galt kan det bli en del fliser å nappe ut. Stunt-syklene kan du se i action på Oslo Motorshow. Foto: JAMIESON POTHECARY
FLISER AVGÅRDE: I tønna av tre begrenser motorsyklistens skinnbekledning seg til egen hud, så går det galt kan det bli en del fliser å nappe ut. Stunt-syklene kan du se i action på Oslo Motorshow. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Motorsykkel i tønne: Sjekk Indian Scout-stuntene

Vill stuntkjøring på Oslo Motorshow!

Det er ikke bare stillestående showbiler på Oslo Motorshow. Utenfor er vi godt kjent med masse showkjøring med massevis av biler innenfor forskjellige motorsportsgrener. Inne derimot, har vi vært skånet for særlig mye action. Det ble det slutt på i år.

Hos den store standen til Indian og Victory, er det nemlig satt opp en svær tønne i tre. Der er det full action så lenge sykkelrytterne holder seg i live, og det håper vi jo at de gjør ...

De to rytterne er Dennis og Jonas Lindberg, og påstår at de gjør det bare for å føle seg frie et lite øyeblikk.

-Vi gjør så mange stunt og triks vi bare orker før vi besvimer.

Vi har kjørt den største nyheten under årets Motorshow.

SYNKRONSYKLING: Oppvisningen med veteranmotorsykler i en tretønne finner sted på Oslo Motor Show. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Den aller enkleste «skinnbekledningen»

Showkjøringen foregår skikkelig oldstyle på alle måter. Selve tønna er laget i tre og er ikke akkurat rett. Det knirker og knaker og alt begeger seg rimelig heftig når begge kjører side om side. Ramler de av, blir det mye flisplukking, for sikkerhetsutstyret begrenser seg til tatoveringene. Her er antrekket jeans og bar overkropp, akkurat som de gamle heltene fra begynnelsen av forrige århundre.

STUNTER: Det er Dennis og Jonas Lindberg som trakterer Indian Scout-syklene fra tidlig 20-tall på Oslo Motorshow. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Sykler fra 20-tallet

Redskapen er to stykk Indian Scout fra 1921 og 1923. Noen direkte råskinn er det ikke snakk om. Originalt hadde 600-kubikkerne rundt 8 hester. De er riktignok trimmet, men særlig mer enn dobling av effekten er det ikke snakk om.

Heller ikke på sykkelfronten er det snakk om særlig høy sikkerhet. Bladfjærer festet med gaffa, løst styre som bare trykkes på plass og generelt ustabile sykler er hva du ser går vannrett i røret i en forrykende fart.