Vis mer

Motorkjempene forsvinner?

Mye tyder på at de virkelig store motorene er på vei ut. Mercedes og BMW viser vei.

De to tyske premiumprodusentene har lenge vært blant de ivrigste etter å stadig utvikle kraftigere og til dels større motorer. Litt varierende strategier har vært brukt og man har vært innom både turbo, kompressor og vanlige sugemotorer med enten høyt slagvolum eller høyt effektuttak. Mercedes har kanskje dratt det lengst og bruker nå stort sett en gigantisk V8er på 6,2 liter i sine toppmodeller med AMG-merke.

Turbo, men ikke på toppen

BMW på sin side bruker noe mindre motorer, men med desto høyere effektuttak. Felles for begge disse strategiene er at forbruks- og utslippstall blir relativt høye. Så har da også BMW i økende grad benyttet seg av turbo, men de sportslige M-bilene har fortsatt sugemotorer.

Nå er det mye som tyder på at begge er i ferd med å droppe de største motorene sine.

Bort fra V10?

Mercedes C 63 AMG har en 6,2-liters V8er på 457 hester Vis mer

Din mening:

Er det greit at de største bilmotorenes dager sannsynligvis er talte? (Avsluttet)
Nei, jeg tror ikke det vil skje og syns ikke det bør skje(48%)
Ja, det må bli slik(41%)
Vi får kjøpe nå!(12%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det har lenge gått rykter om at BMW skal bruke mindre turbomotorer også i sine M-biler. Disse spekulasjonene får ny fart etter at Autoweek siterer høytstående BMW-kilder på at man vil lansere en dobbelturbo-variant av den nye 4,4-literen som sitter i blant andre X6. Denne skal debutere i nettopp X6 og bære M-navnet. Ytelsene vil havne rundt 500 hester. På sikt vil trolig denne typen motorer erstatte de virkelig store sugemotorene på mer enn åtte sylindere, og litt mindre turbomotorer vil erstatte mer vanlige V8ere. Autoweek oppgir lavere produksjonskostnader som en annen fordel med turboteknologien, i tillegg til lavere forbruk.

Ut med V12

Mercedes på sin side skal ha droppet planene om en ny V12er til fordel for en turboladet V8er i ulike effektvarianter, i følge motorauthority. Det er også usikkert hvorvidt BMW vil lansere en V12er i nye 7-serie.

Teknologisk trend ingen kommer vekk fra

X6 kommer etter alt å dømme som M-utgave, med dobbelturbo Vis mer


Disse nyhetene er kanskje ikke så viktige for de fleste av oss, men grunnen til at vi omtaler dem er at de sier mye om de teknologiske trendene. En generell tendens i retning av mindre motorer, gjerne med turboladning, har vi sett lenge. Men at denne nå også rammer de definitive toppmodellene er derimot mer nytt. Ingen slipper altså utenom, i forbindelse med den kommende CO2-lovgivningen.

Også på små motorer

En litt mer nyttig side av saken for de fleste av oss er at Mercedes også jobber med turboladning og direkteinnsprøytning på sin firesylindrede 1,8-liter som skal sitte i blant andre C- og E-klasse. Mer om det kan du lese her.

Hva skjed med M5-motoren? Trolig forsvinner den innen et par-tre år. Vis mer


Også for BMWs del har det vært spekulert i om man er på vei mot firesylindrede turbomotorer, men foreløpig klarer man seg svært bra med sin vanlige 2,0-liter, i alle fall når det gjelder forbruk og utslipp.

Den produsenten som har kommet lengst på dette området er nok Volkswagen. Volkswagen-konsernet har en rekke relativt små turbomotorer med normalt gode ytelser, ikke minst en rekke varianter av en 1,4-liter som vi har gitt mye ros.