Motorer

Det kommer tre motorer i XC 90. Det strekker seg fra minstemann på 163 hestekrefter som slurper diesel, til en bensindrevet rekkesekser med to turboladere og 272 hestekrefter.

D5. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Innstegsmodellen blir en dieselvariant med 163 hestekrefter. Dette er den samme motoren som vi kjenner både fra 60-, 70- og 80-modellene til Volvo. Motoren har imponert oss før, og vi var veldig spent på om den ville gjøre en god jobb i denne bilen som tross alt veier over to tonn.

D5

Dette en femsylindret motor med Common Rail dieselinnsprøytning. Ytelsen begrenser seg til 163 hestekrefter og dreiemomentet er 340 newtonmeter fra 1.750-3.000 omdreininger. Motoren gjør en bedre jobb en forventet - det er i hvert fall helt sikkert. På landeveien går det mer enn fort nok og vi regner ikke med motoreffekten ikke vil bli noe problem i det daglige. Men, vi synes motoren har litt for lite drag til å gi det saftig suget som mange dieselbiler er kjent for. Til det er bilen for tung. På bratte svingete alpeveier jager motoren mye på høyt turtall og har litt problemer med å vise muskler. Likevel vil de som ikke har altfor høye krav vil effekt få det bra med diesel og med et tilhørende lavt forbruk. Det er også den XC 90-modellen som billigst i pris.

2.5 T

T6. Vis mer

Velger du denne motoren vil XC 90 føles betraktelig lettere. Den er det beste kjøpet med en pris som ligger 40.000 kroner over D5-modellen, men hele 210.000 kroner under XC 90 med 272 hestekrefter foran torpedoveggen. Her har du god respons på gassen og du føler at du mer får utnyttet bilens potensiale. Den er blant annet veldig behagelig et godt stykke over de hastighetene vi har her hjemme og her kommer de ekstra musklene til sin rett. Motoren yter 210 hestekrefter og har 320 newtonmeter fra 1.500-4.500 omdreininger. Dette er en lettrykksturbo og den har variabel turbingeometri som blant annet sørger for at maksimalt dreiemoment oppnås så tidlig som 1.500 omdreininger.

T6

Størst og dyrest blir det med en 2,9-liters rekkesekser med to turboladere. 272 hestekrefter og 380 newtonmeter fra 1.800 til 5.000 omdreininger gir et herlig trykk. Likevel blir det en helt meningsløs prisforskjell på denne og 2.5 T. Fra 0-100 kilometer i timen er T6 kun 6 tideler raskere enn 2.5 T. Dreiemomentet er også bra. Her kjenner du virkelig seteryggen. Denne motoren leveres ikke med femtrinns automatgir. Her må du nøye deg med firetrinns kasse.

Like viktig er muligheten for å komme seg frem. Mer om det finner du på denne lenken.