Motorer, utstyr og priser

Alle de fire Allroad-motorene er herlige kraftkilder. Men med en innstegspris på nærmere 700.000 kroner blir ikke Allroad tilgjengelig for like mange som A6 Avant.

Vis mer


A6 Allroad vil i første omgang bli levert med fire motoralternativer - to bensin- og to dieselmotorer. Rimeligste alternativ blir 2.7 TDI, som er en flott dieselmotor med common rail og variabel turbingeometri. Motoren yter 180 hestekrefter og 380 Nm og gjør en flott innsats både i A6 og Allroad. Denne motoren kan merkelig nok kun leveres i kombinasjon Tiptronic, som er Audis betegnelse på deres automatgirkasser. Pris: 679.000 kroner.

50/50-fordeling

For denne prisen får man en 493 ganger 186 centimeter stor stasjonsvogn med luftfjæring og firehjulsdrift. Sistnevnte er en solid, mekanisk, torsen-differensial-basert løsning som fordeler halvparten av kreftene til hvert hjulpar. Det betyr at Audi fortsatt vil satse på 50/50-oppsett i en del av sine modeller. Vi trodde inntil Allroad-lanseringen at Audi var i ferd med å gå over til 40 prosent på forhjulene og 60 på bakhjulene, slik de har gjort med både S4 (med manuell girkasse), RS4, S6, S8 og Q7.

Brukbart utstyrsnivå

Vis mer


I tillegg får Allroad-kunden åtte kollisjonsputer, beltestrammere foran og bak og elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Sistnevnte kan (som i Q7) ikke kobles ut. Hvis man trykker på ESP-knappen aktiveres imidlertid et mer liberalt såkalt offroad-oppsett.

Allroad leveres også med et avansert to-soners klimaanlegg, rattbetjent radio, fartsholder, regnsensor, kjørecomputer og MMI. Sistnevnte er et elegant grensesnitt for betjening av svært mange funksjoner og foregår via knapper i midtkonsollen og en stor skjerm i dashbordet. 17-toms aluminiumsfelger er også standardutstyr.

Bare 9.000 kr dyrere enn A6

Vis mer


Er så 679.000 kroner en høy eller lav pris? Vel, alt er relativt og svaret avhenger selvsagt av hvilke øyne som ser og av hva man sammenligner med. Det er imidlertid interessant å sammenligne med opphavet - A6 Avant. Med 2.7-liters TDI-motor, firehjulsdrift og automatgirkasse koster denne 631.000 kroner - nesten 50.000 kroner mindre enn A6 Allroad. Hvis vi imidlertid legger til luftfjæring (23.000), 17-toms alufelger (10.000) og de luxe klimaanlegg (6.000) - slik Allroad har - raser vi plutselig opp i 670.000 kroner. Det betyr en prisforskjell på bare 9.000 kroner.

70.000 dyrere enn XC70

Den mest opplagte Allroad-konkurrenten er Volvo XC70. Med D5-motor (185 hk/400 Nm) under panseret, automatgirkasse og utstyrsnivå Momentum koster denne 609.000 kroner - altså 70.000 kroner mindre enn A6 Allroad 2.7 TDI. Det er imidlertid viktig å være klar over at XC70 (473x176) er 20 centimeter kortere og 10 centimeter smalere enn Audien- og at XC70 mangler luftfjæring. Dermed er ikke en prisforskjell på 70.000 kroner horribel.

Lite prishopp til Q7

Vis mer


Men hva med storebror - Q7? Vel, Q7 starter på 847.000 kroner, noe som betyr at innstegsprisen ligger 168.000 kroner over rimeligste Allroad-alternativ. Dette blir imidlertid en urettferdig sammenligning, fordi rimeligste Q7 leveres med 3,0-liters dieselmotor. Med denne motoren (233 hk/450 Nm) koster Allroad 789.000 kroner (med automatgir). Det betyr at A6 Allroad 3.0 TDI bare er 58.000 kroner billigere enn en tilsvarende motorisert Q7. Man skal imidlertid være klar over at luftfjæring ikke er standard i Q7 og koster rundt 30.000 kroner som ekstrautstyr.

Velg 2.7 TDI

Med en prislapp pålydende 789.000 kroner er A6 Allroad 3.0 TDI 110.000 kroner dyrere enn lillebror 2.7 TDI. Riktignok er 3,0-literen en enda flottere og sterkere motor enn 2,7-literen, men med en så heftig prisforskjell er vi ikke tvil om at vi ville valgt sistnevnte.

Heftig V8-motor

Vis mer


På samme måte regner vi (og Audi-importøren) med at svært få vil velge ett av de to direkteinnsprøytede bensinalternativene; 3.2 FSI (255 hk/330 Nm) og 4.2 FSI (350 hk/440 Nm). Vi kjenner førstnevnte godt fra tidligere og har gitt motoren ros i flere artikler.

4.2 FSI er imidlertid en ny motor. Vi gledet oss derfor over å muligheten over å bli kjent med denne flotte V8-motoren, som i løpet av nærmeste fremtid kommer til å erstatte dagens 4,2-liter også i den ordinære A6. Det faktum at Allroad 4.2 FSI skal klare 0 til 100 på 6,3 sekunder sier det meste om denne herlige V8eren, som i Allroad 4.2 FSI drasser på 1.880 kilo og automatgirkasse. Prisen er imidlertid ikke like trivelig som motoren - nesten 1,2 millioner kroner.

Interessant SUV-alternativ

Vis mer


Vi må teste A6 Allroad skikkelig på norske veier før vi tør uttale oss altfor bastant om denne bilen. Førsteinntrykket er imidlertid at Allroad er like vellykket som bilen den bygger på - A6 Avant. Vi tror også mange som vurderer en stor og dyr premium-SUV vil få seg en tankevekker når Allroad kommer til Norge i juni. Med enorm plass, svært høy kvalitetsopplevelse og lavere priser fremstår Allroad som et interessant alternativ til biler som Q7, ML og Range Rover Sport.

De fleste Allroad-versjonene kommer altså i juni. Den som ønsker manuell girkasse eller toppversjonen 4.2 FSI, må imidlertid holde ut til juli.

  • Du finner mer informasjon om motorer og priser her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder