Motorer og utstyr

Hele seks motoralternativer blir tilgjengelig for Scenic ll. Vi kjente på fire av alternativene under lanseringen.


Flest mil ble tilbakelagt med de to store motorene, en 2-liters bensinmotor på 136 hestekrefter og en 1,9-liters dieselmotor på 120 hestekrefter. Begge alternativene passer godt til bilen, og de blir begge levert med en sekstrinns girkasse.

Vi prøvde også nest minste bensinmotor, en 1,6-liter på 115 hestekrefter. Den jobbet sammen med en femtrinns girkasse. Dette er antakelig det alternativet som vil selge mest. Uten passasjerer var det mulig å holde farten oppe, men det føltes at det var akkurat så vidt det holdt med krefter. Billigste alternativ blir en 1,4-liter med 98 hestekrefter, den har vi ikke prøvd men vil tro du skal være en tålmodig sjel for at denne skal føles som tilstrekkelig motorisering.

En kort prøvetur med den minste dieselmotoren ble det også tid til, det er en veloppdragen 1,5-liter på 80 hestekrefter som imponerer med fleksibilitet og lavt støynivå. Den er vel også et alternativ for de tålmodige blant oss, men vil ikke være like ømfintlig for last som de små bensinmotorene. Det vil også komme en variant av denne motoren som yter 100 hestekrefter.

Brekket borte

Håndbrekket på Scenic ll er en liten spak på høyre side av rattet. Det er ikke lenger opp til deg å trekke til parkeringsbremsen godt nok, det sørger bilen for selv. Parkeringsbremsen deaktiveres enten når du slipper ut kløtsjen ved igangsetting, eller du kan gjøre det selv ved å trykke på en knapp. Den største gevinsten er ikke at det er enda en fysisk øvelse vi ikke lenger trenger å utføre, løsningen er nok valgt for å frigjøre plass. Det er kun de mest velutstyrte utgavene som vil ha denne formen for parkeringsbrems.


Det er mengder av store og små oppbevaringsrom, spesielt likte vi godt formen og størrelsen på rommet som er plassert mellom forsetene. Med skuffer under setene og små rom i gulvet både i forsetet og baksetet vil det garantert ta litt tid å finne Nord-Norge -kartet. Felles for skuffer og rom er at håndtak, hengsler og dører virker skikkelig laget.

Begynner på toppen

Biler som stilles til disposisjon for journalister under lanseringer er ofte svært velutstyrte, og det er av og til vanskelig å tro det er samme bilen når de dukker opp på det norske markedet ribbet for utstyr og pint under en eller annen firmabilgrense.

Toppmodellene vi kjørte mest hadde glasstak, navigasjonssystem og masse annet komfortutstyr. Vi kjørte også noen mer moderat utstyrte modeller. Det var en klar forskjell i opplevelsen av eksklusivitet, men så å si ingen forskjell i opplevelsen av komfort.

Lang etter hvert


Salgsstart for Scenic ll i Norge vil være mot slutten av året. Prisene er heller ikke klare, men ifølge importøren vil det bli modeller tilgjengelig for under 250.000 kroner. Den lange utgaven av Scenic ll dukker opp våren 2004. Den skal het Grand Scenic og blir 24 centimeter lengre og får to ekstra seter i en tredje seterad.

Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder