Motorer og utstyr

En spennende ekstrautstyrmulighet for de som velger sekssylindrede modeller er aktiv styring.


Aktiv styring endrer utvekslingen i styringen etter farten, og i større BMWer var det klart med på å øke kjøregleden. Styringen blir tettere, tyngre og mer sportslig.

En annen glede forbeholdt sekssylindrede modeller er en videreutvikling av stabiliseringssystemet. Det er bygget inn en bakkestarthjelp, og ved forsiktig bremsing skal også bremsekraften fordeles slik at tendenser til at fronten dykker reduserer. Også tørking av bremseskivene i regnvær øker bremseeffekten.

Startknapp

3-serie vil også kunne leveres med Comfort Access, der en id-sensor vil kjenne deg igjen og låse opp dørene. Vel inne i bilen er det bare å trykke på startknappen for å komme seg i siget. Slike systemer blir mer og mer vanlig, og er klare komforthevere i hverdagen. Det gjenstår å se hva dette ekstrautstyret vil koste.

Motoralternativer

Et par av de nye motorene i 3-serie har allerede begynt å jobbe under panseret i 1-serie. En sprek 2-liter diesel som leverer 163 hestekrefter og 340 Nm/2.000 o/min og en 2-liters bensinmotor på 150 hestekrefter fra 120i blir også å finne i 3-serie som 320i.

Den grommeste motoren blir i påvente av en M-utgave 330i. Den er nøye gjennomgått, og det er funnet at den noe modifisert kan levere ytterligere 27 hestekrefter mer enn det den gjør i dag. Aluminium har måttet vike for magnesium i deler av motoren, og den svært lette rekkesekseren vil nå yte 258 hestekrefter og 300 Nm/2.500-4.000 o/min.


Mellom firerne og den store sekseren dukker den nå fra nå av minste sekseren opp som 325i. 2,5-literen leverer 218 hestekrefter. Alle motorene kommer med sekstrinns manuell girkasse som standard.

I tabellen nedenfor finner du tallene for de motorene som vil være tilgjengelig ved introduksjonen eller kort tid etter. Det eneste BMW sier er at det vil dukke opp flere firesylindrede motorer i løpet av neste år.

Den mørke bilen på bildene er en 330i, og den lyse bilen samt interørbildene viser en 320d.

Store bilder av nye 3-serie

Motoralternativer
 HestekrefterDreiemoment0-100 km/tToppfart
Bensin:    
320i, 2,0-liter150 hk/6.200 o/min200 Nm/3.600 o/min9,0 sekunder220 km/t
325i, 2,5-liter218 hk/6.500 o/min250 Nm/2.750-4.250 o/min7,1 sekunder245 km/t
330i, 3,0-liter258 hk/6.600 o/min300 Nm/2.500-4.000 o/min6,3 sekunder250 km/t (begrenset)
     
Diesel    
320d, 2,0-liter163 hk/4.000 o/min340 Nm/2.000 o/min8,3 sekunder225 km/t


Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder