Motorer og priser

Nye Camry kommer med både V6-motor og rekkefirer, men kun fireren er interessant for oss nordmenn.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

V6-motoren med tre liter slagvolum blir nemlig altfor dyr. Skal du ha V6-motor under Camry-panseret i Norge, må du bla opp med 534.000 kroner, noe de færreste vil være villige til. Dette er Toyota Norge klar over, og V6-utgaven vil derfor kun bli tatt inn til Norge på bestilling.

152 hestekrefter

Dermed er det i praksis ikke så mye å velge blant. Noe dieselalternativ finnes ikke, og dermed står vi igjen med en 2,4-liters rekkefirer. Og det er kanskje like greit. Vi fikk i hvert fall et positivt inntrykk av denne drivkilden, som er utrustet med variable ventiltider og yter 152 hestekrefter. I kombinasjon med manuell girkasse klarer motoren faktisk å trekke Camry fra 0-100 i løpet av respektable 9,4 sekunder.

Sterk nok

På papiret skal motoren yte 218 newtonmeter ved 3.800 o/min, noe som forsåvidt ikke er spesielt imponerende. Vi opplevde imidlertid motoren som relativt sterk og hadde ikke noe å utsette på bunndraget. Motoren viste seg også å være sterk ved akselerasjon fra høye hastigheter.

Gode girkasser

Tilfeldighetene ville ha det til at vi nærmest utelukkende fikk kjørt Camry med manuell girkasse. Denne girkassen er på Toyota-vis svært lettsjaltet og uproblematisk. Turen vi fikk med automatisk girkasse var altfor kort til å kunne trekke bastante konklusjoner. Det er likevel hevet over enhver tvil at Toyota har satset på komfort fremfor sport. Den automatiske girkassen sjalter silkemykt og vil helt sikkert falle i smak blant de komfort-orienterte.

Velger du automatkasse blir Camry, ikke overraskende, både tregere og tørstere. Med automatspak i midtkonsollen trenger bilen 10,5 sekunder på øvelsen 0-100, og bensinforbruket stiger fra 8,6 til 9,7 liter ved blandet kjøring.

Gode dempere

Vi kan heller ikke uttale oss skråsikkert om kjøreegenskapene, men kan avsløre at vi fikk et positivt førsteinntrykk. Bilen kjører godt, og oppleves som svært retningsstabil, også i høye hastigheter. Camry er stivt nok satt opp til at krenging ikke er noe problem, samtidig som den takler små ujevnheter på en svært god måte.

Godt støyisolert

Kjøreopplevelsen påvirkes også i positiv retning av den gode støyisoleringen. Svært lite dekkstøy trenger inn i kupeen, selv ved høye hastigheter. Vindstøyen er heller ikke påtrengende. Når vi først er inne på lyd, vil vi også nevne fraværet av ulyder, noe som er med på å forsterke inntrykket av at Camry er en godt sammenskrudd bil.

Hard konkurranse

I tabellen under vil du finne både åpenbare rivaler og biler du kanskje ikke er vant til å tenke på som Camry-konkurrenter. Enkelte av bilene er billigere enn Camry, men legg merke til at samtlige av disse har en mindre motor. Ingen av konkurrentene kan heller skilte med en like lang standardustyrsliste som Camry. Hos enkelte av de tyske konkurrentene kan du risikere å måtte punge ut med både 40.000 og 50.000 kroner for å nå opp på Camrys utstyrsnivå.

Toyota Camry - konkurrenter
PrisLengdehknm/
o./min
0-100
i sek.
Toyota Camry 2.4388 000481152218/3.80010,5
Audi A6 2.4 30V Multitrnic456 500480170230/3.2009,4
BMW 520i A461 300478170210/3.50010,2
Chrysler Sebring 2.0 LX358 000485141188/4.350-
Citroën C5 2.0 SX314 400462138190/4.10012,5
Ford Mondeo 2.0 Ghia325 400473145190/4.50011,4
MB 200 E+ kompressor505 500482163230/2.50010,1
Nissan Maxima 2.0 V6 QX376 400493140179/4.00014,1
Opel Omega 2.2i Elegance420 800482144205/4.00010,5
Peugeot 607 2.2419 607487160217/3.90011,5
Saab 9-5 2.0 T408 700483150240/1.80011,6
Volvo S80 2.4 S455 400482140220/3.75011,4
Alle priser gjelder modeller med automatgir.
Toyota Camry - priser
2.4 (152 hk) manuell372.000 kr
2.4 (152 hk) automat388.000 kr
3.0 (186 hk) automat534.000 kr