Motorer og priser

Prisene virker greie, men det er ekstrautstyrsprisene som overrasker.


De kommer fort ekstraregninger på 20-30.000 kroner for at mellomklassebilen skal være utstyrt til nybilkjøperens smak og behov. Det blir også mer vanlig og betydelig enklere å spesifisere bilene etter behov. Derfor er ekstrautstyrsprisene blitt viktigere i konkurransen. Det har Volkswagen tatt konsekvensen av, og deler av ekstrautstyrslisten er hyggelig priset. Det beste eksempelet er komfortpakken bestående av 16-tommers lettmetallfelger (rettet fra 17-tommers), multifunksjonsratt, stor kjørecomputer og to soners klimaanlegg til 6.900 kroner.

Tidligere har vi nevnt spesielt ekstrautstyr tilgjengelig på Passat, og listen kan gjøres lenger. Setevarme i bakseter, integrert garasjeportåpner, oppvarmet frontrute, automatisk bakkestarthjelp, 230 volt-uttak i baksetet og parkeringsvarmer kompletterer en spennende bil som hever nivået i vanlig mellomklasse.

Liten og billig

Den billigste Passaten dukker opp med en 1,6-liter som yter 102 hestekrefter. Den tipper vi de fleste vil hoppe over, og den var ikke tilgjengelig for oss til prøvekjøring. Derimot var det en annen 1,6-liter som vi fikk testet, den på 115 hestekrefter. Den starter på 277.000 kroner, hvilket betyr at du både kan gå opp i utstyrsnivå eller legge til mye ekstrautstyr før 300.000 kroner passeres. Selv med automatgir ligger denne bilen under 300.000 kroner. Vi kjørte den med sekstrinns manuell girkasse, og selv om den oppleves puslete på motorveien er den ivrig og sprek nok for de med moderate krav til forbikjøringsressurser. I Passat må denne motoren presses mer enn i mindre biler, og høyt turtall med dertil hørende lydnivå må aksepteres.

Minst spennende

Den motoren som ga minst i forhold mellom pris og ytelser var toliters bensinmotoren på 150 hestekrefter. Den er ikke sterk nok til å gi komfortfølelse og heller ikke sprek nok til å oppleves som sportslig. Prisforskjellen til dieselmotoren på 140 hestekrefter er under 10.000 kroner, og vi er ikke i tvil om at dieselmotoren er et bedre alternativ.

Mest spennende


Vi likte Passat godt med den minste dieselmotoren, men med toliteren på 140 hestekrefter trivdes vi aller best. Den er også mest spennende fordi den vil komme i kombinasjon med firehjulsdrift til høsten. Den starter på 334.000 kroner og er med det en god del dyrere enn 1,9-literen. Med firehjulsdrift vil den koste 30.000 kroner mer.

Vi fikk ikke muligheten til å kjøre den sprekere versjonen av toliters dieselen, den leverer 170 hestekrefter og topper for tiden dieselutvalget. Den er også eneste dieselmotor med partikkelfilter. Ved siden av den aller minste bensinmotoren fikk vi heller ikke kjørt turboutgaven av toliters bensinmotoren som er samme motor som sitter i Golf GTI. Den yter 200 hestekrefter. Heller ikke V6-motoren på 3,2 liter og 250 hestekrefter var klar for prøvekjøring.

Vil selge

Nye Passat treffer godt i våre øyne, prisene virker riktige og utstyrsnivået bra. Når vi får testet bilen på norske veier kan vi med større sikkerhet slå fast om den er den beste bilen i klassen. Prøvesmakingen på brede sommerdekk og solvarme veier ga gode løfter om en bil som vil hevde seg i det norske markedet. I løpet av april vil vi ha testet nye Passaten skikkelig.

Store bilder av nye Passat.

Grundigere om priser på nye Passat.

Priser Volkswagen Passat
Motor EffektPris
Bensin:  
1,6102 hk256.180 kr
1,6115 hk276.680 kr
2,0150 hk326.860 kr
2,0 Turbo200 hk411.440 kr
3,2 V6250 hk650.460 kr
   
Diesel:  
1,9105 hk299.870 kr
2,0140 hk334.330 kr
2,0170 hk373.590 kr


Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder