Motorer og kjøreegenskaper

Ford Fusion er tilgjengelig med tre fine motorer og kan skilte med gode kjøreegenskaper.


Minste motoralternativ er en 1,4-liters bensinmotor som yter 80 hestekrefter. Vi fikk ikke kjørt denne motoren i Fusion, men kjenner den som en solid og fin drivkilde fra Fiesta. Den som har lyst på mer sprut kan velge en 1,6-liter i stedet. Denne yter 100 hestekrefter og trekker Fusion fra 0-100 kilometer i timen på respektable 10,9 sekunder. Med denne motoren under panseret oppleves Fusion rett og slett som sprek.

God rekkevidde

Dieselmotoren er heller ikke noe dårlig alternativ. Den 1,4 liter store common-rail-motoren yter 68 hestekrefter og var et svært trivelig bekjentskap da vi testet den under et Fiesta-panser. Denne motoren skal klare seg med imponerende 0,44 liter per mil ved blandet kjøring, noe som gir svært god drivstoff-økonomi. Fordi Fusions drivstofftank rommer hele 50 liter, får man i tillegg en svært god rekkevidde.

Fine kjøreegenskaper


Etter å ha testet både Focus, Mondeo og Fiesta gjentatte ganger, har vi begynt å forbinde Ford med gode kjøreegenskaper. Fusion er ikke noe unntak. Bilen har en presis og relativt direkte styring, sitter godt på veien og oppleves som stabil i høye hastigheter. Hjulopphenget jobber godt over de fleste former for ujevnheter og Fusion er generelt godt sammenskrudd. Knirking og andre ulyder er så godt som fraværende. Når bilen i tillegg er lett å manøvrere på trange parkeringsplasser, blir ikke kjøreegenskapene et argument mot denne bilen.

Trang fotbrønn


Også girkassen holder høy standard. Spaken er godt plassert og glir lett og presist fra trinn til trinn. Men som i Fiesta lider også Fusion under en svært trang fotbrønn, der man får problemer med å finne hvile for kløtsjfoten.

Forsetene er akspetable, selv om sitteputen med fordel kunne vært lengre. Sidestøtten er god og bakre del av sitteputen kan justeres i høyde. Også rattet kan justeres i høyde, men dybdejustering har ikke Ford tatt seg råd til denne gangen.

Enkelt operasjon

Som nevnt er bakseteplassen god og bagasjerommet praktisk. Både sittepute og seterygg er delt i forholdet 60/40, noe som gir gode muligheter for å utnytte plassen. I tillegg kan sitteputen vippes frem og seteryggen felles ned. Sistnevnte kan utføres uten at man trenger å fjerne de tre hodestøttene.

Etter denne operasjonen, som går raskt og smertefritt, har man tilgang på et stort lasterom med et tilnærmet flatt gulv. Fordi man i tillegg kan felle ned ryggen til det fremre passasjersetet, har man mulighet til å få med seg svært lange gjenstander.

Mangler åpnemekanisme


Det skal imidlertid nevnes at det er mer tidkrevende å sette baksetene på plass igjen, fordi man må passe på at innfestingen for de tre trepunktsbeltene ikke forsvinner under sitteputen. Vi tar også med en annen irriterende detalj - bakluken må åpnes ved å trykke på en knapp i dashbordet. Man har altså ikke tilgang på noen åpnemekanisme på selve bakluken. Festekroker er også fraværende, men til gjengjeld finner du to kroker som passer glimrende for å henge opp handleposene.

Men hva koster egentlig Fusion? Og hva får du med av utstyr? Les mer om priser og konkurrenter her.