Motorer og kjøreegenskaper

Nye Octavia-kunder kan velge mellom seks motorer og tre girkasser. Kjøreegenskapene er svært gode.


Octavia-introduksjonen involverte drøye 40 mil på norske veger av varierende vegkvalitet. Vi tør derfor allerede nå påstå at bilen har svært gode kjøreegenskaper, selv om Octavia ennå ikke har vært gjennom en full DinSide-test.

Nå er det egentlig ikke så overraskende at Octavia kjører godt. Octavia er bygget på samme plattform som Touran og nye Golf, som begge har klasseledende kjøreegenskaper.

Bra hjuloppheng

I likhet med de velkjørende slektningene er Octavia fast og fin i oppsettet. Dette, kombinert med en fin, elektrohydraulisk styring, sørger for at bilen blir sportslig nok til å levere kjøreglede. Det faste oppsettet går imidlertid ikke ut over komforten. Fjæring og dempere svelger alle slags ujevnheter på en overbevisende måte. Octavia er derfor en komfortabel bil også når underlaget blir dårlig.

Fra 1,4 liter


Med tanke på at nye Octavia størrelsesmessig nå er oppe i mellomklassen, er innstegsmotoren overraskende liten. Vi fikk ikke testet 1,4-literen, som yter 75 hestekrefter, men antar at Octavia 1.4 blir en relativt slapp opplevelse.

To 1,6-litere

Vi fikk imidlertid prøvd neste alternativ, Volkswagen-konsernets velkjente 1,6-liter. Denne motoren, som yter 102 hestekrefter, er sterk nok til at Octavia ikke blir noen sinke. Motoren forutsetter imidlertid at føreren er villig til å bruke turtallet.

I stedet for en 1,8-liter, har Skoda valgt å satse på Volkswagen-konsernets direkteinnsprøytede 1,6-liter. 1.6 FSI-motoren yter 115 hestekrefter og er på papiret både sprekere og mer gjerrig enn 102-hesteren. Vi merket imidlertid ikke store forskjellene da vi testet de to motorene i Volkswagen Golf.

2,0-liter på topp

Dagens Skoda Octavia leveres med Volkswagen-konsernets 1,8-liters turbomotor, en av våre favorittmotorer. Denne motoren er dessverre under utfasing og erstattes med en ny 2,0-liter som yter 150 hestekrefter. Denne motoren, som også er direkteinnsprøytet, er en tristere opplevelse enn motoren den overtar for. 2.0 FSI blir først tilgjengelig nærmere jul.

Bråkete, men sterke


De to mest interessante alternativene blir nok dieselmotorene. Vi fikk kjørt Octavia med en gammel kjenning, 1.9 TDI, i 105-hestersversjon. Denne motoren er ikke blant de mest stillegående, men produserer til gjengjeld et flott skyv. Vi tror nok denne motoren er den som passer Octavia aller best.

Største diesel-alternativ, 2,0 TDI, er selvsagt en enda sterkere motor, men blir nok betydelig dyrere enn 1,9-literen. 2,0 TDI har ikke bare et større slagvolum, men yter også 140 hestekrefter, noe som blant annet utløser rundt 25.000 kroner i økte avgifter.

Forbedret girkasse

Octavia 2.0 TDI leveres med en sekstrinns manuell girkasse, mens alle de andre motoraltarnativene leveres med femtrinns. Femtrinns-kassen i dagens Octavia er en trist affære og vi ble derfor positivt overrasket over den stramme femtrinnskassen vi fant i nye Octavia. Etter å ha forhørt oss om saken fikk vi vite at girkassen faktisk var den samme, men at forbindelsene mellom spak og girkasse var byttet ut. Så enkelt kan det tydeligvis gjøres.

Bredt girkasse-utvalg


Dagens Octavia er kun tilgjengelig med en firetrinns automatgirkasse. I nye Octavia kan de tre største bensinmotorene leveres med en moderne sekstrinns automatkasse, Tiptronic.

Velger man dieselmotor kan man i stedet velge den spennende og nyutviklede DSG-kassen. Dette er egentlig en automatisert manuell girkasse med to kløtsjer, men oppleves som en automatgirkasse. Fordelene er at den er raskere og sørger for et lavere forbruk enn en ordinær automatgirkasse. Vi opplevde DSG-kassen i kombinasjon med 1,9-liters dieselmotor som et svært godt alternativ.

Dagens Octavia lokker med svært lave priser og billig ekstrautstyr. Også nye Octavia gir mye bil for pengene. Les mer om priser og konkurrenter her.

Nye Skoda Octavia: Motoralternativer
MotorEffektDreie-
moment
0 - 100Forbruk
1.4 MPI75 hk126 Nm15,5 sek.0,69 l/mil
     
1.6 MPI102 hk148 Nm12,3 sek.0,72 l/mil
     
1.6 FSI115 hk155 Nm11,2 sek.0,66 l/mil
     
2.0 FSI150 hk200 Nm??
     
1.9 TDI105 hk250 Nm11,8 sek.0,50 l/mil
     
2.0 TDI140 hk320 Nm9,6 sek.0,55 l/mil
     
* 2.0 FSI kommer nærmere jul
1.9 TDI og 2.0 TDI er dieselmotorer