Motorer og kjøreegenskaper

I Norge blir C4 tilgjengelig med et begrenset motorutvalg. Kjøregenskapene er brukbare.


Mens franskmenn og andre kontinentale europeere kan velge mellom fire bensin- og tre dieselmotorer, må nordmenn nøye seg med fire totalt.

Fin 1,6-liter

Minstemann er en 1,4-liters 90-hester. Vi fikk ikke kjørt denne, men regner med at den holder for den som ikke er altfor opptatt av fart og akselerasjon. Vi fikk heller ikke kjørt nestemann, en 1,6-liters 110-hester. Denne har vi imidlertid kjørt i en rekke biler tidligere og vet derfor at dette er en moderne, sterk og kvikk motor. Vi antar at denne motoren vil bli bestselgeren.

Slapp 180-hester

Det som garantert ikke vil bli noen bestselger, er den største bensinmotoren. Denne 2,0-literen, som yter 180 hestekrefter, er ikke bare dyr. I tillegg er den blant de minst inspirerende 180-hesterne vi har vært borti.

Gjerrig dieselmotor


Den norske Citroën-importøren har valgt å kun ta inn én dieselmotor, en ny 1,6-liter som yter 110 hestekrefter. Vi forstår godt at akkurat denne motoren ble valgt, dette er nemlig en nydelig og svært gjerrig motor. Vi kjenner motoren både fra Citroën Xsara Picasso, Ford Focus C-Max samt Peugeot 307 og 407 og har lært oss å like denne kraftkilden svært godt.

Fast i fisken

Vår prøvetur ble relativt kort, forløp på utenlandske veier og i biler med laminerte sidevinduer. Vi tør derfor ikke uttale oss altfor sterkt om verken kjøreegenskaper eller støynivå. Det vi imidlertid kan si, er at C4 oppleves som fastere i fisken enn det vi er vant til fra Citroën. For eksempel er bilen langt mer sportslig og kjøreglad enn Xsara. Styringen er også uvanlig presis til å komme fra Citroën og medvirker til at bilen blir underholdende på landeveien. Hjulopphenget arbeider relativt bra, men vårt testeksemplar ble litt stump over de skarpeste ujevnhetene.

Les mer om plass og komfort her.