Motorer og kjøreegenskaper

Nye IS er første Lexus med dieselmotor. Dessverre har Lexus samtidig valgt å kutte ut sine flotte rekkeseksere.


Forrige generasjon IS kunne leveres med to rekkeseksere. Disse hadde henholdsvis 2,0 og 3,0 liter slagvolum og produserte 155 og 214 hestekrefter. Fordi minstemann hadde et begrenset slagvolum og effektuttak, slapp den relativt billig gjennom det norske avgiftssystemet. Derfor ble bilen solgt for rundt 360.000 kroner da vi testet den i slutten av 2002.

208 hestekrefter

Sammenlignet med denne prisen fremstår nye IS som svært dyr. Dette har blant annet sammenheng med motoralternativene. Lexus har nemlig pensjonert de to rekkesekserne og erstattet dem med to store V6-motorer. Den største, en 3,5-liter som yter hele 306 hestekrefter, vil riktignok ikke bli solgt i Europa. IS 350 vil i første omgang forbeholdes amerikanske og japanske kunder. Men heller ikke minstemann er noen smågutt. IS 250 kan nemlig skilte med en 2,5-liters V6-motor som yter 208 hestekrefter. Det betyr at motoren produserer nesten like høy effekt som den utgåtte 3,0-literen.

Så er da også dette en svært moderne motor. Både blokk og topp er i aluminium og sistnevnte rommer 24 ventiler. De 24 ventilene arbeider med variable tider og slipper kun inn luft. Drivstoffet leveres nemlig via egne dyser - såkalt direkte innsprøytning.

Fin automatkasse


IS 250 leveres i utgangspunktet med en sekstrinns manuell girkasse, men kan også leveres med en automatgirkasse med like mange trinn. Vi fikk kun kjørt sistnevnte, som også kan gires via hendler bak rattet og som leverer både raske og komfortable girskift.

Må ha turtall

Motoren er i utgangspunktet en god kraftkilde, men etter vårt syn ikke spesielt godt tilpasset automatgirkassen. Problemet er det beskjedne dreiemoment i de lavere og midlere delene av registeret. Lexus har nemlig valgt å hente ut maksimalt dreiemoment - 252 Nm - helt oppe ved 4.800 omdreininger. Dette medvirker til at motoren blir både sterk og sprek ved høye turtall, men går altså på bekostning av mellomregisteret. Til sammenligning henter BMW ut maksimalt dreiemoment fra sin 2,5-liter allerede ved 2.750 omdreininger.

177 hestekrefter


Det andre motoralternativet er dieselmotoren vi kjenner fra Toyota Avensis og Verso. Denne 2,2-literen er en blant verdens reneste dieselmotorer og leverer hele 177 hestekrefter og 400 Nm ved 2.000 o/min. I likhet med bensinmotoren er også dette en aluminiumsmotor med fire ventiler per sylinder, men spiller selvsagt kun på fire sylindere. Disse mates via tredje generasjon common rail, noe som blant annet involverer effektive piezo-injektorer. Disse leverer inntil fem drivstoff-injeksjoner per syklus med inntil 1.800 bar trykk.

Stillegående og sterk

Vi fikk stifte bekjentskap også med denne motoren, som etter vårt syn imponerer mer enn bensinmotoren. Ikke bare er motoren svært sterk, den har også en myk og raffinert gange. I tillegg er den blant de mer stillegående dieselmotorene i denne størrelsesklassen. Det eneste vi har å utsette på denne motoren er at den kunne vært enda mer turtallsvillig.

Ikke automatgir


Sett under ett er dette imidlertid en svært god motor. Derfor er det så synd at den ikke kan leveres i kombinasjon med automatgir. En slik kombinasjon ville åpenbart vært det mest interessante IS-alternativet. Markedsfolkene på Lexus mener imidlertid tydeligvis at markedet for en IS 220d med automatgir er for lite til å lønne seg.

To girkasse-alternativer

Velger man en IS 220d må man dermed finne seg i å gire selv. Dette er imidlertid ikke noen stor lidelse. Sekstrinnskassen er lettsjaltet og det voldsomme dreiemomentet sørger for at man slipper å gire så ofte. Som en kuriositet kan det forresten nevnes at IS 220d blir levert med to girkasse-oppsett. Grunnutgaven har et girkasse-oppsett som prioriterer forbruk og utslipp, mens Sport- og Luxury-utgavene, som vi skal komme tilbake til, har mer sportslige og ytelsesorienterte tannhjul.

Firehjulsdrift i USA og Japan


Som sin forgjenger har også nye IS bakhjulsdrift - i hvert fall her i Europa. I USA og Japan tilbys kundene faktisk også en IS 250 AWD. Den firehjulsdrevne utgaven skal imidlertid ikke markedsføres på vårt kontinent, noe den norske Lexus-importøren ganske sikkert ergrer seg over.

Fine kjøreegenskaper

Mange entusiaster mener imidlertid bakhjulsdrift er å foretrekke fremfor både for- og firehjulsdrift, og disse vil ikke bli skuffet over IS. Riktignok oppleves ikke bilen som like sportslig og velkjørende som BMW 3-serie, men det er det heller ikke mange andre biler som gjør.

Sammenlignet med Audi A4 med forhjulsdrift og Mercedes-Benz C-klasse, har imidlertid ikke IS noe å skamme seg over. Bilen har ifølge Lexus tilnærmet 50/50 vektfordeling og det merkes at bilen har god balanse. På svingete, romerske landeveier var det i hvert fall svært sjeldent våre testeksemplarer viste tendenser til understyring. Heller ikke overstyring er en hyppig foreteelse - på tørr vei må bilen provoseres hardt før den kommer med hekken.

Komfortabel


Bilens kanskje sterkeste side er imidlertid komforten. Hjulopphenget gjorde i hvert fall en svært godt jobb i Italia, og svelget nesten alle slags ujevnheter med stor selvsikkerhet. Samtidig lot vi oss imponere over støyisoleringen, som muligens er klasseledende. Selv i svært høye hastigheter er førermiljøet uvanlig stille.

Det som kanskje er mest spennende med nye Lexus IS er imidlertid den lange utstyrslisten. Les mer om interiør, utstyr og priser her.