Motorer og kjøreegenskaper

Touareg beviste nok en gang at den er svært kompetent bil både på og utenfor asfalt. Kun tre av de seks motoralternativene vil bli markedsført her i landet.

Hvis du velger Touareg, må du for all del ta deg råd til luftfjæring, noe som koster snaue 26.000 kroner som ekstrautstyr. For det første øker bakkeklaringen fra 23,7 til potensielle 30,0 centimeter, noe som i sin tur gir bedre fremkommelighet i dyp snø samt økt vadedybde, slippvinkel og rampevinkel. I tillegg sørger luftfjæringen for at Touareg blir en ekstraordinært komfortabel bil.

Blant klassens beste i terrenget

Takket være høy bakkeklaring, korte overheng, lavgirserie, senterdifferensialsperre, mulighet for bakdifferensialsperre (ektrautstyr), bakkestartassistent, utforbakkeassistent og avansert antispinn-elektronikk er Touareg blant de mest kompetente terrengbilene i sin klasse. Trippel forsegling av døråpninger og vanntette frontlykter medvirker også til å understreke at Volkswagen mener alvor med denne bilen.

Touareg kan også skilte med 100 kilo takvekt og 3.500 kilo tilhengervekt. Samtidig kjører bilen godt på landeveien, både med og uten luftfjæring.

5, 6, 8, 10 og 12 sylindre

Vis mer


Det er ikke mange bilmodeller som kan skilte med én femsylindret, to sekssylindrede, én åttesylindret, én tisylindret og én tolvsylindret motor. Vi kan i hvert fall ikke komme på noen annen bil enn Volkswagen Touareg.

V8 FSI

I sammenheng med ansiktsløftingen introduseres nemlig en helt ny bensinmotor. Denne har åtte sylindre, et slagvolum på 4,2 liter, direkte innsprøytning og yter 350 hestekrefter. Med denne nykommeren under panseret skal Touareg klare 0 til 100 på 7,5 sekunder.

W12

I andre halvdel av 2007 blir Touareg i tillegg tilgjengelig med Volkswagens W12-motor, som yter hele 450 hestekrefter. Ingen andre høye firehjulstrekkere kan som Touareg skilte med en 12-sylindret motor.

For dyre

Vis mer


Men verken 4.2 FSI, W12 eller lillebror 3,6 FSI (280 hk) vil bli markedsført her i landet. Det nye avgiftssystemet har nemlig sørget for at Touareg med disse motorene under panseret blir altfor dyr.

R5: 174 hk, 400 Nm

Den norske importøren velger i stedet å satse på de tre dieselmotorene. Minstemann heter R5 og er en femsylindret rekkemotor med pumpedyse-basert innsprøytning. Denne yter 174 hestekrefter og 400 Nm og skal sørge for 0 til 100 på 11,6 sekunder.

Vi prøvekjørte Touareg R5 i Tunisia og erfarte også denne gangen at motoren er kraftig nok for Touareg. Bilen blir selvsagt ingen racer, men når det kommer til mellomakselerasjon får motoren uten tvil ståkarakter. Spesielt stillegående er den ikke. Men takket være god støyisolering av kupeen, blir motorlyden aldri påtrengende for den som befinner seg inni bilen.

V6 TDI: 225 hk, 500 Nm

Vis mer


Nestemann ut er Touareg V6 TDI, som kan skilte med en common rail-motor med 3,0 liter slagvolum (225 hk/500 Nm). Vi rakk ikke å teste V6-dieselen denne gangen, men vet av erfaring at dette er en flott, moderne og relativt stillegående kraftkilde.

V10 TDI: 313 hk, 750 Nm

Den som er på jakt etter mest mulig dieselkraft velger imidlertid Touareg V10 TDI. Vi fikk gleden av å teste denne bilen, som kan skilte med noe så sjeldent som en diesel-tier. 5,0 liter slagvolum i kombinasjon med pumpedyse-innsprøytning resulterer i 313 hestekrefter og voldsomme 750 Nm. Bilen kjennes ikke så rask ut, men den som tar frem en stoppeklokke vil finne ut at den 2,6 tonn tunge bilen faktisk greier 100 på rundt 7,4 sekunder.

Forøvrig leveres samtlige dieselmotorer med partikkelfilter som standardutstyr.

Men hva koster Touareg? Og er den et godt kjøp? Les vår konklusjon her.