Motorer og kjøreegenskaper

Q5 kommer med en rekke spennende kraftkilder, men de prismessig mest interessante er dessverre et stykke unna. Kjøreegenskapene fremstår som meget gode.

Audi-entusiaster kan glede seg over at Q5 vil bli levert med to relativt folkelige motoralternativer; 2.0 TDI med 143 hestekrefter og 2.0 TFSI med 177. Førstnevnte motor er såpass godt tilpasset det norske avgiftssystemet at den sannsynligvis vil vippe Q5-prisen ned under 500.000 kroner. Problemet med disse to motoralternativene er at de først vil bli tilgjengelige om halvannet år - ved utgangen av 2009.

2.0 TDI: Lavt forbruk, kvikk akselerasjon

Hvis du ikke er av den tålmodige typen, må du derfor forholde deg til sterkere og dyrere motorer. Den rimeligste kraftkilden som vil være tilgjengelig når Q5 er på plass i Norge i desember 2008, blir 2.0 TDI med 170 hestekrefter. Denne common rail-dieselen, som allerede er velkjent fra flere andre modeller i Volkswagen-konsernet, produserer voksne 350 newtonmeter fra 1.750 til 2.500 omdreininger og skal klare seg med 0,67 liter diesel per mil ved blandet kjøring (175 g. CO2/km). Dette er et relativt beskjedent forbruk for en såpass stor og høy bil med permanent firehjulsdrift og egenvekt på mer enn 1,7 tonn. Samtidig kan Q5 2.0 TDI varte opp med 0 til 100 på 9,5 sekunder.

Mer enn sterk nok

Vis mer
«Den rimeligste kraftkilden som vil være tilgjengelig når Q5 er på plass i Norge i desember 2008, blir 2.0 TDI med 170 hestekrefter.»
Vis mer


Dette motoralternativet var det eneste vi rakk å gjøre oss noenlunde kjent med i løpet av våre timer i Valencia. Men vi angrer ikke på at vi prioriterte å kjøre den mest folkelige utgaven. Vi rakk nemlig å finne ut at innstegsmotoren er mer enn sterk nok for effektiv akselerasjon både fra stillestående, ved akselerasjon inn på motorvei og ved forbikjøringer.

Samtidig har motoren allerede i utgangspunktet en kultivert og støysvak gange. Fordi Audi i tillegg har brukt store ressurser på støyisolering av motorrommet, er det svært lite dieselknatring som når inn i Q5-kupeen.

Q5 2.0 TDI er forøvrig den eneste motoren som vil bli levert med manuell girkasse. Denne fungerte svært godt de timene vi sjaltet den. De andre motoralternativene vil bli levert med Audis S tronic-girkasse, noe vi snart skal komme tilbake til.

2.0 TFSI: Imponerende ytelser

Det rimeligste bensinalternativet vil nok bli betydelig dyrere enn innstegsdieselen. Til gjengjeld er den en svært spennende motor. Her snakker vi nemlig om en kraftig modifisert utgave av Golf GTI-motoren. I Golf GTI yter den såkalte 2.0 TFSI-motoren 200 hestekrefter og 280 newtonmeter fra lave 1.800 omdreininger - noe som er imponerende nok. I Q5 2.0 TFSI produserer den 211 hestekrefter og utrolige 350 newtonmeter. Ikke nok med det - de 350 newtonmeterne er på plass helt fra 1.500 til 4.200 omdreininger. Dette er oppsiktsvekkende krefter fra en firesylindret bensinmotor med bare 2,0 liter slagvolum. Vi gleder oss derfor virkelig til å prøvekjøre den, noe vi dessverre ikke rakk denne gangen.

Variable ventilløft

Vis mer


Hvordan har Audi evnet å skape en så imponerende fyllingsgrad gjennom et så bredt register? Jo, for det første er det gjort tallrike endringer for å redusere friksjon mellom alle bevegelige deler. For det andre er turboen byttet ut med en enda mer effektiv utgave enn den som sitter i Golf GTI-motoren. Det mest interessante er imidlertid at motoren har fått variable ventilløft (Audi valvelift system). Faste DinSide-lesere vil vite at denne teknologien først ble innført i Audis nye 2.8 FSI-motor. I denne motoren er de spesielle kamakslene med dobbelt kamsett plassert på innsugsiden. Det som er så spesielt med 2.0 TFSI-motoren, er at den har fått variable ventilløft på utblåsingssiden, noe som er en sjeldenhet i motorverdenen.

Gjerrig

Vis mer


I motsetning til Golf GTI-motoren, som forlanger 98 oktan, nøyer Audi-motoren seg med med 95. Samtidig er Q5 2.0 TFSI nøysom, noe som blir spesielt tydelig om vi sammenligner med nettopp Golf GTI DSG, som er oppgitt å bruke 0,79 liter per mil ved blandet kjøring. Q5 2.0 TFSI S tronic, som altså har høyere effekt og langt høyere dreiemoment, nøyer seg med 0,85 liter (197 g. CO2/km) - bare 0,06 liter mer. Dette til tross for at Q5 veier 404 kilo mer enn GTI og er utrustet med permanent firehjulsdrift.

Det som er nesten like overraskende - og imponerende - er at Q5 2.0 TFSI S tronic skal klar 0 til 100 på bare 7,5 sekunder. Det betyr at den kun bruker 0,6 sekunder mer enn den forhjulsdrevne og langt lettere Golf GTI DSG (6,9).

Effektiv og nøysom girkasse

Vis mer


2.0 TFSI-motoren vil altså innledningsvis kun leveres i kombinasjon med S tronic-girkasse. S tronic er Audis navn på girkasse-teknologien som hos Volkswagen kalles DSG. DSG/S tronic-girkassene er basert på utradisjonell teknologi (blant annet to kløtsjer), men oppleves i praksis som svært raske og energieffektive automatgirkasser. Det som i hovedsak skiller S tronic-kassen i Q5 fra de mer velkjente DSG-kassene, er at Audis variant har syv trinn, våte kløtsjer, er utviklet for langsmonterte motorer og takler svært høyt dreiemoment.

3.0 TDI: 6,5 sekunder

Faktisk tåler S tronic-girkassen så høyt dreiemoment at den kan kobles til Audis 3.0 TDI V6-motor, som produserer hele 500 Nm fra 1.500 o/min. Effekten oppgis til 240 hestekrefter og 0 til 100-tiden til 6,5. Q5 3.0 TDI S tronic vil imidlertid bli en bil forbeholdt de rikere blant oss.

3.2 FSI: 270 hestekrefter

Vis mer


Det samme kan sies om Q5 3.2 FSI S tronic, som kommer første kvartal 2009 (samtidig som 2.0 TDI S tronic og 2.0 TFSI manuell). Denne motoren, som også har fått Audis Variable valvelift system, vil produsere 270 hestekrefter og 330 Nm fra 3.000 til 5.000 o/min.

Den motorinteresserte bør sammenligne disse dreiemoment-tallene, som stammer fra en topp moderne 3,2-liters V6-motor, med tilsvarende tall for 2.0 TFSI-motoren. Dette fordi en slik sammenligning er et prakteksempel på hvor effektiv moderne turboteknologi faktisk er.

Ikke Tiptronic i Europa

Før vi helt forlater motorer og girkasser, tar vi med et par setninger til om S tronic. Q5 er nemlig ifølge våre beregninger den første Audi-modellen med langsmontert motor som ikke tilbys med Audis tradisjonelle automatgirkasse (Tiptronic) (og heller ikke med Multitronic, Audis CVT-kasse). I stedet har Audi valgt å satse helt og fullt på S tronic. Det er imidlertid interessant å merke seg at dette kun gjelder vårt kontinent. I USA tar Audi ingen sjanser - og vil tilby sine Q5-kunder klassiske Tiptronic-kasser.

Mye stash i testbilene

Vis mer


Før vi går løs på bilens kjøreegenskaper, må vi gjøre oppmerksom på at eksemplarene vi kjørte var utrustet med både Dynamic Steering (dynamisk styring), store felger og Audi drive select, som blant annet omfatter elektronisk styrte støtdempere. Vi vet derfor i teorien lite om hvordan ordinære grunnutgaver vil oppføre seg.

Godt utgangspunkt

Det er imidlertid grunn til å anta at Q5, i likhet med A4, også uten alt dette ekstrautstyret er en velkjørende bil. Blant annet har Audi evnet å gi bilen 50/50 vektfordeling (faktisk noe mindre enn 50 prosent foran med firesylindrede motorer). Q5 har i likhet med A4 en akselavstand på snaue 281 centimeter og relativt bred sporvidde. Samtidig er overhengene mindre enn for A4s vedkommende. Q5 er også utrustet med svært avansert antiskrens-teknologi (ESP 8.1), som blant annet omfatter tilhengerstabilisering og egne sensorer som registrerer taklast (Roof rack recognition).

Svingvillig

Vis mer


Disse faktorene gir et godt utgangspunkt for en stabil, men samtidig svingvillig bil. Og det var nettopp disse egenskapene vi opplevde at bilene hadde. Blant annet opplevde vi svært lite understyring, selv om det altså igjen må understrekes at bilene hadde dynamisk styring (ekstrautstyr), noe som innebærer at styringen arbeider aktivt sammen med antiskrensprogrammet for å forhindre nettopp skrens. Uansett tør vi påstå at Q5 nok vil være blant de mest velkjørende høye firehjulstrekkerne på markedet.

Komfortabel

Samtidig opplevde vi bilen som svært komfortabel, i den forstand at hjulopphenget takler alle slags ujevnheter på en svært god måte. Fraværet av motor- og dekkstøy bidro også til å skape en opplevelse av en gjennomarbeidet, solid og påkostet bil som plasserer seg trygt i premiumsegmentet.

Det samme kan sies om interiøret, som vi omtaler her.

  • Du finner mer informasjon om de ulike motoriseringene her.