Motorer og girkasser

Audi Q7 blir i første omgang kun tilgjengelig med to motoralternativer. Både diesel- og bensinmotor gjør en overbevisende jobb.

Vis mer


Q7 vil i løpet av sin karriere helt sikkert bli utrustet med en lang rekke motoralternativer. I første omgang må imidlertid kundene nøye seg med å velge mellom en 3,0-liters diesel- og en 4,2-liters bensinmotor. Fordi Q7 4.2 FSI blir så voldsomt mye dyrere enn Q7 3.0 TDI (noe vi skal komme tilbake til) vil sistnevnte bli det opplagte valget for det store flertall av norske kunder.

Klasseledende dieselmotor

De som velger Q7 3.0 TDI vil kunne glede seg over en av verdens beste dieselmotorer. Denne V6-dieselen er nemlig enda råere enn 3,0-literene vi kjenner fra A6 og A8. Q7-motoren produserer hele 233 hestekrefter og 500 Nm.

Det betyr at den er svært mye kraftigere enn motorene vi kjenner fra Volvo XC90 D5 (185 hk/400 Nm) og Range Rover Sport TDV6 (190/440). Ja, selv den nye 320 CDI-motoren i Mercedes-Benz ML (224/510) må bite i gresset når det kommer til effekt.

Kraftoverskudd

Vis mer


Til gjengjeld har Q7-motoren et krevende oppdrag. Q7 3.0 TDI veier nemlig drøye 2.300 kilo - rundt dobbelt så mye som fjorårets mest populære bil - Toyota Corolla. Men kraftpluggen foran Q7-torpedoveggen løser sitt oppdrag med glans. Motoren trekker som et uvær gjennom hele registeret og kaster seg gjennom de tre første girene og opp i 100 kilometer i timen i løpet av 9,5 sekunder. I Norge lønner det seg selvsagt å gi seg der, men fordi vi var heldige nok til å få kjøre bilen på tyske motorveier, fant vi raskt ut at den råsterke motoren imponerer i enda større grad når 100-grensen er passert. Motoren produserer et deilig skyv i seteryggen helt opp til 200 kilometer i timen, noe som er imponerende med tanke på bilens størrelse og vekt.

Kultivert

Samtidig er common rail-motoren herlig kultivert, stillegående og nærmest vibrasjonsfri. Når man gir gass gir imidlertid motoren lyd fra seg - heldigvis. Den dype brumlingen er nemlig en nytelse å høre på og trekker tidvis tankene mot V8ere med bensindrift. Men dette er ingen bensinmotor, noe som viser seg på forbruket. Q7 3.0 TDI skal nemlig klare seg med 1,03 liter per mil, noe som takket være en 100-liters tank gir en teoretisk rekkevidde på hele 97 mil.

Flott girkasse

Vis mer


Som Mercedes-Benz ML leveres også Q7 med automatgirkasse som standardutstyr. Sekstrinns-kassen lever uten problemer opp til den heftige motoren. Det er nærmest blitt en selvfølge at premium-SUVenes automatgirkasser leverer både myke og raske skift, og Q7-kassen er intet unntak. Det som imidlertid særpreger denne girkassen, er hvor godt den takler fullt gasspådrag fra stillestående.

De aller fleste automatgirkasser har nemlig problemer med å takle det voldsomme dreiemomentet som produseres av store dieselmotorer. Produsentene programmerer dermed momentomformeren til å ta seg av den verste støyten, noe som i sin tur gir inntil to sekunder forsinkelse fra gasspådrag til takeoff. Q7-kassen derimot, bruker bare noen få tideler før kraft omsettes til akselerasjon.

Klasseledende bensinmotor

Vis mer


Selv om Q7-dieselen er en herlig kraftkilde, er selvsagt Q7 4.2 FSI en enda råere opplevelse. Under denne bilens brede panser finner vi nemlig en nyutviklet, direkteinnsprøytet 4,2-liter med åtte sylindre. Denne stortrives helt til 6.500 omdreininger, der den leverer hele 350 hestekrefter. For å sette disse tallene i perspektiv kan vi nevne at 5,0-literen i Mercedes-Benz ML 500 "bare" produserer 306 hester. 4,4-liters-motorene i Volvo XC90 og BMW X5 produserer henholdsvis 315 og 320 hestekrefter og selv Porsche har nøyd seg med å hente ut 340 hester fra 4,5-literen i Cayenne S.

Q7-motorens dreiemoment - 440 Nm - ligger imidlertid på klassegjennomsnittet.

Vakkert lydbilde

Med 4.2 FSI-motoren på plass klarer Q7 øvelsen 0 til 100 på bare 7,6 sekunder. Det som imponerer enda mer er toppfarten på hele 248 kilometer i timen. For å oppnå denne hastigheten trenger motoren selvsagt litt tid, men 200-grensen passeres forbløffende raskt. Akselerasjonen akkompagneres i tillegg av en herlig symfoni fra motor og eksosanlegg. Audi har de siste årene blitt stadig mer opptatt av nettopp lydopplevelsen og Audis lydingeniører beviser med Q7 at de nå behersker dette faget svært godt.

3.6 FSI i andre halvår

Vis mer


Den som har fulgt med på Volkswagen-fronten i det siste, vil vite at familiemedlem og Q7-konkurrent Touareg nå får en helt ny motor ved navn 3.6 FSI. Dette er ikke en liten V8-motor, men en stor V6er som produserer 280 hestekrefter og 360 newtonmeter. Som FSI-betegnelsen tilsier er også dette en direkteinnsprøytet motor, og i løpet av andre halvår vil denne også få plass i Q7.

Holder hjulopphenget følge med de store fartsressursene? Les mer om kjøreegenskaper her.