Motorer, kjøreopplevelse og priser

I denne omgangen kommer C4 Picasso med fire motoriseringer, ingen imponerende spreke, men vi satte pris på bilens ypperlige komfort og den robotiserte sekstrinns girkassen (manuell med automatkløtsj). Rimeligste C4 Picasso i Norge koster 304.000 kroner.

Vis mer


To dieselmotorer og to bensinmotorer er det begrensede utvalg maskineri C4 Picasso kommer med i første omgang.

Motoriseringer

C4 Picasso vil sannsynligvis bli mest populær i utgaven 1,6 HDI med 110 hestekrefter. Denne har et dreiemoment på 240 newtonmeter (260 med overboost) ved 1.750 omdreininger. Vi opplevde denne som riktignok ganske traust, men fullt kapabel til å holde fart i bilen - som veier ikke avskrekkende 1.530 kilo - både på landevei og på motorvei. Toppfarten oppgis til 180 kilometer i timen og 0 til 100 skal gå unna på 12,7 sekunder - 13,4 med halvautomatisk girkasse. Seigdraget gjør også at forbikjøringer ikke setter nervene på prøve. Akseptable ytelser altså, for en familiebil. Vi prøvde ikke den andre dieselversjonen - en toliters HDI på 138 hester. Denne har et dreiemoment på 270 newtonmeter ved 2.000 omdreininger og skal klare 195 kilometer i timen og 12,5 sekunder fra 0 til 100. Flere kolleger var av den oppfatning at de relativt marginale forkjellene i ytelser ikke er verdt prisforskjellen.

På bensinsidenfinner vi en 1,8-liter som yter 125 hestekrefter og har et dreiemoment på 170 newtonmeter, mens storebror på 2,0 liter yter 143 hester og 200 newtonmeter. Ytelsene på disse to er oppgitt til respektive 185 og 195 kilometer i timen og 11,9 og 11,5 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen. Altså temmelig midt på treet når det gjelder motorer.

Kjøring

Vis mer


Som nevnt opplevde vi C4 Picasso som greit motorisert med 110-hesteren og dieseldrift. Vi kjørte også toliteren på 143 hestekrefter og opplevde den som fin og kultivert samt noe raskere, men uten noe mer drakraft å by på - sannsynligvis ihvertfall ikke bedre med tunge lass. Når forbruket i tillegg er høyere (0,89 liter per mil mot 0,57 i kombinert syklus) - og også prisen (se tabellen under), er igrunnen vårt valg klart.

Vi har ved tidligere anledninger ikke vært spesielt begeistret for manuelle girkasser med automatkløtsj, men vi ble gledelig overrasket over den sekstrinns sekvensielle kassen vi benyttet på begge testbilene. Girskiftene, med hendler bak rattet, gikk riktig smidig og relativt raskt uten den ubehagelige nøkkingen vi ofte har konstatert tidligere. I automatmodus ved bykjøring fungerte det også fint.

På veien opplevde vi C4 Picasso som komfortabel med gode seter og komfortabelt oppsatt hjuloppheng uten særlige tendenser til krengning ved normal kjøring; lett på rattet men presis i styringen og dermed også overraskende god på bykjøring. I høy hastighet på motorvei merket vi imidlertid en temmelig høy grad av ømfiendtlighet for kraftig sidevind. Bilen har god lydisolasjon.

Priser og konkurranse

Dette er den norske prislisten som ble offentliggjort i forbindelse med den internasjonale lanseringen:

Citroën C4 Picasso: Priser
MotorUtstyrsnivåTransmisjonPriser *
Bensin   
1,8i 125 hkNivå 1Manuell304.500 kr
1,8i 125 hkNivå 2 ComfortManuell320.500 kr
2,0i 143 hkNivå 2 ComfortAutomat374.000 kr
    
Diesel   
1,6 HDI 110 hkNivå 1+Manuell313.000 kr
1,6 HDI 110 hkNivå 2 ComfortManuell329.000 kr
1,6 HDI 110 hkNivå 2 ComfortAutokløtsj336.000 kr
2,0 HDI 138 hkNivå 2 ComfortAutokløtsj388.000 kr
2,0 HDI 138 hkNivå 3 ExclusiveAutomat/6428.000 kr
* Priser levert importhavn inkl. 25% mva. Frakt og leveringsomkostninger kommer i tillegg.


Vis mer


Picasso C4 truer en god del modeller i det norske markedet, men vi har ikke hele grunnlaget for en grundig prisanalyse da mye ekstrautstyr inngår og selvfølgelig spesifikke produktfordeler- og ulemper. Vi kan ihvertfall ikke se at bilen stiller med noe særlig handicap tatt i betraktning egenskaper og prisnivå. Konkurrenter til innstegsversjonen har allikevel ofte lavere innstegspriser. Dette gjelder VW Touran 1,6 Trendline (7-seter) som riktignok bare yter 102 hestekrefter. (Pris: 282.000 kroner) og Mazda 5 1,8 Comfort med 115-hesters 1,8-liters motor (270.500 kroner). Toyota Verso koster 293.000 kroner med 1,8 liter og 129 hestekrefter og Opel Zafira med den svakere 105-hesters motor og svakt utstyrsnivå kommer på 250.000 kroner men koster 302.000 kroner med motoren som ligger nærmere: 1,8-literen på 140 hestekrefter.

Vi kommer tilbake med mer i anledning Norgeslanseringen i november.

  • Store eksteriørbilder fra lanseringen finner du her.
  • Store bilder av interiør og praktiske løsninger finner du her.