Motorer, kjøreegenskaper og priser

Nye 7-serie er lettkjørt, sportslig, velmotorisert og stilsikker. Men noen teknologisk ledestjerne er den ikke.

Utgående 7-serie leveres med fem motoralternativer, deriblant en bensintolver og en dieselåtter. De to sistnevnte alternativene vil ikke bli tilgjengelige i femte generasjon - i stedet satser BMW på to seksere og en bensinåtter.

750i: 407 hk

Den heftigste motoren befinner seg i modellen med betegnelsen 750i. Bak de tre sifrene skjuler det seg en V8-motor med 4,4 liter slagvolum, direkte innsprøytning og to turboladere. Resultatet er hele 407 hestekrefter og 600 newtonmeter.

Som du vil se av vår tabell, er både maksimalt dreiemoment og toppeffekt tilgjengelig i en uvanlig stor del av registeret og 0 til 100 skal gå unna i løpet av imponerende 5,2 sekunder (5,3 i lang utgave). Vi var heldige nok til å få prøvekjøre 750Li (L=lang) og noterte oss at motoren, som hadde premiere i X6, oppleves som voldsomt sterk og overraskende lettpustet.

Rask - og tørst

Vis mer
«Bak rattet i en 750i har man mulighet til å holde følge med de fleste - kun eiere av virkelig heftige sportsbiler vil få gleden av å se en 750i forsvinne raskt i bakspeilet.»


Motoren leverer herlig akselerasjon helt fra rundt 1.750 til 6.750 omdreininger og den kvikke automatkassen sørger for at bilen nærmest uten forsinkelser langer ut i gir etter gir. Dette er en bil som nærmest trygler etter tyske motorveier med fri fart, trygling vi med glede ga etter for. Bak rattet i en 750i har man mulighet til å holde følge med de fleste - kun eiere av virkelig heftige sportsbiler vil få gleden av å se en 750i forsvinne raskt i bakspeilet.

Moroa er imidlertid ikke gratis. 750i forbruker ifølge BMW 1,14 liter per mil ved blandet kjøring, ved bykjøring tyller motoren i seg hele 1,64 liter.

740i: 326 hk

Lillebror 740i er ikke, som forgjengeren, utrustet med en 4,0-liters V8-motor. Nei, under 740i-panseret finner vi faktisk noe så beskjedent som en 3,0-liters rekkesekser. Dette er imidlertid ingen hvilken som helst sekser - men en motor vi blant annet husker fra 335i. Det innebærer direkte innsprøytning og biturbo, noe som i 7-serie-sammenheng ender opp i utrolige 326 hestekrefter (109 hk per liter slagvolum).

Vis mer


Og ikke nok med det. Den oppsiktsvekkende kraftkilden, som trolig er verdens mest effekt- og momentsterke 3,0-liter, produserer 450 newtonmeter fra 1.500 til 4.500 omdreininger. Det betyr at maksimalt dreiemoment er høyere enn i de fleste dieselmotorer - over et langt bredere register.

5,9 sekunder

Vi fikk dessverre ikke kjørt 740i denne gangen. Men ifølge BMW skal bilen klare øvelsen 0 til 100 på utrolige 5,9 sekunder. Og da snakker vi altså om en over 5,0 meter lang automatgiret bil som veier drøye 1,8 tonn (1.820 kilo).

Herlige kjøreegenskaper

Bensinutgavene av nye 7-serie har altså voldsomme ytelser og akselerasjonsevne. Dette er for så vidt ikke unikt i denne klassen. Det som grenser mot unikt, er kjøreegenskapene. Disse er nemlig typiske for BMW, noe som innebærer bakhjulsdrift, god vektfordeling, flott balanse og herlig styring.

Lettkjørt

Vis mer


Det som imidlertid overrasker mest ved nye 7-serie, er hvor lettkjørt den faktisk er. Etter noen svinger i denne bilen glemmer man overraskende kvikt at man sitter i en kjempestor og relativt tung luksuslimousin. Bilen ligger så godt på veien, lystrer førerens kommandoer så presist og har så fine drivlinjer at den rett og slett oppleves som en langt mindre, meget sportslig bil.

Det at BMW klarer å utvikle en luksuslimousin som er så lettkjørt og sportslig - samtidig som den er meget komfortabel - er en bragd - og viser at BMW besitter unik kompetanse når det kommer til kjøreegenskaper og -glede.

730d: 245 hk

Vis mer


Den viktigste utgaven, i hvert fall fra et norsk perspektiv, er selvsagt den minst heftige; 730d. Det faktum at 730d på papiret ikke er i nærheten av de to andre når det kommer til ytelser, betyr imidlertid ikke at vi snakker om en slapp og undermotorisert bil. Vi hoppet rett fra 750Li til 730d uten at det ødela dagen. Den 3,0 liter store rekkesekseren produserer både et lekkert lydbilde og et deilig skyv. Faktisk går bilen overraskende bra med tanke på at BMW oppgir at den nyutviklede dieselmotoren ikke produserer mer enn 245 hestekrefter.

7,6 sekunder

Toppeffekt forteller imidlertid aldri hele sannheten. Minst like viktig er det faktum at kraftkilden produserer 540 Nm fra 1.750 til 3.000 o/min. Dette, kombinert med en svært rask og effektiv girkasse, sørger for at motoren alltid er parat til å levere akselerasjon. Og 7,6 sekunder til 100 er tross alt raskere enn de aller fleste biler som selges her i landet.

0,72 liter per mil

Vis mer


730d er selvsagt også billigere i drift enn de to andre alternativene. Ifølge BMW skal bilen nøye seg med 0,72 liter drivstoff per mil ved blandet kjøring, noe som er svært gode tall for en så stor bil med så brede dekk (245 mm) og automatgirkasse. Til sammenligning oppgir Ford at deres Mondeo 2.0 TDCi (140 hk, 1.578 kg) med automatgir forbruker 0,71 liter per mil.

730d-forbruket innebærer utslipp av 192 gram CO2 per kilometer, noe som eksempelvis er betydelig lavere enn tilsvarende tall for Mercedes-Benz S 320 CDI (220 gram).

Efficient Dynamics

Vis mer


Det lave forbruket har sammenheng med at BMW også for 7-seriens vedkommende har tatt i bruk drivstoffbesparende tiltak under fellesbetegnelsen Efficient Dynamics. For eksempel brukes bremseenergi til å lade batteriet (såkalt regenerering av energi). Det betyr at generatoren tidvis kan kobles ut, noe som i neste omgang betyr lavere forbruk. Også kjølepumpe og klimaanlegg-kompressor kan kobles av og på etter behov. Lavfriksjonsdekk med stive dekksider reduserer forbruket, i likhet med vektbesparende materialer som aluminium. Sistnevnte er brukt en rekke steder og utgjør blant annet tak, panser, dører og forskjermer. 730d og 740i har i tillegg mulighet for å lukke grillen ved hjelp av spjeld når kjølebehovet er ikke-eksisterende eller begrenset. Dette gir både raskere oppvarming av motoren og redusert luftmotstand.

Lang versjon

Vis mer


730d er kun tilgjengelig i "kort" versjon, mens de to bensinalternativene også kan leveres i L-versjoner. Disse har 14 centimeter lengre akselavstand (321,0 cm) og 14 centimeter lengre utvendig lengde (521,2). Denne plassen brukes til å gi baksetepassasjerene ekstra god benplass. Selv om også de ordinære utgavene tilbyr god plass for bena, står ikke benplassen i forhold til utvendig lengde. Uten å ha gjort målinger av 7-serie, antar vi faktisk at Skoda Superb slår 7-serie når det kommer til benplass.

Firehjulsdrift på vei

I likhet med de fire tidligere 7-serie-generasjonene har også femte generasjon utelukkende drift på bakhjulene. BMW signaliserer imidlertid at firehjulsdrift vil komme på sikt. Dette fordi en stadig større del av kundene i dette segmentet ifølge BMW ønsker nettopp firehjulsdrift og fordi de fleste konkurrentene (A8, S-klasse, LS) tilbyr dette allerede.

Stilsikkert

Vis mer


Men hva så med interiøret. Jo, dette fremstår som stilsikkert, påkostet og relativt konservativt. Riktignok finnes det flere moderne elementer, som for eksempel det svarte instrumentpanelet der all informasjon med unntak av instrument-ringer- og -nåler tegnes opp på en stor skjerm. Den skulpturelle girspaken er stasjonær og skjermen i dashbordkonsollen usedvanlig bred (10,2 tommer).

Likevel virker kupeen overhodet ikke overlesset med teknologi - tvert i mot. Dette er fordi BMW har integrert en svært stor andel av funksjonene i sitt såkalte iDrive-system, en oppfinnelse som forøvrig ble introdusert i forrige generasjon 7-serie. Den gangen fikk teknologien mye pepper og vi er blant dem som ikke har latt oss imponere over brukervennligheten.

Bedre funksjonalitet

Vis mer


Nå har imidlertid iDrive endelig fått et tilstrekkelig antall støtteknapper - deriblant en helt vesentlig back-knapp (i tillegg kommer CD, RADIO, MENU, NAV, TEL og OPTION). Med back-knappen kan man gå ett steg tilbake i menystrukturen, slik at manøvreringen minner mer om det vi er vant til fra mobiltelefonenes verden. BMW har samtidig vært smarte nok til å holde de viktige klimaanlegg-funksjonene utenfor iDrive, slik at eieren raskt kan styre temperatur, viftehastighet og luftstrømmer via tradisjonelle knapper i dashbordkonsollen.

Enkelte vil nok hevde at BMW har hatt et sideblikk på Audis MMI-system når de omsider utrustet iDrive med flere knapper. Også de to nye og svært velfungerende rulleknappene på rattet trekker tankene mot konkurrenten fra Ingolstadt.

Relativt praktisk

Kupeen fremstår altså som ryddig, konservativ og elegant. Samtidig er den relativt praktisk. Oppbevaringsrom i dører, under midtarmlene og ved siden av rattet kommer i tillegg til to hanskerom. Og med tanke på at mer enn én av tre 7-serier sannsynligvis vil ende opp i USA, er det forståelig at BMW har prioritert å gjøre plass til to store koppholdere foran girspaken.

Ny parkbrems

Vis mer


I denne sammenheng kan det nevnes at den stasjonære girspaken og innføringen av en elektromekanisk parkeringsbrems har bidratt til å frigjøre plass i midtkonsollen. Parkeringsbremsen betjenes forøvrig på samme måte som i Audier- det vil si at knappen trekkes opp for å aktivere og dyttes ned for å deaktivere. Dessverre har ikke BMW valgt å kopiere alle de andre som i løpet av de siste årene har innført elektromekanisk parkbrems. Disse har nemlig sørget for at parkbremsen opphever seg selv når føreren gir gass - så lenge setebeltet er festet. I 7-serie må man pent finne seg i å trykke på knappen hver gang man merker at bilen ikke vil lystre gasspedalen.

Spesiell girspak

Den spesielle girspaken derimot, fortjener skryt. Denne er overraskende intuitiv og kan i tillegg skilte med en helt spesiell sikkerhetsfunksjon. Åpner du døren og slipper bremsepedalen sjalter den nemlig automatisk over til Park. Mange skader kunne vært unngått opp gjennom historien om alle automatgirspaker hadde hatt denne funksjonen.

Mye ekstrautstyr

Vis mer


Grunnutstyrsnivået i nye 7-serie er godkjent. Blant annet er navigasjon, firesoners klimaanlegg, elektrisk justerbare skinnseter, integrert stereoanlegg, parkeringssensorer, alarm og automatisk nedblendbare bak- og sidespeil på listen over standardutstyr. Ekstrautstyrslisten er imidlertid særdeles mye lengre og utstyret som satt i bilene vi kjørte i Dresden og omegn vil nok koste flere hundre tusen kroner her i landet.

Medstyrende bakaksel

Den mest interessante teknologiske løsningen som blir presentert i sammenheng med femte generasjon 7-serie er en aktiv medstyrende bakaksel. I biler med dette utstyret vil bakhjulene svinge inntil tre grader - med forhjulene i høye hastigheter, i motsatt retning i lave. Dette skal gi både redusert svingdiameter (inntil 0,7 meter) og bedre kjøreegenskaper.

Vis mer


Nattkameraet (Night Vision) med persongjenkjenning er også avansert, i likhet med fartsgrense-assistenten, som skal gjenkjenne fartsgrenseskilt og tegne opp det aktuelle skiltet i instrumentpanelet. (vi fikk dessverre ikke testet Speed Limit Display). Sidekameraene (Side View), som blant annet kan være svært nyttige når man kjører ut i gaten mellom parkerte biler, er også en interessant nyvinning.

Ikke avantgarde

Sammenlignet med for eksempel Lexus LS 600h, er imidlertid ikke det teknologiske nivået voldsomt imponerende. Jada, 7-serie har frontrute-visning (Head-Up Display) av hastighet, navigasjon og andre viktige funksjoner, men dette klarer alle bilprodusenter som måtte ønske (det er åpenbart ikke mange andre som ønsker). 7-serie har også fått vegmerkingsassistent (Lane Departure Warning) og blindsoneassistent (Lane Change Warning), men denne teknologien så vi blant andre hos Citroën og Volvo for lenge siden. Heller ikke radarbasert avstandsholder er noe nytt - selv om den virker helt ned til 0.

Håpet på mer

Vis mer


Vi hadde faktisk håpet på flere godbiter. Blant annet antok vi at 7-serie ville få mer diodebasert frontlysteknologi og mer avansert styring av bixenonlyktene (ala Opel, Mercedes-Benz og Skoda). Det som imidlertid overrasker mest, er at BMW ikke benyttet anledningen til å introdusere ny aktiv eller passiv sikkerhetsteknologi. I det minste hadde vi forventet at BMW hadde valgt å utfordre Pre-Safe (Mercedes-Benz) eller Auto Brake/City Safety (Volvo).

Hvorfor ikke pyrotekniske bremser som kunne redusert skadeomfanget ved kollisjon? Radarteknologien er der allerede. Eller en ny type kollisjonspute? Eller en spennende teknologi som begrenser skadene ved påkjørsel av fotgjengere? Eller en hybridløsning? Eller en oppvarmet frontrute med usynlige varmetråder? Eller en sensor som overvåker føreren og forhindrer vedkommende i å sovne ved rattet?

Lexus

Vis mer


Vel, BMW får kanskje ta det som et kompliment at vi hadde høyere forventinger på teknologi-området enn bilmerket klarte å innfri denne gangen. Og vi må passe på å understreke at 7-serie for all del fremstår som en svært moderne bil. Men bilen klarte ikke å skape følelsen vi fikk da vi første gang stiftet bekjentskap med Lexus LS 600h - nemlig følelsen av en eksklusiv tur inn i fremtiden.

Fra én 1.033.000 kr ...

Du som har ambisjoner om å bli eier av en ny 7-serie - og BMW-importøren håper det vil bli minst 40 av dere i 2009 - skal vite at inngangsbilletten koster en drøy million kroner. Da kan du bli eier av en 730d.

Vis mer


I tillegg er det nok imidlertid lurt å holde av minst et par hundre tusen kroner til den ti sider lange ekstrautstyrslisten. Der finner du nemlig godbiter som Dynamic Drive (26.100), Integral Active Steering (19.400), Nappa-skinn (35.800), komfortseter foran og bak (23.600+35.100), aktiv seteventilasjon foran og bak (12.000+12.000), eget klimaanlegg for baksetene (17.600), underholdningssystem for baksetet (21.600/32.700), kupévarmer (16.600), klimakomfortvinduer (13.100), nøkkelfri adgang (10.500), Active Cruise Control (20.800), Head-Up Display (14.800), Night Vision (24.400), skinntrukket instrumentpanel (15.000), adaptive kjørelys (7.450), elektrisk betjent bakluke (6.200) og diverse heftige felger.

... til 1.549.000 kr

740i koster drøye 200.000 kroner mer (1.258.000), mens du som vil ha det beste må regne med å starte opp med å legge drøye 1,5 millioner kroner på bordet (1.549.000).

BMW 7-serie lanseres i Norge den 15. november.

  • Priser og tekniske data for de ulike variantene finner du her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Store illustrasjoner finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • BMW 750i prøvekjørt på bane
  • BMWs nye luksusbil vist
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder