Motorer, girkasser priser og konklusjon

A5 Cabriolet kan ikke skilte med spesielt folkelige priser. Kun rikinger kan unne seg firehjulsdrift.

Det er fullt mulig at det på sikt vil komme flere og rimeligere varianter av A5 Cabriolet. I første omgang vil imidlertid A5 Cabriolet være forbehold relativt velbeslåtte kunder. Rimeligste quattro-utgave (firehjulsdrift) vil for eksempel koste 727.000 kroner.

Aller rimeligste utgave vil koste 538.000 kroner. For denne prisen får man en 2.0 TFSI, som kan skilte med en 180-hesters turbomotor og Multitronic (trinnløs) girkasse.

Vi regner imidlertid med at 2.0 TDI, med sine 170 hestekrefter og manuell girkasse, blir noe rimeligere enn 2.0 TFSI. Likevel - under 500.000-streken havner den nok ikke. Årsaken til at 2.0 TDI foreløpig ikke er priset, er at denne varianten først settes i produksjon i slutten av mai. De andre utgavene introduseres som nevnt i Norge allerede i april. Priser og tekniske data for disse finner du her.

Rimeligere svensker

Vis mer
«Hovedinntrykket er imidlertid likevel at A5 Cabriolet er en av de mest gjennomarbeidede kabrioletene vi har kjørt.»
Vis mer


Mens Volvo C70 og Saab 9-3 har innstegspriser på henholdsvis 466.000 og 492.000 kroner, må altså Audi-entusiaster belage seg på å legge godt over en halv million kroner på bordet. Og når metallic lakk, vinterhjul, skinnseter, fartsholder, alarm, xenonlykter og andre godsaker er på plass, vil de fleste ha passert 600.000 kroner med god margin.

333 hestekrefter

Den som har enda bedre råd, vil kunne velge blant en rekke flotte bensin- og dieselmotorer. Felles for alle de syv motoriseringene, er at drivstoffet sprutes rett inn i brennkammeret. Fem av motorene tvangsfores ved hjelp av en turbo (2.0 TFSIx2, 2.0 TDI, 2.7 TDI, 3.0 TDI), mens én er utrustet med kompressor. Sistnevnte er den heftigste av dem alle, nemlig S5-motoren, som også går under navnet 3.0 TFSI.

Vi var heldige nok til å få prøvekjørt denne motoren, som yter 333 hestekrefter og hele 440 newtonmeter og som skal klare 0 til 100 på bare 5,6 sekunder. Motoren drar heftig gjennom hele registeret og eksosanlegget er utformet slik at dette bidrar med en fin lydopplevelse. Likevel - vi kommer til å savne den 4,2 liter store V8-motoren som i dag befinner seg i S5 Coupé (354 hk). Den nye V6-motoren klarer nemlig ikke å matche den herlige V8-motoren når det kommer til lydbilde eller respons.

Den eneste selvpustende motoren blir V6-motoren 3.2 FSI. Denne er til gjengjeld utrustet med variable ventilløft (Audi valvelift system). Det samme gjelder for øvrig de to bensinturbofirerne, som begge har 2,0 liter slagvolum og som yter henholdsvis 180 og 211 hestekrefter.

Multitronic og S tronic

Vis mer


Den drivlinje-interesserte kan for øvrig merke seg at A5 Cabriolet faktisk ikke vil bli tilgjengelig med ordinære automatgirkasser (Tiptronic) overhodet. I stedet har Audi valgt å satse alt på den trinnløse Multitronic-girkassen og den nyutviklede syvtrinns S tronic-kassen. Sistnevnte er en dobbelkløtsjkasse basert på samme teknologi som de etter hvert velkjente DSG-kassene til Volkswagen. A5-varianten er imidlertid utviklet for biler med langsmonterte og kraftige motorer. Alle de firehjulsdrevne variantene, inkludert S5, leveres med S tronic-girkasser. Den som ønsker å slippe manuell giring i forhjulsdrevne utgaver, må velge Multitronic.

Vi skal ikke gå altfor dypt inn i S tronic-girkassen her og nøyer oss med å nevne at den er rask og sportslig. På den annen side er den ikke like komfortabel som en klassisk automatgirkasse. Vi opplevde blant annet at S tronic-kassene tidvis produserte en noe nøkkete og stakkato kjøreopplevelse.


Sportsdifferensial

Faste DinSide-lesere vil være klar over at Audi i løpet av de siste par årene i sine firehjulsdrevne utgaver har gått fra 50/50 kraftfordeling til 40/60. Også A5 Cabriolet quattro har fått 40/60-oppsett.

Vis mer


A5 Cabriolet er forøvrig en av de første Audi-modellene som kan leveres med Audis nye Sportsdifferensial. Denne består i to flerplatekløtsjer plassert ute til sidene for bakdifferensialen. De to elektronisk styrte kløtsjene styrer kreftene mellom høyre og venstre bakhjul og skal sørge for en langt mer sportslig og dynamisk kjøreopplevelse. Dynamikken oppstår blant annet som følge av at krefter flyttes fra indre til ytre bakhjul i sving og fordi elektronisk differensialbrems (EDB) og antiskrens (ESP) i mindre grad vil tre "forstyrrende" inn i kjøreopplevelsen.

Vi fikk ikke anledning til å teste teknologien skikkelig i denne omgang, men gleder oss til å prøve den aktive bakdifferensialen på bane. Det er foreløpig noe uklart hvilke modellvarianter som kan leveres med Sportsdifferensial (ekstrautstyr), men ettersom vi forstår er 3.0 TDI og S5 først ut.

Svingvillig

Vis mer


Vi fikk heller ikke tid til å studere de ulike variantenes kjøreegenskaper i detalj, men prøvekjøringen befestet vårt inntrykk av at Audi A4 og A5 er mer balanserte, svingvillige og sportslige enn de fleste andre Audi-modeller. Dette har blant annet sammenheng med at motoren i A4 og A5 har en mer tilbaketrukket plassering enn i forrige generasjon A4. Samtidig opplevde vi den nye kabrioleten som tilstrekkelig torsjonsstiv, selv om vi tidvis opplevde knirking og knaking fra takkonstruksjonen.

Vil gå i stykker

Vis mer


Og når vi først er inne på kritiske merknader, kan vi nevne at knappene i dashbordkonsollen gjerne kunne vært laget i et litt mer eksklusivt materiale, at vi savnet sentrallåsbryter på passasjersiden og at Audi burde ha skult til BMW 3-serie Cabriolet da de utviklet forsetene. Stumtjeneren som rekker frem beltet er riktignok en elegant og kul løsning, men vil til slutt gå i stykker - noe som koster penger. Hvorfor ikke gjøre som BMW, og heller forankre bilbeltene i selve setet?

Husker ikke nakkevarmeren

Vis mer


Og hvorfor har ikke sportssetene i S5 nakkevarmer? I denne sammenheng kan vi for øvrig nevne at A5 Cabriolet, i likhet med stadig flere toppløse modeller, har et klimaanlegg med to modi - en for lukket og en for åpen bil. Det betyr at klimaanlegget "husker" innstillingene du hadde sist gang du kjørte med taket nedfelt. Når taket legges på igjen, returnerer anlegget til innstillingene du hadde før du felte taket ned. Klimaanlegget husker både valgte temperaturer, viftehastighet, luftstrømretning og setevarme, noe som er svært praktisk og sparer føreren for en hel masse knotting.

Vi merket oss imidlertid at nakkevarmeren ikke var integrert i denne minnefunksjonen. Dette er et av svært få eksempler vi fant på at Audi har tatt snarveier i arbeidet med sin nye kabriolet.

Gjennomarbeidet

Vis mer


Hovedinntrykket er imidlertid at A5 Cabriolet er en av de mest gjennomarbeidede kabrioletene vi har kjørt. For eksempel er støyisoleringen imponerende, komforten høy og kvalitetsopplevelsen ditto. Det betyr at BMW 3-serie Cabriolet, Mercedes-Benz CLK Cabriolet, Saab 9-3 Cabriolet og Volvo C70 om kort tid får en svært farlig konkurrent - høye innstegspriser til tross.

Audi A5 Cabriolet introduseres i Norge i april.

Priser og tekniske data finner du her.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.