Motorer, girkasser og kjøreegenskaper

Nye A6 blir i første omgang tilgjengelig med fem motor- og tre girkasse-alternativer. Bare de største motorene kan kombineres med firehjulsdrift.


Av økonomiske årsaker er det den minste dieselmotoren som blir det aller mest interessante motoralternativet. Med 2.0 TDI-motor på 140 hestekrefter under panseret vil nye A6 koste 420.000 kroner. Dieselmotoren vil imidlertid ikke være på plass under A6-panseret før i juli. Ved lanseringen av nye A6 i mai, vil dermed det rimeligste motoralternativet bli en 2,4-liters V6-motor. Denne motoren har ifølge Audi ingenting med dagens 2,4-liter å gjøre. Og det er bra, dagens 2,4-liter er nemlig en slapp og trist affære.

2.4 V6: 177 hestekrefter

Vi fikk dessverre ikke kjørt den nye 2,4-literen, som skal være en forminsket utgave av den topp moderne 3,2-literen. 2,4-literen har riktignok ikke direkte innsprøytning slik 3,2-literen har, men bortsett fra dette skal materialbruk og teknikk være nærmest identisk. Resultatet er 177 hestekrefter (7 mer enn forgjengeren) og 230 Nm fra 3.000 til 5.000 omdreininger. 0 til 100 skal gå unna på respektable 8,9 sekunder, en forbedring på 0,4 sekunder sammenlignet med dagens A6 2.4. Nye A6 2.4 vil koste 450.300 kroner, nøyaktig det samme som den utgående versjonen. Dette til tross for økt effekt, økt utstyrsnivå og mer plass.

3.2 FSI: 255 hestekrefter

Neste bensinalternativ er en 3,1-liters V6-motor, som kalles 3.2 FSI. Denne direkteinnsprøytede motoren yter 255 hestekrefter og vil erstatte dagens 3,0-liter. 3.2 FSI-motoren er en herlig kraftkilde, som blant annet produserer et nydelig og brutalt lydbilde. 0 til 100 går unna på bare 6,9 sekunder og gassresponsen er nærmest umiddelbar.

4.2 V8: 335 hestekrefter


Den største bensinmotoren er den velkjente 4,2-literen, som i nye A6 skal yte 335 hestekrefter. Med denne buldrebassen under panseret klarer bilen 0 til 100 på 6,1 sekunder - med automatgir og firehjulstrekk. Lydbildet og skyvet denne motoren produserer står selvsagt ikke tilbake for 3,2-literen, og skyvet i seteryggen er brutalt med tanke på hvor stor bilen er. Det er sjeldent at en bil som nærmer seg fem meter i lengderetningen oppleves like lettbent som A6 4.2.

3.0 TDI: 225 hestekrefter

Det største dieselalternativet er en 3,0-liters common rail-motor. Denne produserer 225 hestekrefter, bare 30 hestekrefter mindre enn 3.2 FSI-motoren. Men det som er minst like interessant, er dreiemomentet, som utgjør 450 Nm allerede ved 1.400 o/min. Resultatet er et nydelig bunndrag og en voldsom styrke i høye hastigheter. 0 til 100 går unna på 7,3 sekunder og forbruket er nede i 0,83 liter per mil. Motoren kjennetegnes ved en myk og lite støyende gange, samtidig som den produserer et V8-lignende lydbilde ved belastning. Gassresponsen står imidlertid tilbake for de to store bensinmotorene.

Tre girkasser


Audis mye omtalte DSG-girkasse monteres kun i biler med tverrmonterte motorer og blir derfor ikke å finne i nye A6. De tre alternativene blir dermed en 6-trinns manuell kasse, en 6-trinns automatkasse (Tiptronic) og en trinnløs girkasse (Multitronic). Sistnevnte vil i Norge kun bli levert i kombinasjon med 2,4-literen. Tiptronic-kassen kan leveres i kombinasjon med 3,2- og 3.0-literen og er standard hvis man velger V8-motor.

Ikke quattro i de minste

Et av Audis varemerker er firehjulsdriften, eller quattro, som Audi selv velger å kalle det. De to minste, og dermed også de mest folkelige motoralternativene, vil imidlertid ikke kunne leveres i kombinasjon med quattro.

Mindre understyring


Hva med kjøreegenskapene? Vel, med hjul av typen Continental Sport Contact 2 i dimensjon 225/50-17 på plass, var det lite å utsette på nye A6. Bilen er overraskende lettkjørt med tanke på sin størrelse og sitter svært godt på veien. Styringen er god og bilen er bedre balansert enn sin forgjenger. Dette oppleves blant annet ved at bilen er mindre understyrt enn forrige generasjon A6, noe som er et fremskritt.

Hjulopphenget jobber godt både på dårlig underlag og under hardt press og ivaretar både komforthensyn og Audis selvpålagte krav om sportslige egenskaper. Før vi kan uttale oss altfor bastant om bilens kjøreegenskaper, må vi imidlertid teste et mer beskjedent motorisert eksemplar med normal dekkutrustning her hjemme.

Les mer om interiøret her.