Vis mer

Motorer, girkasser og kjøreegenskaper

Ny motorteknologi og forbedrede girkasser gir imponerende effektøkning i kombinasjon med redusert forbruk. Kjøreegenskapene har blitt mer stasjonsvognaktige.

De tekniske dataene for de nye Verso-motorene er svært interessant lesning. Forskjellene sammenlignet med kraftkildene i dagens Verso grenser nemlig mot oppsiktsvekkende.

Aller mest interessante er bensinmotorene. Disse benevnes ikke lenger VVTi, men Valvematic. Det betyr at motorene i tillegg til variable ventiltider (Variable Valve Timing Intelligent) også har fått variable ventilløft og innsug. Ved hjelp av disse teknologiene yter 1,6-literen nå hele 132 hestekrefter (opp 22) og 160 nm (opp 10) og 0-100-tiden er redusert fra 12,7 til 11,7 sekunder. Samtidig er forbruket redusert fra 0,75 til 0,67 liter per mil ved blandet kjøring og CO2-utslippene har kommet ned i 158 gram (ned 20).

1.8 Valvematic, 147 hester

1.8 Valvematic-tallene er nesten like imponerende. Effekten er nå oppe i 147 hestekrefter (opp 18) og maksimalt dreiemoment er 180 Nm (opp 10). 0-100-tiden er ned fra 10,8 til 10,4 sekunder og forbruket redusert fra 0,77 til 0,69 liter. CO2-utslippene er ned hele 22 gram til 162.

Multidrive S

Vis mer


1.8 Valvematic kan altså også leveres med en ny trinnløs girkasse (CVT), som vi kjenner fra nye Avensis og som fungerer meget godt. Denne går under navnet Multidrive S og skal ifølge Toyota klare et forbruk på bare 0,70 liter per mil. Det betyr utslipp av bare 164 gram CO2. 0 til 100 skal gå unna på 11,1 sekunder. Dagens 1.8 VVTi-motor, som er koblet til en halvautomatisk girkasse (MMT), bruker til sammenligning 12,7 sekunder, forbruker 0,75 liter og sliper ut 179 gram CO2 per kilometer. Vi snakker altså om store fremskritt.

2.0 D-4D, 126 hester

Dagens Verso hadde i starten en 2,0-liters dieselmotor (116 hk), men denne ble i 2005 erstattet av en 2,2-liter (136 hk). Nå vender 2,0 D-4D-motoren tilbake, nå med 126 hestekrefter og 310 Nm. Denne motoren, som vi forøvrig kjenner fra flere andre Toyota-modeller, har fått raske piezo-injektorer (erstatter tregere solenoid-injektorer) og skal nøye seg med 0,54 liter per mil (140 gram CO2). Dette er et stort fremskritt sammenlignet med dagens 2.2 D-4D. Faktisk er forbruket ned med hele 0,12 liter (fra 0,66) og CO2-utslippene ned med hele 33 gram (fra 173).

I likhet med de to andre dieselalternativene, er også nye Verso 2.0 D-4D satt opp med tilleggsvarmer og partikkelfilter som standardutstyr.

2.2 D-4D med automat, 150 hk

Vis mer


Og så har altså Toyota omsider valgt å levere kombinasjonen dieselmotor/automatgirkasse i Verso også (som i nye Avensis). Her har Toyota tatt utgangspunkt i 2.2 D-4D-motoren, som her er satt opp til å produsere 150 hestekrefter og 340 newtonmeter. Kombinert med sekstrinns automatgirkasse betyr dette 10,1 sekunder til 100 og et forbruk på 0,68 liter per mil (178 gram CO2). Det betyr at denne bilen har veldig mye høyere forbruk (0,68 vs 0,54) og CO2-utslipp (178 vs 140) enn lillebror 2.0 D-4D med manuell girkasse, noe som dessverre også gjør seg utslag i prisen (mer om priser snart).
150-hesteren kan forøvrig ikke leveres med manuell girkasse.

2.2 D-4D, 177 hk

Topputgaven blir den samme som i dag, en 2.2 D-4D som yter 177 hestekrefter. Denne bilen har for de flestes vedkommende kun akademisk interesse, men vi nevner at forbruket er ned fra 0,68 til 0,60 liter og CO2-utslippene ned fra 178 til 159 gram. Helt hvordan Toyota har klart dette har vi ikke helt klart for oss. Denne motoren har nemlig - i motsetning til de andre dieselmotorene - hatt piezo-injektorer hele tiden. Forøvrig: 0-100 på 8,7 sekunder.

Girskiftindikator

Vis mer


Samtlige motorer leveres i utgangspunktet nå med sekstrinns manuelle girkasser og girskiftindikatorer. Girspaken er som tidligere høyt plassert og svært lett tilgjengelig.

Bedre kjøreegenskaper

Vi mistenker at mange av kundene i fleksibilklassen er begrenset opptatt av sportslige kjøreegenskaper. De som imidlertid er opptatt av dette, har hatt en grunn til å hoppe over dagens Verso. Denne kjører selvsagt helt greit fra A til B, men er under press en utpreget understyrere som ikke oppleves som spesielt inspirerende.

Turen vi hadde med Verso i Portugal var for kort og sivilisert til at vi tar sjansen på å uttale oss altfor mye om kjøreegenskapene i nye Verso. Det vi imidlertid kan si, er at opplevelsen av å "sitte oppå forhjulene" ikke lenger er tilstede. Selv om sitteposisjonen fortsatt er høy, kjører nye Verso mer som en stasjonsvogn enn som en typisk fleksibil. Vi innbiller oss også at bilen er mer komfortabel enn forgjengeren og at den kjøremessig oppleves som en større bil. Sistnevnte er i tilfelle naturlig, fordi både akselavstand og sporvidde er økt.

Hvor god plass er det i nye Verso? Les mer om plass og interiør ved å klikke på lenken under.