Motorene, kjøreopplevelsen - og priser

Vi prøvde nye A4 med et utvalg av motorer og girkasser. Kjøreopplevelsen er uansett førsteklasses.

A4 blir lansert med et utvalg av tre dieselmotorer og to bensinmotorer. Vi prøvekjørte alle bortsett fra den største dieselmotoren. Spesielt imponerer de to minste motorene, nyheter som vi skal ta litt grundigere for oss først.

Fin med bensin

Vis mer

Nye Audi A4, billigere - og mye bedre

  1. Store bilder!
  2. Motorene, kjøreopplevelsen - og priser
Nye 2.0 TDI overbeviser Vis mer

Vi fikk så vidt stiftet bekjentskap med den nye bensinmotoren 1.8 TFSI, koblet til en sekstrinns manuell girkasse, og førsteinntrykket er bra; motoren er både sprek og disponibel over et bredt turtallsregister. Maksimal effekt er 160 hestekrefter, og disse er tilgjengelige fra 4.500 til 6.000 o/min. Toppfarten er 225 km/t, opplyser Audi, mens 0 til 100 går unna på 8,6 sekunder. Dreiemomentet på 250 Nm dukker opp ved 1.500 o/min og svekkes ikke før ved 4.000 o/min.
Myk og pen gange samt et behersket lydnivå kompletterer det gode inntrykket vi fikk av denne motoren - som vil dukke opp på flere modeller fra VW-Audi-konsernet fremover. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,71 liter per mil og CO2-utslippet til 169 g/km.

Oppgradert diesel

Det knyttet seg spenning til den nye dieselmotoren som sitter i A4 2.0 TDI – samme navn men nytt innhold. Motoren ble nylig innviet i kompakt-SUVen VW Tiguan. I Audien opplevde vi den som vesentlig mer kultivert og disponibel enn forgjengeren. Den nye motoren har common rail-teknologi i motsetning til den utgående, som var en av de stadig færre overlevende pumpe-dyse-motorer.

Toppeffekten på nye 2.0 TDI er 143 hk og dreiemomentet er 320 Nm fra 1.750 o/min til 2.500 o/min. Både effekt- og dreiemomentkurvene er merkbart forbedret både ved lave og høye turtall, noe som gir motoren et klart bredere arbeidsregister og forbedrer kjøreopplevelsen betraktelig i forhold til dagens 140-hesters 2.0 TDI.

I praksis har denne motoren et godt drag fra under 1.500 o/min og helt opp til 5.000 o/min. Med andre ord en motor som glimrer blant de aller beste firesylindrede dieselmotorene i dag.

Audi A4 2.0 TDI akselererer fra 0 til 100 på 9,4 sekunder og har en toppfart på 215 km/t. CO2-utslipp er oppgitt til 144 g/km med et forbruk på 0,55 liter per mil.

Vi kjørte begge innstegsmotorene med sekstrinns manuelle girkasser som fungerte bra og hadde utvekslinger vi opplevde som riktige i forhold til motorene. Imidlertid syntes vi sjaltepresisjonen kunne vært forbedret noe - her snakker vi om premiumbiler og det er lov å stille høye krav.

Spreke V6-motorer

SPREK: 3.2 V6 FSI Vis mer


Disse er mindre aktuelle for de fleste men likefullt interessante fordi de ga bilen ytelser som muliggjorde å presse bilene nok til å få kjent skikkelig på kjøreegenskapene.

- Bensin: 3.2 FSI heter den foreløpig effektsterkeste A4. Denne V6-motoren har en toppeffekt på 265 hestekrefter og et dreiemoment på 330 newtonmeter fra 3.000 til 5.000 o/min. Toppfarten er sperret ved 250 km/t mens 0 til 100 går unna på 6,2 sekunder. Dette er naturlig nok miljøverstingen - uten at verdiene er katastrofale effekten tatt i betraktning: Med et normforbruk på 0,92 liter per mil blir CO2-verdien 219 g/km.

Vi kjørte A4 med denne motoren og S-Line sportsutførelse samt Audi Drive Select og både bilens ytelser og skarpe handling imponerte

Vis mer


- Diesel: Vi kjørte 2.7 TDI med Multitronic-girkasse, som var eneste automat-alternativ i forbindelse med lanseringen. Trinnløs girkasse trenger tilvenning, men fungerer her veldig bra sammen med den kraftfulle dieselmotoren. Man kan velge manuell sjalting med åtte programmerte trinn. Motoren er en kraftpakke som produserer 190 hester og et dreiemoment på 400 Nm fra 1.400 til 3.250 o/min. Den større 3.0 TDI, som vi ikke prøvekjørte her men som vi har testet i A5, har en effekt på 240 hk og presterer 500 Nm fra 1.500 til 3.000 o/min. Mens 2.7-literen har en toppfart på 226 km/t og akselererer på 7,7 sekunder fra 0 til 100, greier 3.0 TDI henholdsvis 250 km/t og 6,1 sekund. Det er dermed A4 3.0 TDI som foreløpig er den raskeste av samtlige nye A4-versjoner. 2.7-literen slipper ut 176 gram CO2 per kilometer; treliteren 183 gram og begge skal kunne kjøres på under 0,7 liter på mila.

Store fremskritt

Vis mer


Når det gjelder kjøreegenskaper opplevde vi ikke overraskende at Audi også her har gjort betydelige fremskritt – ikke overraskende, fordi vi har kjørt A5 som i stor grad har samme understell. I motsetning til utgående A4, som hadde arvet plattform fra sin forgjenger fra 1998, er den nye basert på en helt nyutviklet plattform. Som vi nevnte tidligere: Akselavstanden er blitt betydelig forlenget, for en stor del ved at forakselen er flyttet 15 cm forover - muliggjort ved at differensialen er blitt plassert forran kløtsjen/momentomformeren.

God balanse

Dette har medført en bedre vektfordeling og kraftig forkortet overheng foran. Vi merket da heller ikke noe til den fortunge karakteren forgjengeren til en viss grad var belemret med. I tillegg er sporviddene økt og hjulopphenget foran er blitt forsterket. Batteriet er nå plassert i reservehjulsbrønnen og vektfordelingen er kommet mye nærmere det ideelle. Nye A4 har vektfordelingen 56% på forakselen og 44% bak.

Gir kjøreglede

Vis mer


Alt i alt virket bilen ikke bare meget stabil og retningssikker – også uten drive select -systemene (se lenger ned) – men svingvennlig og underholdende å kjøre med en meget bra kombinasjon av betryggende og dynamiske kjøreegenskaper. Vi vil utforske disse nøyere når bilen tas inn for test, men allerede etter prøvekjøringen kan vi slå fast at Audi har gjort betydelige fremskritt. Styringen er blitt mer presis og svingene kan tas raskere og med større presisjon enn tidligere.

Elektroniske hjelpere

Vis mer


Man kan, mot tilleggsbetaling, ytterligere forbedre bilens egenskaper på vei med raffinerte systemer som Audi drive select, som gjør det mulig å endre bilens karakter via innstillinger som kan foretas med knappene " Comfort", "Dynamic", "Auto" eller "individual" (sistnevnte bare i kombinasjon med MMI). I motsetning til mange lignende systemer vi har vært borti merket vi klar forskjell mellom de forskjellige innstillingene. Av det mer interessante var den nye, dynamiske styringen, som aktivt interopererer med ESP- (antiskrens) enheten og bidrar til å stabilisere bilen i ekstremsituasjoner mens den gjør bilen mer lettkjørt i lave hastigheter og mer stabil i høye. Med "individual"-innstillingen har man mulighet for, via MMI-systemet, å velge for eksempel "comfort"-innstilling på motorkarakteristikken og "dynamic" på demperkarakteristikken.

Et nytt system for varsling om at noen befinner seg i blindsonen (tilsvarende funksjon som Volvos BLIS) er også introdusert, likeledes en "vimsevarsler" som sier fra hvis man uforvarende krysser linjene i veibanen (tilsvarende funksjon, men mer komplekst enn Citroëns og Peugeots AFIL). Naturligvis kan også nye A4 fås med adaptiv fartsholder med avstandsradar som opererer i to trinn: Først ved å varsle føreren om at hinderet nærmer seg, deretter ved å gripe inn på bremsene. Avstand og virkningsgrad kan stilles inn i henholdsvis fire og tre steg.

God kjørekomfort

Vis mer


Med den nye plattformen og tekniske layouten har Audi kunnet forbedre betraktelig kompromisset mellom sportslighet og komfort. Vi prøvde A4 både med og uten Audi Drive Select - som gir muligheten for å velge oppsett på styring og dempere - og allerede i standardutførelsen kunne vi konstatere at Audi har fått til en meget god balanse mellom dynamikk og kjørekomfort. Det overdrevent stramme oppsettet foran som måtte til for å gi forgjengeren sportslige egenskaper er ikke nødvendig med den nye vektfordelingen og det nye fremre hjulopphenget, og komfortnivået opplevde vi som høyt - bare noe begrenset i S-line-utgaven med 3.2 FSI-motor og 18-tommers felger. Sistnevnte avstedkom også merkbart mer rullestøy enn de mer moderate hjulene.

Leserne vil ha skjønt at vi ser på prøvekjøringen av nye A4 som en svært positiv opplevelse. Vi vil allikevel vente til vi har gjennomført en grundig test på norske veier med å bekrefte vårt førsteinntrykk: At Audi med sin nye A4 har lansert den nye klasselederen i premium-mellomklassen.

Prisene er som følger:

  • 1.8 TFSI 160 hk: Fra 349.000 kroner
  • 3.2 FSI V6 quattro 265 hk: Fra 719.000 kroner
  • 2.0 TDI 143 hk: Fra 349.000 kroner
  • 2.7 TDI V6 190 hk: Fra 529.900 kroner
  • 3.0 TDI V6 quattro: Fra 635.000 kroner
  • Store bilder fra lanseringen finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder