Motoralternativer, priser og utstyr

De forløpige prisene på Ford Focus virker konkurransedyktige, og i beitet med 1,6-litere med rundt 100 hestekrefter ligger Focus godt an med en prislapp på 214.900 kroner.

Nye Focus treffer godt

  1. Store bilder
  2. Motoralternativer, priser og utstyr


Den antatte bestselgeren blir stasjonsvognen med 1,6-liters bensinmotor. Den vil koste 224.800 kroner i Trend-versjon. Toyota Corolla koster omtrent det samme i en Sol-versjon med 1,4-liter på 97 hestekrefter.

Fem motorer under 250.000

I femdørsutgaven som vi kjørte mest i Italia er to dieselmotorer tilgjengelig under 250.000 kroner. Tre bensinmotorer er også klar til innsats med en prislapp under denne grensen. Billigste dieselalternativ er en 1,6-liter som yter 90 hestekrefter, den begynner på 233.400 kroner.

Utvalget av motorer er bredt, og en nykommer er bensinmotoren på 1,6-liter som yter 115 hestekrefter. Det er en oppgradert versjon av 100-hesteren med variable ventiltider. Ved siden av effektøkningen er dreimomentet økt og kurven flatere.

Fin kombinasjon

Den lille 1,6-liters dieselen som yter 109 hestekrefter og leverer 240 Nm, har vi tidligere skrytt mye av i andre biler. Vi fikk en liten prøvetur med denne motoren satt i samarbeid med en trinnløs automatgirkasse. Det er en fin kombinasjon der lavt forbruk og effektiv utnyttelse av motorens karakter går hånd i hånd med god komfort. For å gjøre det hele litt mer spennende er det programmert inn syv trinn for manuell sjalting.

Rundt 300.000

Hvis lommeboken åpnes til i underkant av 270.000 kroner dukker den første toliteren opp. Det er en bensinmotor på 145 hestekrefter, og selv om den ikke er blant de hissigste bensinmotorene gir den den gode følelsen av bensinkrefter.

Rett i underkant av 300.000 kroner dukker den svært kraftige 2-liters dieselen opp. 136 hestekrefter og 320 Nm holder selvsagt i massevis for Focus, og kombinert med en fin sekstrinns girkasse er kreftene aldri langt unna.

Utstyrsnivåer


Den enkleste Focusen dukker opp med Ambiente som utstyrsnivå. Ovennevnte sikkerhetsutstyr er på plass, og integrert radio/cd er med på kjøpet. Sentrallåsen er ikke fjernbetjent, og baksetepassasjerene må sveive for å få ned vinduet. 7.500 kroner koster det ekstra for et manuelt klimaanlegg.

Med utstyrsnivå Trend blir manuelt klimaanlegg standard, og radio/cd får et par ekstra høytalere og fjernbetjening ved rattet. Sentrallåsen får også fjernbetjening og speilene kan stilles inn elektrisk. Sport er neste nivå, og tåkelys, 16-tommers aluminiumsfelger, sportsunderstell, sportsseter og midtkonsoll med armlene føyer seg til listen over standardutstyr.

Toppmodellene har Ghia-navnet, og en ny variant som heter Ghia Titanium har skinninteriør som standard. Begge variantene leveres blant annet med elektronisk styrt klimaanlegg, regnssensor og elektriske vinduer bak.

Store bilder av nye Ford Focus

Priser og motorer
 MotorPris
Tredørs   
Ambiente1,4-80 hk189.900 kr
Trend1,6-100 hk210.900 kr
Sport1,6-100 hk219.900 kr
   
Femdørs, bensin  
Ambiente1,4-80 hk193.900 kr
Trend 1,6-100 hk214.900 kr
Sport1,6-100 hk223.900 kr
Ghia1,6-100 hk231.900 kr
Ghia Titanium1,6-100 hk239.900 kr
Trend1,6-115 hk228.900 kr
Sport2,0-145 hk265.400 kr
Femdørs, diesel  
Trend1,6-90 hk233.400 kr
Trend 1,6-109 hk248.400 kr
Trend1,8-115 hk255.400 kr
Sport2,0-136 hk299.400 kr
Stasjonsvognen vil koste 9.900 kroner mer enn tilsvarende variant som femdørs. Trinnløst automatgir til 1,6-diesel koster 15.000 kroner, og automatgir til 1,6-100 hk bensinmotoren koster 12.000 kroner.


Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder