Motor

Saab 9-3 2.2 TiD gir høy kvalitetsfølelse og har flotte kjøreegenskaper. Dieselmotoren og girkassen trekker ned.


Turbodieselmotoren Saab har hentet fra Opel har et stort slagvolum, 2,2 liter. Likevel er det ikke tatt ut mer enn 125 hestekrefter. Dette er et beskjedent kraftuttak. Ford har for eksempel tatt ut 130 hestekrefter fra sin 2,0 liter store TDCi-motor, mens Volkswagen tar ut både 130 og 150 hestekrefter fra sin 1,9-liter store TDI-motor.

Heller ikke når det gjelder dreiemoment har Saab hentet spesielt mye ut av motoren, slagvolumet tatt i betraktning. Likevel, 280 Nm er mye kraft, spesielt når de er på plass allerede ved 1.500 omdreininger. Hvordan oppleves så motoren i praksis?

11 sekunder

Jo, Saab-motoren våkner tidlig og trekker rent fra 1.200 o/min. Fra 1.400 o/min produserer motoren et fint skyv - et skyv som forsterkes ytterligere ved 1.750 o/min. Når 2.000 o/min passeres, kjenner man at kraften avtar og at motoren ikke lenger er like offensiv. Fartsøkningen er imidlertid grei opp mot rødmerkingen ved 4.500 o/min og bilen klarer 0 til 100 i løpet av akseptable 11 sekunder.

Litt andpustent

Likevel, motoren oppleves som mindre potent enn Volkswagen-konsernets og Fords alternativer. Det er liksom ikke det samme drivet. Registeret oppleves som relativt smalt, fordi man må gire allerede ved 4.500 o/min. Når dette kombineres med relativt lav giring - førstegir gir seg allerede ved 40 kilometer i timen og andregir ved 75 - så blir det hele litt andpustent.

Høres godt


Motoren er heller ikke spesielt stillegående. Det knatrer og bråker ganske merkbart, noe man merker best i lyskryss, ved køkjøring og under akselerasjon. Ved landeveiskjøring er imidlertid ikke motorstøy noe problem. Femtegiret er høyt nok til at motoren legger seg pent på rundt 2.000 o/min i 100 kilometer i timen.

Tar tid å oppnå driftstemperatur

Er du en frysepinne, bør du generelt holde deg unna dieselmotorer, i hvert fall hvis du ikke har råd til tilleggsvarmer. Også Saab 9-3 2.2 TiD bruker relativt lang tid før den er villig til å dele motorvarme med føreren. Det skal imidlertid sies at vi har vært borti dieselmotorer som er enda mer gjerrige på varmen enn denne.

Girkassen er heller ikke blant 9-3s største trumfkort. Riktignok er spaken godt plassert og girkulen god å holde i, men girkassen er etter vårt syn litt for dvask og slarkete til at den fortjener å plasseres i en bil som 9-3. Kjøreegenskapene, derimot, er det ikke mye å utsette på. Les mer kjøreopplevelsen her.