Motor

Saab 9-3 1.8 Business er ingen racer. Likevel oppleves den aldri som undermotorisert.


1,8-literen, som vi blant annet kjenner fra Opel Astra, Vectra og Signum, yter 122 hestekrefter. Disse er først på plass ved 6.000 o/min, noe som er litt synd. Motoren trives nemlig best mellom 2.000 og 5.000 o/min.

Over 5.000 o/min produserer den betydelige mengder støy og dissonans. Så mye bråker det, at sidepassasjerer garantert vil se rart på deg hvis du prøver å hente maksimal effekt ut fra motoren.

Turtallssperre før rødmerking

Når du er alene i bilen derimot, og slipper å ta hensyn til sarte ører, vil du oppdage at motoren ikke bare produserer bråk ved høye turtall. Den produserer faktisk en ganske fin akselerasjon opp mot rødmerkingen ved 6.300 o/min. Vi irriterte oss imidlertid over at man ikke kan stole på rødmerkingen. Turtallssperren trer nemlig i kraft rett etter man har passert 6.000 o/min, i hvert fall i første og andre gir.

Brukbart skyv


Motoren trives altså best i de lavere og midlere delene av turtallsområdet. 1,8-literen trekker relativt godt allerede fra rundt 2.000 o/min, noe som betyr at man uten problemer kan bruke femtegiret helt ned mot 60 kilometer i timen. Fra rundt 3.000 o/min er gassresponsen kvikk og dermed slipper man å gire ned hver gang man trenger fartsøkning. Maksimalt dreiemoment, 167 Nm, er på plass ved 3.800 o/min og herfra og opp mot 5.000 o/min oppleves motoren som relativt sterk. For eksempel er det fullt mulig å gjennomføre sikre forbikjøringer med denne motoren under panseret.

11,5 sekunder

Noen racer er imidlertid bilen ikke. 0 til 100 på 11,5 sekunder skremmer ingen og vi savnet det deilige turbobunndraget i 150-hestersmotoren. Vi synes også motoren har en litt umoderne og hard gange, noe som resulterer i at den høres ganske godt - også ved lavere turtall.

2.900 o/min i 100 km/t

Derfor er det synd at femtegiret i den manuelle girkassen er såpass lavt drevet. Motoren jobber helt oppe på 2.900 o/min i 100 kilometer i timen og blir derfor hørbar også ved langkjøring. Det at motoren høres såpass godt i motorveihastighet har selvsagt også sammenheng med at dekk- og vindstøy er godt dempet. Men helhetsinntrykket hadde blitt enda bedre hvis femtegiret hadde hatt litt høyere utveksling.

Gjennomsnittlig forbruk


Saab oppgir et blandet forbruk på 0,79 liter per mil, noe som er gjennomsnittlig. Vi nevner også at motoren relativt raskt kommer opp i driftstemperatur, noe som er viktig på kalde vinterdager.

Saab 9-3 1.8 Business har altså nok motorkraft til at den ikke oppleves som undermotorisert. La oss se på hvordan billig-Saaben klarer seg motor konkurrentene.

Vi har gjennomført flere tester av Saab 9-3 tidligere. I disse finner du grundige omtaler av kjøreegenskaper, plass, komfort og interiør.

  • Tester av Saab 9-3