Motor

Motoren er det viktigste her, og det er noe Lamborghini behersker. Tekst og foto: Emil Bang Larsen og Brede Lie Reime

Vis mer

Motoren er en 6,5-liters V12 med 60 graders vinkel mellom sylinderrekkene. Dreiemoment er 660 newtonmeter ved 6.000 omdreininger og effektene er 640 hestekrefter ved 8.000 omdreininger. Den er en videreutvikling av 6,2-literen fra første generasjon Murciélago som i sin tur var utviklet fra motoren som stod i Diablo. Ifølge Lamborghini er hver enkelt motordel sett over og tilpasset den nye motoren. Kreftene er tilgjengelige helt fra bunnen av, men motoren liker seg best med litt turtall. Over 5-6.000 omdreininger sliter
akselerasjonen noe vanvittig på nakkemuskulaturen, men effektkurven er jevn og kreftene relativt kontrollerbare. Oljesmøresystemet er av typen "drysump" som betyr at man har en ekstern oljetank snarere enn det klassiske systemet med olje som renner ned i bunnpanna for deretter og bli pumpet rundt. Fordelen med systemet er at motoren kan plasseres lavere i motorrommet som i sin tur gir lavere tyngdepunkt og bedre kjøreegenskaper. Dessuten sørger det for at alle motordelene får tilstrekkelig med olje til en hver tid, også under svingete kjøring.

Finnes det plass og ikke minst komfort i denne bilen. Les mer her.