Motor og kjøregenskaper

Discoverys motvilje mot å krenge i svingene gjør den til klassens beste på svingete vei og i byen forutsatt at du ikke blir overmodig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Td5-motoren var tidligere ett sterkt kort for Discovery, men nå har konkurrentene gått forbi. For eksempel er 270 CDI-motoren fra Mercedes-Benz, som er å finne under panseret i Jeep Grand Cherokee og Mercedes M-klasse, et langt steg videre med hensyn til ytelse og komfort.

340 Nm

Fra forrige modellår ble dreiemomentet for Discovery Td5-biler med automatgir økt til 340 Newtonmeter (Nm), noe som er viktig for terrengbiler. Utstyrt med automatgirkasse og muligheten for å velge lavgir, blir kreftene tilstrekkelige for terrengkjøring.

På landeveien er det derimot litt snaut med 138 hestekrefter i en bil som veier 2,3 tonn. Forbikjøringer må planlegges nøye, og akselerasjonstiden fra 0-100 km/t på 17,1 sekunder indikerer at du ikke vil vinne særlig mange lyskryssdueller. Er det litt sig i bilen virker den likevel ikke alt for treig i bykjøring.

Klasseleder

Discovery er utstyrt med noe Land Rover kaller Active Cornering Enchancement (ACE). Systemet er konstruert for å redusere krenging i svinger som er et vanlig problem for høye firehjulstrekkere med lang fjæringsvei.

I byen og på landeveien i normale hastigheter fungerer systemet godt, og er sammen med den fine styringen med på å gjøre Discovery mer bilaktig i oppførselen enn de fleste andre høye firehjulstrekkere.

Problemene oppstår først når bilen presses hardt. ACE-systemet henger da ikke helt med, og bilen kan oppleves som uforutsigbar uten at vi klarte å avsløre om det gikk ut over veigrepet.

Bedre bremser

En av de skjulte endringene på 2003-modellen er bedre bremser. Discovery bremser godt og kontrollert, både ved lette og harde oppbremsinger. Pedalene er på britisk maner plassert godt til venstre, men bremsene er lettdoserte og gode i bruk.

ABS-bremsene blir hjulpet av en elektronisk bremsekraftfordeler til å oppnå best mulig stoppeeffekt. Også antispinnsystemet jobber i samarbeid med ABS-bremsene. Parkeringsbremsen virker på akslingen, og låser hjulene ved hjelp drivverket.

Mer offroad etter jul

Rundt årskiftet blir Discovery igjen tilgjengelig med senterdifferensialsperre som tilvalg. De tusenlappene det vil koste vil gjøre briten til en enda bedre terrengbil, og vil også hjelpe på stabiliteten på ubrøytet vintervei.

Testbilen var satt opp med automatgir med høy og lav serie. Den er lettbrukt som terrengbil fordi den eneste vurderingen føreren trenger å gjøre er om fart og terreng krever lavgir. For de fleste formål vil antispinnsystemet hjelpe de fleste ut av vanskelige forhold. Lavgir er også til god hjelp når den godkjente tilhengervekten på 3,5 tonn utnyttes fullt ut, og hengeren skal manøvreres på plass.

Kjedelig girkasse

I Discovery sitter en firetrinns automatgirkasse som gjør jobben sin, men ikke noe mer. Under vanlig kjøring kan du velge sportsmodus uten at du vil oppleve den store forskjellen. Når lavgiret er lagt inn låses girkassen til valgt gir.

Grunnen til at vi opplever automatgirkassen som litt kjedelig er dels at den ikke har en vippegirfunksjon, og dels at den kun er firetrinns. En girkasse med tettere steg mellom girene hadde sikkert gjort Discovery med Td5-motor hadde føltes mindre undermotorisert.

Lavt forbruk

Vi målte et snittforbruk på 1,07 l/mil ved aktiv blandet kjøring. Det er bra for en så tung bil. Det oppgitte forbruket er 1 liter blank, og på langtur med norske fartsgrenser er det sikkert mulig å kjøre under literen på mila.

I byen er den gode oversikten et klart pluss, på minussiden kommer nesten 12 meter svingradius. Velger du HSE-pakken får du ryggesensorer som hjelper godt ved lukeparkering.

Td5-motoren bråker en del, men litt av støyen er redusert gjennom videreutviklingen til 2003-modellen, plass og komfort kan du lese om her.