Motor og kjøregenskaper

Vår test av turboutgaven med 177 hestekrefter handlet mye om kjøreglede, det har også den mer moderat motoriserte Foresteren i behold.


Subaru Forester er velbalansert, og firhjulstrekksystemet er med på å gi ytterligere stabilitet ved svingkjøring. Den har mer effektive kjøregenskaper enn de små SUVene den gjerne blir sammenliknet med.

Turtallsavhengig

Den litt rare motorkonstruksjonen til Subaru, en firesylindret toliters boksermotor som kan monteres lavt og gi lavt tyngdepunkt, går igjen i alle Subarumodellene. Testbilen hadde 125-hestekreftersversjonen som er avhengig av litt turtall for å være riktig effektiv. Og du hører motoren godt når du må legge inn tredje gir for å få krefter nok til forbikjøringer.

Boksermotorer bruker ofte mer drivstoff enn andre motorkonstruksjoner, og den permanente firehjulsdriften er også med på å øke forbruket. Vi brukte temmelig nøyaktig en liter bensin per mil vi kjørte på testen. Oppgitt snittforbruk er 0,85 l/mil.

Enkelt og bra

Under vanlig kjøring sørger en senterdifferensial for at kreftene fordeles til for- og bakaksel med en halvpart til hver. På bakakselen sitter det en differensialbrems. Systemet byr ikke på overraskelser under kjøring, og er med på å bedre kjøreegenskapene også under forhold der fremdriften ikke er problemet.


Forester med 125 hestekrefter er utstyrt med en lavgirserie. Det gir store fordeler i form av økt kraft og muligheten til å kjøre svært sakte. Kraften kan komme godt med hvis en tung båt skal ut av vannet, og ved kjøring på ujevnt underlag er det en definitiv fordel å kjøre så sakte som mulig for å ha tid til å planlegge sporvalget.

En annen nyttig hjelper er som nevnt det automatiske håndbrekket – Hill-holder.

Lite elektronikk

Subaru Forester lener seg lite på elektronikken, firehjulsdriften er for eksempel fullt ut basert på mekanikk. Elektronisk stabilitetskontroll er ikke tilgjengelig.


Girkassen er ordinær, og må brukes flittig ved forbikjøringer. Også denne versjonen av Forester leveres med trommelbremser bak, uten at vi merket at det gikk utover bremseegenskapene.

Plass og komfort kan du lese mer om i vår test av en litt sprekere Forester med 177 turbohestekrefter. Den testen finner du her. Les om konklusjon og konkurrenter her.