Motor og kjøreegenskkaper

2,2-literen fra Ford er noe av det heftigste som finnes av dieselmotorisering i mellomklassen, og det er særlig dreiemomentet på 360 newtonmeter (400 med overboost), som gjør inntrykk. Men er det Jaguar?

Vis mer


Det er selvfølgelig et spørsmål av akademisk interesse for folk med en del bilhistorie innabords. Når det gjelder fakta skal vi først se på selve kraftkilden, og så ta for oss hvordan denne forhjulsdrevne bilen takler den kraftige motoren

Kjent fra Ford Mondeo

Det dreier seg altså om Jaguar-varianten av rekkefireren som sitter i Ford Mondeo 2,2 TDCi. Vi testet den bilen for halvannet år siden og ble mektig imponert. Siden dengang er det blitt vanligere med effektsterke dieselmotorer i mellomklassen: Toyota med 2,2 177 hk, VW med 2,0 170 hk, Renault med 2,0 175 hk, Volvo 2,4 185 hk og senest Peugeot med 2,2 170 hk.

Voldsomt drag

Vis mer


Allerede på papiret ser det bra ut: Riktignok er ikke 155 hestekrefter lenger oppsiktsvekkende fra 2.198 ccm slagvolum, men dreiemomentet på 360 newtonmeter såpass tidlig som ved 1.800 omdreininger sier sitt, mens 400 newtonmeter i overboost gir en ekstra piff som i praksis kan vise seg ganske nyttig. Og det er i praksis man lærer å sette pris på motorens formidable kraftutfoldelse. I samarbeid med girkassen gir den bilen både god akselerasjon og ypperlige forbikjøringsevner. Imidlertid oppleves den som nærmest brutal i forhold til det beste vi har vært borti i kategorien: Peugeots 2,2 biturbo som skilter med 370 newtonmeter fra 1.500 omdreininger og som utmerker seg ved sitt jevne, sterke drag. I Jaguaren kommer kreftene fossende ganske brått rundt 1.800 omdreininger, men så trekker det til gjengjeld meget bra til turtall 4.500. Jaguar oppgir toppfart til 220 kilometer i timen og 0 til 100 på 8,9 sekunder. Det er raskt, men det er særlig fartsøkningen når man trår inn gassen i fart som er imponerende. Her hjelper girkassen godt til.

Vis mer


3+3 gir

X 2,2 D Sport er utstyrt med en sekstrinns manuell girkasse som standard. Automatgir er dessverre ikke tilgjengelig, noe som ganske sikkert skremmer bort en del potensielle kunder. Når det er sagt tjenestegjør girkassen på ukklanderlig vis. Den tillater en nærmest optimal utnyttelse av motorens imponerende krefter. Vi kaller den 3+3 fordi de tre første girene har en utveksling som sørger for kraftig akselerasjon opp til marsjhastighet. Deretter sørger de neste tre for god utnyttelse av moment for fin fremdrift på landevei/motorvei. 6. gir er cruise-giret og kun brukbart i Norge i høyeste tillatte hastighet på motorvei. Da ligger turtallet på 1.600 omdreininger og man har nettopp giret opp fra 5. gir som i samme hastighet (100 kilometer i timen), lå på 2.100 omdreininger. Bilen er forøvrig satt opp til å nå topphastigheten på 220 kilometer i timen i 5. gir.

Vis mer


Det er fort gjort å komme dit: Aldri hadde vi opplevd et slikt "rush" av krefter i de tre første girene i en sivilisert bil. I første skjer det først ingenting, så kommer kraften veltende og er tømt før 40 kilometer i timen. Det er bare å sjalte så fort man greier, og det samme gjelder 2. gir som er tømt før 70. Tredjegiret når 100 kilometer i timen ved 4.200 omdreininger - altså nær maksimalt utnyttbare turtall. Når man så girer opp er man over i de rolige girene - turtallet i 100 detter ned til 2.800 i fjerde. Deretter skulle man selvsagt vært på Autobahn...

Sikker på veien

Vis mer


Ikke for det, Jaguaren trives godt på svingete norske landeveier hvor, avhengig av temperament, 3. og 4. girene vil bli mest brukt. Vi har tidligere omtalt de dynamiske og gode kjøreegenskapene på X-type, og de holder fortsatt mål. Med Executive-utførelse syntes vi sportsligheten var akkurat tilstrekkelig, men her med Sport-utførelse er oppsettet nærmest perfekt til motoren og til kjøregleden. Testbilen hadde lavprofildekk (225/40-18) som faktisk ikke gikk overvettes utover komforten men som nok hjalp til at drivkraften så og si hele tiden ble overført til veien og ikke til atmosfæren. Ellers var hverken understyring eller overstyring noe problem og stasjonsvognens lastvekselreaksjoner var lette å håndtere. Etterhvert er forøvrig antiskrenssystem blitt standard, og det er fristende å ta i bruk ordet "idiotsikker" - men av erfaring er det noe som ikke finnes.

Clio-styring

Vis mer


Styringen er presis og direkte og med passe utveksling - så lenge man ligger i fint driv på åpen vei. Vi opplevde imidlertid at rattet lå og "ormet"seg i hendene i lave hastigheter - spesielt ved bykjøring. Dette er en karakteristikk som er kjent fra elektriske servostyringsløsninger, spesielt hos Renault, og de pendelbevegelsene vi opplevde minnet faktisk mye om styringen i nye Renault Clio. Da dette ikke har vært noe tema tidligere anser vi at fenomenet enten er helt nytt eller begrenser seg til testeksemplaret. Det er uansett ikke noe som har med sikkerhet å gjøre - mer med kommunikasjonen - eller følelsen av sådan - mellom fører og vei i lave hastigheter.

Vi som har en gammeldags oppfatning av hva merket Jaguar står for oppfatter bilen som en gnistrende effektiv og ganske så eksklusiv bil fra Fords Premier Automotive Group. Vi ser Jaguar-logoet, men får det ikke helt til å stemme. Når vi har tatt høyde for det trives vi godt med bilen. Hva konkurrerer den så mot i praksis, og hvordan klarer den seg?

Konklusjon og konkurrenter: Klikk her!