Motor og kjøreegenskaper

Begge bilene rår over 75 hestekrefter fra sine firesylindrede motorer. Og Kia overrasker, ikke minst når klimaanleggets kompressor slår inn.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi skal ikke hevde at noen av disse bilene ble laget med kjøreglede som formålsparagraf. Derfor er motorene på 1,3 liter i Kia og 1,4 liter i Skoda Fabia tilstrekkelige, men du må regne med å bli en flittig bruker av girspaken dersom du ofte kjører med last i bilen.

Hva med oljefondet?

Dreiemoment er nemlig ikke små motorers sterke side, noe 115 Nm ved 3.000 omdreininger fra Kia og 126 Nm ved 3.800 omdreininger i Fabia med all tydelighet beviser. Fordelen er selvsagt at forbruket ikke er avskrekkende høyt. Skoda oppgir et forbruk på 0,67 liter per mil ved blandet kjøring mens Kia oppgir 0,7 liter per mil.

Klimaanlegget spiser krefter

Bak rattet i Kia Rio blir vi overrasket over iveren til den lille motoren, og mildt sagt forbløffet når kompressoren til klimaanlegget slår inn. Da begynner nemlig motoren å fuske. Spesielt er det ille når du setter deg inn i bilen dersom solen har fått varme opp interiøret. De første kilometrene, når klimaanlegget jobber for fullt, mistenker selv garvede motorjournalister at noe er galt. Det er det imidlertid ikke.

Fabia med best kjøreegenskaper

Ute på veien gir ingen av bilene de store kjøreopplevelsene. Å kaste de inn i sving etter sving etter sving gir deg ikke det minste fnugg av kjøreglede, og du merker at disse bilene ikke er laget som annet enn transportmidler fra A til B.

Dermed er det ikke sagt at kjøreegenskapene er dårlige. Begge bilene understyrer konsekvent dersom du skulle feilbedømme hastigheten inn i kurver – og du må virkelig provosere bilene for at oppførselen skal bli noe i nærheten av uryddig. Skoda Fabia trekker likevel det lengste strået. Ikke bare er veggrepet bedre, men bilen gir tross alt bedre tilbakemeldinger enn Kia Rio.

Hvilken som er best? Les avslutningen her.