Motor og kjøreegenskaper

Volvo S60 T5 er en stor sedan, registrert for 5 personer. Samtidig byr den både på flere hestekrefter og et langt kraftigere dreiemoment enn en Porsche Boxster.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Med tanke på at drivkilden yter hele 250 hestekrefter, kan man lett fristes til å tro at det befinner seg en kjempemotor under T5-panseret. Det er imidlertid ikke tilfellet. Sylinderblokken skjuler kun fem hull, som til sammen utgjør et slagvolum på beskjedne 2,3 liter. Årsaken bak den høye effekten er dermed ikke slagvolumet, men en kraftig høytrykksturbo. Denne arbeider selvsagt sammen med en voksen ladeluftkjøler.

Voldsomt skyv

250 hestekrefter er mye, og vi må innrømme at vi hadde håpet at T5 skulle oppleves enda kvikkere enn det den faktisk gjør. Men dermed er det ikke på noen måte sagt at T5 er lat. 0-100 gjøres tross alt unna på 7,1 sekunder - med automatkasse. Motoren byr på et voldsomt skyv og det er ikke ofte man ser så ivrige speedometer-nåler i så store biler.

Trekker til rødmerkingen

Turbo-motoren byr på kraft helt fra kjeller til loft, men vi ble spesielt glad i området mellom 2.500 og 3.500 omdreininger i minuttet (o/min). Da sørger 330 newtonmeter (Nm) for at du presses godt inn i seteryggen, som forøvrig er et kapittel for seg. Selv om motoren byr på et voldsomt drag på lave turtall, har den ingen ting i mot å bli presset høyere opp i turtallsregisteret. Motoren stortrives også fra 4.500 o/min og trekker gladelig helt opp til rødmerkingen ved 6.100 o/min. Du skal imidlertid være klar over at motoren er glad i bensin. Vi målte et forbruk på hele på hele 1,49 liter per mil ved aktiv blandet kjøring.

Komfortabel girkasse

Vårt testeksemplar var utstyrt med en femtrinns Geartronic automatgirkasse. Geartronic er Volvos navn på automatkasser som også kan gires manuelt. Vi ble i utgangspunktet imponert over girkassen, som blant annet fungerer svært godt i bytrafikk. Kassen girer hensynsfullt og behagelig ved forsiktig gasspådrag, noe som er med på gi en følelse av kvalitet og luksus. Girkassen fungerer også svært godt ved sportslig kjøring og sjalter ikke opp før turtellernålen har rukket frem til det røde området.

Elsker kickdown

I tillegg er girkassen svært kickdown-villig. Det tar svært kort tid fra du har tråkket gassen i bunn til et lavere gir er koblet inn. Girkassen nøler ikke med å gire ned to trinn om gangen, noe som er en deilig følelse

Girkassen kan som nevnt også gires manuelt. Også som "manuell" girkasse fungerer Geartronic-kassen utmerket. Den reagerer raskt på dine kommandoer og tillater nedgiring helt opp til 3.800 o/min.

Girnekt

Vi hadde gitt girkassen terningkast seks hvis det ikke var for én ting; girnekt. Vi opplevde nemlig gjentatte ganger at automatkassen nektet å sjalte opp fra første- til andregir når den ble utsatt for maksimalt gasspådrag. Kassen nektet i disse tilfellene å gire inntil vi reduserte trykket på gasspedalen. Dette er selvsagt ikke sunt for motoren og høres heller ikke særlig elegant ut. Synd, for ellers er girkassen svært god.

Usedvanlig stabil

Vi har sjeldent følt oss mer trygge enn vi gjorde bak rattet i S60 T5. Bilen er usedvanlig trygg og stødig og ga undertegnede assosiasjoner til stridsvognkjøring. Og nettopp disse egenskapene må nok bære en del av skylden for at våre forventninger til de 250 hestene ikke helt ble innfridd - bilen er rett og slett så stabil at man ikke merker farten på samme måte som i "vanlige" biler.

Sportslig og komfortabel

Bilen føles ikke bare trygg på rette strekninger. T5 sitter også klistret i svingene. Demperoppsettet er relativt stivt, noe som sammen med 225/45-17-dekk gir svært godt feste i svinger - og som innbyr til aktiv kjøring. Selv om demperne er av den sportslige typen, er det ingen ting å si på deres evne til å parere dårlige veger. Både hull, smådumper, vaskebrett og fartsdumper fortæres i god tid før de når frem til førerens bak.

Kraftige bremser

De fire skivebremsene er også av akseptabel kvalitet. Bremsene er kraftige og lette å dosere og bilen oppfører seg relativt pent ved harde nedbremsinger. Årsaken til at vi skriver "relativt", er at vi har vært borti biler som har opptrådt enda mer stabilt ved nødbrems.

Mye kraft på forhjulene

Som sine familiemedlemmer er T5 forhjulsdrevet. Biilen opptrer derfor, ikke overraskende, som en typisk understyrer. Vi tror nok denne bilen hadde kommet mer til sin rett med firehjuls- eller bakhjulsdrift. For det er ingen tvil om at forhjulene har sin fulle hyre med å takle kreftene. På glatt føre blir det mye hjulspinn og selv antispinn-systemet må iblant melde pass når føreren er spandabel med gassen. Men selv om forhjulene stadig får problemer med festet, er det relativt greit å holde kursen. Styringen er kvikk og direkte, selv om den med fordel kunne vært noe tyngre i høye hastigheter.

Men T5 er ikke bare motor og hestekrefter. Bilen har også et par påfallende deilige forseter. Les mer om Volvo S60 T5 i artikkelen "Plass og komfort".