Motor og kjøreegenskaper

Bak den karakteristiske Mercedes-grillen gjemmer det seg 129 hestekrefter. Ingen av dem er i slekt med Rex Rodney, men noe landsens øk er de heller ikke.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Sannheten er nemlig at stallen i Mercedes-Benz C180 T består av friske og veltrente hester. Motoren drar villig trass i at bilen har en tørrvekt på 1.455 kilo – og ved å øke fôrmengden strekker de seg langt uten at du trenger å tenke på å gire. Fleksibilieten fra den to-liters store motoren er nemlig god på C180 T, noe som dreiemomentet på 190 Nm ved 4.000 omdreininger også underbygger.

Hyggelig er det dessuten at hestene i C180 T nøyer seg med begrensede mengder fôr. På langkjøring greide de fire sylindrene seg med 0,76 liter bensin per mil – hvilket er lavt med tanke på at C180 T slett ikke er noen liten sulky å bevege.

Ny girkasse, gamle feil

Slike tall, og ytelsene fra den to-liters store motoren for oss til å heve begeret til en skål. Noe som gjør at vi finner neste malurt. Girkassen. At Mercedes-Benz har problemer med manuelle girkasser er ikke noen hemmelighet, det har de alltid hatt. Likevel hadde vi store forhåpninger til girkassens tannhjul og sjaltegafler, den er jo tross alt en ny konstruksjon med sine seks trinn.

Huff og huff

Men sjelden har vi hatt den tvilsomme gleden av å gire en mer upresis girkasse, og når du vel har fått satt bilen i gir stopper ikke spaken kontant og brått – neida den fjærer. Og skulle du finne på å gire raskt er det akkurat som om tannhjulet må over en kant før det smetter i gir. Girkassen holder rett og slett ikke mål, vi har ved flere anledninger kjørt småbiler med bedre og mer presise girkasser enn dette.

Godt avstemt

Alt er likevel ikke bare sorgen, for girkassens seks trinn passer norske hastigheter. Det er ikke nødvendig å spare sjettegiret til du er er på EU-veier. Utvekslingen er nemlig så lav at man fint kan bruke det i 80 kilometer i timen uten at motoren protesterer høylydt av den grunn.

ESP holder hånden over deg

Ingen vil noensinne forveksle Mercedes-Benz C180 T med en sportsbil. Den er og blir en familiebil, men en trygg sådan. I alle fall dersom man ser på hvordan bilen med den største selvfølgelighet takler kurver i hastigheter som kjøpere av bilen vil oppfatte som den største usannsynlighet.

Med ESP på er det nemlig umulig å gjøre noe galt, med mindre du tar feil av pedalen for håndbrekket og kløtsjpedalen. Bilen går som på skinner, og går du over streken tar ESP over og geleider deg trygt inn på sikkert spor igjen.

Velbalansert

De som føler at ESP er bilens hønemor og tror at de uansett situasjon greier å ordne opp selv, vil heller ikke blir nevneverdig oppskaket av kjøreegenskapene når de skrur av systemet. Tvert i mot finner de en velbalansert bil med trygge og forutsigbare kjøreegenskaper.

Nå er det imidlertid svært få som kjøper stasjonsognsutgaven av C-klasse fordi de er ute etter en bil hvis talent ligger i å fortære svinger. Forhold som plass og ikke minst komfort blir mer viktige – og hvordan det er i Mercen kan du lese mer om her.