Motor og kjøreegenskaper

Motoren vil og kan, det det samme gjelder understellet. Gode kjøreegenkaper til tross, kjøreopplevelsen reduseres på grunn av manglende tilbakemeldinger.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

110 hestekrefter tar Honda ut av den 1,6-liter store motoren. Den er utstyrt med variable ventiltider, VTEC på Honda-språk, og oppleves både sterk og kjapp. Selv med last ombord var det krefter nok både til forbikjøring, og avslappet kjøring uten girskift.

At motoren er kjapp, illustreres godt ved at den akselererer over ett og ett halvt sekund raskere fra 0-100 km/t enn biler det er naturlig å sammenligne den med. Honda Civic 1,6 LS gjør jobben unna på 9,2 sekunder, mens Opel Astra 1,6 trenger 11,5 sekunder for å nå det samme målet.

Lavt forbruk

Ett av formålene med variable ventiltider er å redusere bensinforbruket. Det har Honda lykkes med, vi hadde et snittforbruk på 0,61 liter per mil, og de oppgitte forbrukstallene er blant de laveste i klassen.

Avansert bak

Ønsket om god plass har skapt et avansert bakhjulsoppheng i den nye Honda Civic. Stort sett gir understellet et svært godt inntrykk med trygg oppførsel, men ved mye smådumper virker det som understellet gir opp, og bilen kan gå over i en kraftig bakhjulskrens.

Elektronisk servostyring

Ved normal kjøring på vei er det en fin balanse i bilen, og hadde man sluppet Hondas elektroniske servostyring (EPS) ville denne familiebilen vært en fryd i svingene.
På den annen side er den elektroniske servostyringen med på å gjøre Civicen svært medgjørlig under parkering og bykjøring. Og elektronisk servostyring er dessuten med på å redusere bensinforbruket.

Huff, så pinlig

De fleste forbinder vel det å kvele motoren ved igangsetting som noe som skjedde under kjøreopplæringen, og at fenomenet forsvinner etter hvert som man får mer erfaring. Vel, motoren sluknet for oss ved flere anledninger, og vi må nok skylle på en utydelig kløtsj. Det er liksom ingenting som forteller deg hvor du er i kløtsjbevegelsen.
Underveis fungerte kløtsj og girkasse uproblematisk, med fornuftig utveksling og godt tilpasset den fleksible VTEC-motoren.

Les videre om plass og komfort her.