Motor og kjøreegenskaper

Volkswagen-konsernets 1,9-liters direkteinnsprøytede turbodiesel finnes i et utall varianter og brukes av hele fem bilprodusenter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren brukes i alt fra Audi A3 og Seat Ibiza til Skoda Octavia og Ford Galaxy. Motoren finnes med alt fra 90 til 130 hestekrefter og nå har Volkswagen utviklet en ny utgave som yter hele 150 hester.

Motoren utvikler ikke bare mange hestekrefter. Også dreiemomentet er voldsomt, nærmere bestemt 320 newtonmeter (Nm) allerede fra 1.900 omdreininger (o/min). Som en kuriositet kan vi nevne at motoren i Mercedes-Benz C320, som har 218 hestekrefter, yter 310 Nm ved 3.000 o/min.

Voldsom kraft

Med denne dieselmotoren under panseret blir Bora et fyrverkeri. 0-100 kilometer i timen går unna på 9 sekunder og kombinasjonen av enorm kraft og 150 hestekrefter sørger for at bilen blir farlig for førerkortet. I motsetning til mange bensindrevne biler, der du som regel girer ned når du ønsker skikkelig akselerasjon, har du i denne bilen alltid kraft på lager.

Fleksibel

Motoren stortrives allerede fra 1.500 o/min og mellom 1.800 og 4.000 o/min leverer motoren et voldsomt skyv. Det betyr for eksempel at bilen trekker uanstrengt helt fra 40 kilometer i timen i tredjegir, samtidig som bilen uten problemer passerer svenske fartsgrenser i samme gir.

Den fantastiske fleksibiliteten sørger for at Bora TDI 150 hk har svært gode forbikjørings-egenskaper. Vi anbefaler ikke å prøve, men er overbevist om at denne bilen er en av få som problemfritt kan foreta forbikjøringer med fullastet bil i oppoverbakker.

Gjerrig

Vårt testeksemplar var utrustet med sportsunderstell, og bilen ble derfor svært morsom når svingene kom tett. Til å være en turbodiesel byr motoren på relativt rask gassrespons, noe som gjør at bilen gang på gang byr på et herlig drag ut av svingene. Det er ikke engang dyrt å ha det moro med denne bilen. Vi målte et dieselforbruk på svært akseptable 0,74 liter per mil ved svært aktiv blandet kjøring.

Pumpedyse-teknologi

Bora-motoren får sitt drivstoff via pumpedyse-teknologi. Pumpedysemotorer er ofte belemret med en hard og knatrende gange. Et bra motoroppheng og god støyisolering sørger for at Bora-passasjerene ikke opplever verken vibrasjoner eller lydnivå som påtrengende. Det er likevel aldri noen tvil om at du har en dieselmotor under panseret.

Fornuftig sjettegir

Den tettstegede girkassen har seks trinn og er relativt presis. Girspaken er kort og den lakkerte girkulen ligger godt i hånden. Velger du sjettegiret vil du se at turtallet ligger på behagelige 1.800 o/min i 100 kilometer i timen. Dette betyr at sjettegiret faktisk er egnet også for norske forhold. Motoren leverer som vi husker kraft helt fra 1.500 o/min.

Trygg understyrer

Den forhjulsdrevne bilen sitter godt i svingene og er en typisk understyrer. Vi forsøkte hardt, men klarte aldri å få bilen til å slippe med hekken på tørr asfalt. Dette til tross for at vi hadde slått av antispinn-systemet (ASR), som er standardutstyr.

Gode dempere

Samtidig som demperne er stive nok til at alt føles riktig ved sportslig kjøring, takles både korte og lange ujevnheter svært godt. Vi irriterte oss imidlertid over at bilen er litt for lav. Resultatet er at man må ta det svært rolig over de ekleste fartsdumpene.

Styrefølelsen er god, selv om vi, som alltid, kunne ha ønsket oss at styringen var mer direkte. Bilen oppleves i utgangspunktet som retningsstabil, men de gangene vi slapp rattet, opplevde vi at bilen hadde en tendens til å trekke mot høyre.

Brå bremser

Bremsene er dessverre altfor direkte, noe som gjør det unødvendig vanskelig å dosere bremsekraften. Når det er sagt, skal det sies at bilen opptrer forbilledlig stabilt ved nødbremsing fra høye hastigheter. De positive egenskapene skyldes blant annet det elektroniske bremsekraftfordelings-systemet (EBD), som er standardutstyr.

En herlig motor, gode kjøreegenskaper og kraftige bremser. Men hvordan er forseter, ratt, knapper og bagasjerom? Les mer i artikkelen Plass og komfort.