Motor og kjøreegenskaper

Vi befinner oss så langt fra folkeskikken som vegnettet i Norge tillater. Vegdekket er grovt, svingene tette og bakkene mange. Vi er i ferd med å utsette LS430 for utilbørlige påkjenninger.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Turtellernåla vrir seg mot rødmerket, og V8-motoren mønstrer alt hva den har av krefter. Så tramper vi bremsepedalen ned i teppet. Den pulserer i det bremsene truer med å låse hjulene. Mellom bilens mange ”hjerner” løper informasjon om friksjon og hastighetsforskjeller mellom hjulene, samtidig som pneumatikken gjør sitt beste for å beholde bakkekontakten. Lexusen jobber hektisk nå.

Likevel sitter vi avslappet mens et lite smil på leppene.

Biter seg fast

Trass i størrelsen er Lexus LS430 lettkjørt på svingete vei, og grepet er det ikke noe å si på. Selv ved aktiv svingkjøring biter den seg fast i underlaget, mens bremsene effektivt visker bort farten når det er påkrevet. Selv etter mange kilometere med ekstrem bruk av bilens fire ankere merker vi fint lite til varmgang og fading. Effektivt stopper de bilen, gang på gang. Samtidig er styringen presis, selv om den har mye å lære hva gjelder tilbakemeldinger til føreren.

Bruk ”sport”

Nå er ikke Lexus LS430 noen sportsbil, men på dashbordet har du en bryter hvor du kan justere fjæringskarakteristikken. Ved kjøring på svingete vei bør du velge sportsinnstilling. Ikke bare blir bilen mer direkte, den krenger mindre og kjøreegenskapene blir merkbart bedre.

Med bryteren i ”Normal” er ikke Lexus LS430 noen god bil på svingete vei, den blir svømmende – ikke fast og lettkjørt slik den er når understellet er innstilt på ”Sport”. Signalene den tross alt greier å formidle til føreren blir dessuten enda mer uklare når understellet har innstillingen ”Normal”.

Forutsigbar

Trass tyngden, LS430 veier drøye 1.800 kilo, og størrelsen er luksus-Lexusen forutsigbar når den presses. Den advarer ved å gi deg en mild og forsiktig understyring, noe som er et klart bud om at du bør lette litt på blyfoten. For lytter du ikke til advarslene blir understyring til overstyring, og det skjer fort.

Med 1.830 kilo som plutselig vil et annet sted enn det du kunne tenke deg, bør du ha en erfaren hånd for å redde situasjonen. Heldigvis har Lexus LS430 elektronisk stabilitetskontroll (VSC). Som en skytsengel iler den til og redder situasjonen, men ikke uten å gi deg en vekker. For VSC slipper bilen akkurat langt nok til at du merker at dette er en ukomfortabel situasjon. Nå skal det likevel sies at du må være ganske så fartsblind får å få LS430 til å oppføre seg i slike uhøviske former. Ved flere anledninger tok vi oss i å fundere på hva som først mistet grepet av dekkene og asfalten.

Kunstverk

Men om kjøreegenskapene på den japanske kjempen er gode, er motoren et kunstverk. V8 med et slagvolum på 4,3 liter, 284 hester og 417 Nm holder til å gjøre unna sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,7 sekunder. At sprinten gjøres i den nær sagt komplette stillhet, og med et girskift fra automatkassen som får silke til å kjennes ut som sandpapir har ikke vi noe i mot. Aldri opplevde vi en dårlig giring. Uansett hva vi gjorde var responsen silkemyk og komfortabel.

Og skulle det være noen tvil, både girkasse og ikke minst motor passer Lexus LS430 sin karakter perfekt. Alltid har du krefter til overs, og girskiftene er silkemyke. Selv sveitsiske urverk har problemer med å oppføre seg like harmonisk som motor og girkassen gjør på LS430.

97,14 liter bensin

Over en distanse på 869,6 kilometer fyllte vi 97,14 liter bensin inn i motorblokkens 8 hull. Ved blandet kjøring gir det et gjennomsnitt på 1,11 liter per mil. Slett ikke ille når halvparten av kjørelengden foregikk på småveier som både var kuperte og svingete.

Lexus LS 430 befester med andre ord forventningene man har til en langturbil, men overrasker med motor og kjøreegenskaper. Om det er nok til å rokke ved etablerte storheter som Audi, Mercedes-Benz, BMW og Jaguar finner du ut her.