Motor og kjøreegenskaper

Motoren er ikke akkurat noe teknisk vidunder, men effekt og trøkk befinner seg i en klasse langt utenom det vanlige.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når du vrir om nøkkelen slår alle instrumentene i bunn og et lite display forteller deg at du nå er i ferd med starte en Corvette bygd av Chevrolet. Seansen starter med et mekanisk smell som umiddelbart erstattes av grov V8-brumming. På grunn av denne bilens attributter har noe av kjøringen foregått på vår lukkede bane.

Trygt i av gårde?

Bare en hard tanke gjør at dette sparker av gårde i et vederstyggelig tempo. Du kjenner seteryggen tydelig og det er krefter i overflod. Første rundkjøring blir en prøvelse hvor hovedmålsetningen er å ikke snurre. Utfordringen er ikke så stor i utgangspunktet, men med denne bilen skal du være svært forsiktig. Motoren hugger til og rumpa er fort ute og danser. Det går greit, men pulsen slår som trommestikker.

Small block

Vi må nok omkalibrere begrepet liten her. Blokka skjuler et totalt volum på 5,7 liter og 344 hestekrefter ved 5.400 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet er 483 newtonmeter ved 4.200 omdreininger. Vår bil med automatgir klarer i følge fabrikken 0-100 kilometer i timen på 5,1 sekunder. Blir det for tregt skal du klare samme øvelsen på 4,7 sekunder med sekstrinns manuell girkasse.

Motorkonstruksjonen er gammel, men slagvolumet kompenserer for kun to ventiler per sylinder, støtstenger og én kamaksel. Utslippene er beskjedne og tilfredstiller kommende krav som trer i kraft i 2005, Euro 4.

Vi brukte ikke mye bensin. Forbruket lå på 1,38-1,48 liter per mil. Med tanke på hva slags bil dette er kan vi ikke klage på dette forbruket.

Glimrende automat

Vi hadde håpet at vi skulle få Corvette med sekstrinns manuell girkasse, men det ble 4-trinns automatkasse. Etter svært kort tid var vi ikke lengre lei oss for det. Den girer mykt og behagelig og fungerer svært godt sammen med motoren. Den kunne imidlertid gjerne hatt noen kjøreprogrammer i form av sport og økonomi.

Har alt

Motoren er mektig og bidrar med alle elementer du kan ønske deg. Gassresponsen er formidabel og bilen stormer frem fra første omdreining. Kraften kommer umiddelbart, og fra 2.000 omdreininger trekker det voldsomt. Maken til lyd skal det godt gjøres å finne i andre motorer. Fra 4.000 omdreininger vrenger motoren ut kraft som får deg til å føle at du kan påvirke jordrotasjonen.

Rumpemester

Takket være at motoren er trukket bak forakselen er vektfordelingen tilnærmet 50:50. Fremhjulene sitter så hardt i asfalten at det ikke er noen fare for å understyre ut av veien. Men så var det baken da. Corvetten er glad i å vrikke på rumpa, og det krever nerver av stål hvis du skal gi alt ut av svingene. Corvetten er ganske brå og du kan få sladder som kan være krevende å ta inn. Det gjelder å passe på, men anti-spinn hjelper deg litt på vei.

Best på slettene

Corvette liker seg desidert best på rette veier. Til tross for brutalt veigrep kan den til tider virke litt nervøs og upresis i svinger. Det går ikke på skinner slik som vi har opplevd med europeiske superbiler. På en annen side er det også litt kult. Du har mer å jobbe med og krevende oppførsel er også mer stimulerende for mange.

For deg som liker svinger kan førstegiret anbefales på det sterkeste. Da stopper det av seg selv i 80 kilometer og du har en akselerasjon så eksplosiv som dynamitt.

Knallhard

Corvette er ingenting for hull og dumper. Fjæringen er hard som betong og hver eneste lille ujevnhet forplanter seg helt inn i ryggmargen. Corvette er utstyrt med ”Ride Control” med innstillingene ”tour”, ”sport” og ”performance”. Det var ikke store forskjellene på de ulike valgene. Det dunket og ristet uansett hva vi valgte av innstillinger. På veier med god standard kjenner du at bilen følger nivåforskjellene med den skarpeste presisjon. Det er ikke noe duving og unødig avdemping her.

Ingen mishandling

En bil med slike ytelser skal ha skikkelig bremser. Rent visuelt ser de bra ut med kraftige kalipere som klyper til på store skiver. Vi opplevde at pedalen gikk lengre og lengre mot bunnen når aktiviteten på bremsen var stor. Det er ikke bra på en bil som skal klare 274 kilometer i timen i toppfart.

Komfort, stor plass og høyt støynivå kan du lese om på denne lenken.