Motor og kjøreegenskaper

Nye Mini bredbeint, lengre enn A-klasse og tyngre enn de letteste Golfene – og motoren er 115 hestekrefter. Holder det?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi kan ta svaret med engang, det er ja. Det er noe med stive biler der hjulene er dyttet ut i hvert sitt hjørnet, de vil liksom leke hele tiden. Og den nye 1,6-liter rekkefireren har kraft nok til leken, selv om du ikke vinner i lyskrysset.

Designet lyd?

Egentlig er 1,6 literen på 115 hestekrefter (6.000 o/min) ikke så alt for spennende. Det er ingen overraskelser på lur når nålen går mot rødmerket, og de siste 149 newtonmeterne dukker opp relativt sent ved 4.500 o/min. Øvelsen 0-100 km/t er unnagjort på 9,2 sekunder.

Det bare virker ikke slik, for motor- og eksoslyd høres og endrer seg alt etter hvor på turtelleren man befinner seg. Dette er med på å gjøre at Mini Cooperen føles sprek – og det er mulig man blir lurt, men det gir en god følelse.

Bredbeint

Med en bredde på 169 centimeter, og en sporvidde foran på nesten 146 centimeter er Mini bredere enn for eksempel Volkswagen Polo og mangler bare et par centimeter på å være like bred som Golf og Alfa 147. Det merkes.Og når akselavstanden er 247 centimeter på en bil som totalt måler 362 centimeter, er det ikke mye overheng. Det merkes også.

Kontant, presis styring med god følelse gjør bilen til en fryd på svingete vei. Standarddekkene på 175/65 R 15 passer godt til kjøreegenskapene, og moroa begynner lenge før sertifikatet er i fare. Den gode balansen, samt dekk som gir forvarsel, gjør at lille Mini Cooper kan utfordres uten at grensene tøyes alt for langt.

Tett

Pedalene sitter tett, og står du på den i midten stopper bilen på en tillitsvekkende måte. Ved hard bremsing midt i svingen skal man riktignok være litt på vakt selv om bilen er utstyrt med bremsekraftfordeling (cornering brake control - CBC).

Antispinnsystem (ASC+T) som jobber både ved hjelp kutt av motorkraft og gjennom ABS-bremsene fungerer godt, og på en måte som ikke gjør det nødvendig å skru av systemet ved aktiv kjøring.

Kort

Mini Cooper har et sportslig satt opp understell, og under kjøring virker det som om bilen ikke kan krenge. Alle dumper merkes, og skarpe dumper merkes som slag. Det blir allikevel ikke veldig ukomfortabelt fordi fjæringen virker solid og forutsigbar. I marsjfart på motorvei er fjæringskomforten fullt ut akseptabel.

Frontlyktene følger med panseret opp. Når det går unna på litt smådumpete vei vibrerer kanten på lyskjeglen litt. Noen vil synes det er irriterende, andre vil synes det er litt ”rally”.

Midt i fleisen

Turtelleren troner alene i synsfeltet og innbyr til aktiv bruk av girspaken. Og den er bare morsom å bruke mye, med kort og kontant bevegelsesmønster.

Plasseringen av turtelleren alene i synsfeltet er et uttrykk for troskap til det Mini engang var. Akkurat plasseringen av speedometer og turteller er fungerer greit, ikke alle modige valg er like vellykkete.

Mer om det kan du lese i avsnittet Plass og komfort.