Motor og kjøreegenskaper

Vi vurderte å hente den lengste slakterkniven opp fra skuffen etter de første dagene bak rattet i BMW 530 iA. Men skuffelse ble snudd til glede.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi hadde forventet oss råskap og kjøreglede – men fant det ikke. Bilen virket nervøs, og tilbakemeldingene uteble. Vi turte rett og slett ikke å la kjøregleden ta overhånd – selv ikke med dynamisk stabilitetskontroll koblet inn.

Bedre ble det ikke at dekkene i dimensjonen 235/40R18 foran og 265/35R18 bak sporet omtrent som et intercity-tog. Derfor var krigshumøret på topp, kniven skjerpet, og usikkerheten et faktum etter de første milene bak rattet i BMW 530 iA med sportspakke.

Tøffe tak

Vi skal selvsagt ikke oppfordre til råkjøring, men sannheten var at usikkerheten vi følte rett og slett skyldtes at vi ikke hadde vært tøffe nok. For når hastigheten steg i tak med at kurvenes radius knep, forsvant nervøsiteten – og selvsikkerheten overtok. Styringen ble med ett mer med på notene, ga presise tilbakemeldinger og etter et lengre strekk på svingete vei var dommen klar. Sportsunderstellet og dekkene gir et formidabelt veggrep, så bra at det er vanskelig å utnytte det på offentlig veg.

Rask, men ikke ekstrem

Bedre blir det ikke av motoren, som i første rekke er sterk. Uanstrengt trekker den den 1.560 kilo tunge BMWen opp i fart, og fra stillestående er 100 kilometer i timen tilgjengelig på behagelige 7,6 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 244 kilometer i timen. Likevel blir det feil å utrope BMW 530 iA til å være gatas skrekk hva gjelder ytelser. Sportslig, ja – men langt fra ekstrem og ikke minst rent sivilisert sammenliknet med BMW 330 i som den deler motor med.

Girer mykt

BMW 530 iA er utstyrt med automatgir. Sjaltingen ved normal, og inspirert kjøring, er myk og presis – men vi ble litt forundret over at girkassen ikke velger å utnytte motorens 300 Nm i dreiemoment fremfor toppeffekten ved kick-down. Problemet er at girkassen ved flere anledninger girte til et så lavt gir at det bare var om lag 1.000 omdreininger før kassen igjen måtte sjalte til et høyere gir.

Sportsinnstilling

Da var sportsinnstillingen mer imponerende – og vårt førstevalg ved aktiv kjøring. Først og fremst fordi den girer ned under nedbremsing til svingene. Dermed har du alltid krefter tilgjengelig. Manuell funksjon har girkassen også, vi hadde imidlertid problemer med å se vitsen når sportsprogrammet fungerte så bra som det gjorde.

Formidabelt veggrep

Det er med andre ord tydelig å se at BMW 530 iA med sportspakke har en misjon, spesielt for de som mener at 5-serien blir litt vel komfortorientert. For med sportsunderstell – og ikke minst med de ekstreme dekkene som var montert på vår bil (18.200 kroner) – er veggrepet formidabelt. Problemet er bare at du må kjøre så inderlig for å få glede av det.

Dessuten blir komforten skadelidende – men det kan du lese mer om her.