Motor og kjøreegenskaper

Octavia RS måtte vise krefter både på bane og på landeveien. Den imponerte begge steder.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren i Octavia RS er en 1,8 liters turbomotor som er svært velbrukt og den finnes i et antall effektvarianter fra 150 til 225 hestekrefter. Octavia RS befinner seg sånn midt på treet med 180.

Grommotor

Vi liker denne 1,8-literen. Den er sterk og tar i skikkelig allerede fra svært lave turtall. Effekten er på topp ved 5.500 omdreininger og dreimomentet ligger flatt fra 1.950 til 5.000 omdreininger. Dette betyr at du har en svært fleksibel motor som trekker omtrent over hele turtallsregisteret og du har krefter tilgjengelig uansett hvilket gir du har valgt så sant du befinner deg over 2.000 omdreininger.

Fartsressursene holder i lange baner for norske forhold og toppfarten er vel egentlig av akademisk interesse, men den greier 230 kilometer. 0-100 er en tøff øvelse og Octavia RS makter dette på rett under 8 sekunder, nærmere bestemt 7,9.

Motoren kjenner vi god fra før, og i Octavia sitter motoren på tvers. Den har fire sylindere, turbo, ladeluftkjøler, to overliggende kamaksler og fem ventiler per sylinder. Effekten går gjennom en femtrinns girkasse til forhjulene.

På Vålerbanen

Etter litt innkjøring med akselerasjon, nedbremsing og slalomkjøring, var det tid for fri kjøring på bane. Etter kyndig veiledning fra en veteran i faget, kunne vi prøve selv uten anstand. Vi må innrømme at de verste instinktene i kroppen trådde frem når vi skulle slippe løs Octaviaen på bred fin asfalt uten fartsgrenser og møtende trafikk.

Vel i gang ute på banen med full gass, riktig sporvalg og maksimal oppmerksomhet får RSen vist seg fra sin beste side. Bilen trekker godt og du kan med fordel holdt høyt gir og lavt turtall takket være god styrke på forholdsvis lave turtall. På rettstrekkene utmerker bilen seg som svært retningsstabil og i svingene er den trygg, og lett understyrende. Bremsene er kraftige og den har ventilerte skiver både foran og bak med grønne kalipere. Varmgang må du regne med ved full innbremsing foran hver enste sving. Bremsefadingen kommer etter hvert, men dette er tross alt en gatebil. Vi klarte maksimalt cirka 170 kilometer i timen på en av banens rettstrekninger og under full nedbremsing fra denne hastigheten var RSen litt løs bak og vinglet litt, men dette er selvsagt noe de færreste vil oppleve i dagliglivet.

Skulle vi ønsket oss noe mer, måtte det ha vært en sekstrinns girkasse og enda stivere understell.

Normalt bruk

Også ute på landeveien ble vi imponert over kjøregenskapene. Den bekrefter det som vi oppdaget på banen og overbeviste oss om at dette er en gjennomført bil. Du får ingen ubehagelige overraskelser. Med ESP (elektronisk stabilitetsprogram) innkoblet er det ikke mulig få den til å finne på noe sprell i det hele tatt.

Girkassa er ikke den beste på markedet, men holder for de fleste. Vi synes en tettere sekstrinnskasse hadde vært på sin plass når det først ble lansert en slik bil.

Hard

17 tommers hjul og stivt og senket sportsunderstell gjør Octavia RS til en hard bil. Både fjærer, dempere og stabilisatorstag er byttet i forhold til mer ordinære modeller. I tillegg er det montert kraftige stag inne i bagasjerommet for stive opp bakparten på bilen. Dekkene er begrenset til 205 i bredde, noe som er bra for uroelementer som sporing og støy.

Gode seter og røff komfort kan du lese mer om på denne lenken.